19 272 läst ·
12 svar
19k läst
12 svar
Byte av kylskåp i trinette
min värd kom ner och tittade på min kyl/frys som isar och läcker vatten hela tiden.
Han sa att man måste byta ut hela trinetten för att byta kylen och det vill han inte göra. Stämmer det verkligen? nog måste man väl kunna byta kylen?
Någon som har en aning ?
mvh
Han sa att man måste byta ut hela trinetten för att byta kylen och det vill han inte göra. Stämmer det verkligen? nog måste man väl kunna byta kylen?
Någon som har en aning ?
mvh
Det var nån här som påstod att om man vände det upp och ned och lätt det stå några dagar så fungerar dom igen, något om kylmediat som lägger sig i botten och inte circulerar som det ska. Lät väldigt märkligt dock. Men han hade tydligen rätt. Men om värden inte vill byta trinetten så får han byta kyl det är ju faktiskt hans bekymmer.
Nu vet jag inte om det finns olika modeller av trinettkök, men när jag jobbade på två campingar så bytte vi ut kylarna (med köldfack).
Dels så finns/fanns det orginalutbyteskylar, dessa kostade ca 5000kr, sedan så fanns det fristående kylar (med frysfack) med bänkskiva, bänkskivan kunde man skruva bort och då blev den lika hög/låg som en trinettkyl, dessa kylar kostade ca 2500kr. Vi bytte ca 40 kylskåp under dom fem år jag jobbade där.
Kylarna är fastskruvade med en massa skruvar, via bänkskåp, ventgaller i bakkant.
Orginalskåpen kan man inte hänga om dörren på utan man måste köpa rätt från början.
Dels så finns/fanns det orginalutbyteskylar, dessa kostade ca 5000kr, sedan så fanns det fristående kylar (med frysfack) med bänkskiva, bänkskivan kunde man skruva bort och då blev den lika hög/låg som en trinettkyl, dessa kylar kostade ca 2500kr. Vi bytte ca 40 kylskåp under dom fem år jag jobbade där.
Kylarna är fastskruvade med en massa skruvar, via bänkskåp, ventgaller i bakkant.
Orginalskåpen kan man inte hänga om dörren på utan man måste köpa rätt från början.
Det gäller skåp med amoniak. Om du vänder ett med kompressor kan det bli förstört då oljan i kompressorn rinner upp i kylsystemet och kan orsaka stopp.Andy78 skrev:Det var nån här som påstod att om man vände det upp och ned och lätt det stå några dagar så fungerar dom igen, något om kylmediat som lägger sig i botten och inte circulerar som det ska. Lät väldigt märkligt dock. Men han hade tydligen rätt. Men om värden inte vill byta trinetten så får han byta kyl det är ju faktiskt hans bekymmer.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Kyl finns att köpa separat, är elux som gör dem om jag inte missminner mig. Inte billiga men en ny trinett är dubbelt upp.
Här har du två kylskåp som antagligen passar i trinetten, med riktigt frysfack och ungefär halva priset jämfört med ersättningskylskåp med köldfack.
http://www.elon.se/vitvaror/kyl-frys/kylskap/elektro-helios-kc1622
http://www.elon.se/vitvaror/kyl-frys/kylskap/cylinda-k-1085l
Även att det står att det inte är för inbyggnad så går det oftast att ta bort överskivan så att kylen går in.
Lär finnas fler bla Whirlpool, gå in till en riktig vitvaruaffär och prata med personalen, om det är en vettig affär så hjälper dom dig att leta fram lämpligt kylskåp.
http://www.elon.se/vitvaror/kyl-frys/kylskap/elektro-helios-kc1622
http://www.elon.se/vitvaror/kyl-frys/kylskap/cylinda-k-1085l
Även att det står att det inte är för inbyggnad så går det oftast att ta bort överskivan så att kylen går in.
Lär finnas fler bla Whirlpool, gå in till en riktig vitvaruaffär och prata med personalen, om det är en vettig affär så hjälper dom dig att leta fram lämpligt kylskåp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det verkar som kyldelen fungerar men att det kommer in fuktig luft hela tiden så det kanske bara är dörrpackningen som släpper genom luft. Är dräneringshålet under kylelementet i skåpet öppet?redneck skrev:
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Klicka här för att svara