Byggahus.se

Reparera Electrolux kylskåp i Trinette Atlas

1. Bjurran
    Medlem · Värmland · 1 659 inlägg

Bjurran

Medlem
    Det finns dåligt med info att tillgå på nätet om saken, så jag vänder mig till mitt expertforum och hoppas att någon här kan komma med bra info.
    Problemet, jag har en gäststuga med ett Trinettekök där kylen inte längre blir tillräckligt kall.
    Eftersom ett Trinettekök är en enda stor möbel med kyl, diskbänk och spis inbyggt kan jag inte bara byta kylskåp hur som helst. Ombyggnation skulle bli riktigt kostsamt eftersom alla skåp runt om är måttanpassat efter denna möbel.
    Jag har nu lyckats demontera själva kylen från möbeln. (Väldigt enkelt, 4 skruv framtill, koppla bort elen och dra den ut ur möbeln om någon undrar)
    Kopplade in den till ett vanligt vägguttag via jfb och körde den helt fristående och märker att den börjar jobba. Den är riktigt tyst men lyssnar man noga kan man höra det.
    Min fråga är nu helt enkelt, kan man på något sätt reparera dessa?
    Jag frågade den firman i trakten som servar vitvaror för ett tag sedan och fick mer eller mindre bara ett kort svar att byta den för det är svårt att få tag på reservdelar.
    Som jag tolkar det så är det inget fel på själva kompressorn eller så för efter en stund märker man hur vissa rör är kalla och vissa varma vilket man kan förvänta sig. Antar därför att det kanske bara är en fråga om att fylla köldmedel? Det finns en skruv på baksidan som jag antar är för just det ändamålet.
    Det står klart och tydligt Refrigerant NH3 197 gram. Är inte det vanlig Ammoniak och isf är detta något man kan fylla själv? Om inte, vart vänder man sig?

2. I
    Anonym

ion

Anonym
    Redigerat av moderator 15 nov 2013 22:59
  3. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 000 inlägg

Demmpa

Husägare
    När jag jobbade på camping runt 2000 så fanns det fristående kylskåp (med frysfack och omhängdbar dörr) som hade avtagbar överskiva så att den gick in i ett trinettkök. Det fanns även ersättningskylar till trinettköken (antingen höger eller vänsterhängd dörr). Fristående kylen kostade ca halva priset mot ersättningskylen, ca 2000kr kontra 4500kr.

Kolla med en riktig vitvaruaffär, inte Elgiganten å liknande.

4. Bjurran

Bjurran

Medlem
    Ska nog höra med husvagnstillverkarna. Bor ju i Kristinehamn så jag har en fördel där.
    Det ser ut ungefär som den bilden du visar ion så det stämmer nog att det är en värmare i det stora röret på högersidan för det går lite kablar dit.
    Det verkar som sagt som att den fungerar men ganska dåligt, det är därför jag funderar på om det går att fylla dem med mer köldmedel ungefär som i en AC?

5. I
    Anonym

ion

Anonym
    Fylla på borde ju gå. Men hur och vem gör sånt? Hur vet man om det är lagom i? Måste kanske tömma ut allt för att sedan väga in nytt, jag vet faktiskt inte, har aldrig haft att göra med såna. Kan du mäta elpatronen? Kan ju vara så enkelt som oxid på anslutningskabeln. Blir den rejält varm när den går?
    Du kan ju även kontakta http://www.elkatalogen.se/dometic-rf-60-kombi-absorptionskylskap.html , tror inte det blir dyrare att köpa ett nytt än om man ska försöka laga det gamla, beror så klart på vad som är fel, såg en ny elpatron till ett sånt skåp på blocket för 450kr. Men nytt är ju nytt.

6. J
    Medlem · norrbotten · 384 inlägg

JLov

Medlem
    Ställ kylskåpet upp och ner till imorgon och testa om det blir bättre.

• Laddar…
  7. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 207 inlägg

GK100

Medlem
    Precis det är den klassiska "reparationen" av såna kylskåp. Det ska mycket till om de inte är enkelt fixade, i princip bara värmekällan gas eller el som kan fela. Att vända det ordnar så att ammoniaken rinner dit den ska.

• Laddar…
  8. Bjurran

Bjurran

Medlem
    Haha, klockrent! Ska direkt gå ut i garaget där jag har det just nu och vända det. Ska det vara igång eller avstängt?

9. J
    Medlem · norrbotten · 384 inlägg

JLov

Medlem
    Stäng av den först.

10. Bjurran

Bjurran

Medlem
    Har sagt det förr, men det tål att upprepas. Detta forumet är helt underbart.
    Startade det igen under kvällen med några vattenflaskor i både frysfack och kylskåpsdel, samt två separata termometrar som mäter temperaturerna i respektive del. Än så länge håller det sig riktigt kallt utan att jag har behövt ställa på termostaten vidare värst långt. Den ska få stabilisera sig lite så ska jag göra en loggning över natten.
    Det ser lovande ut än så länge, visserligen står den nu helt fritt i ett svalt garage så värmen runt om som normalt sett finns där är inte med i ekvationen, men fungerar de bra över natten så kommer det att återmonteras i sin köksmöbel. =)

Återkommer med mer resultat.

11. Bjurran

Bjurran

Medlem
    Nu kan jag lämna lite goda nyheter. Kylen är återmonterad och fungerar bättre än förväntat!
    För att sammanfatta proceduren om någon googlar efter en lösning utan att behöva demontera hela köket.

Stäng av strömmen till hela köksmöbeln.
    Lyft loss kylskåpsdörren från möbeln
    På framsidan av kylen finns 4 st små plastlock som täcker skruvarna. Lossa dem försiktigt. Jag råkade peta in ett av dem så att det ligger inuti plåtlisten. (Spelar ingen roll för funktionen utan är bara för utseendet)
    Lossa skruvarna.
    Dra kylen ut ur möbeln och var observant på ifall kabeln tar emot någonstans. Det är tajt passform men det går att få ut den.
    Om du har plats kanske du kan vända kylen uppochner utan att koppla ur strömmen.
    Behöver du koppla ur den, dra ut spisknapparna, lossa skruvarna som håller fast strömbrytarna i panelen.
    Panelen sitter även skruvad i ovankant samt att bakstycket är skruvat i underkant. Släpp dem efter behov för att komma åt elanslutningarna.

• Laddar…
  12. H
    Medlem · 9 inlägg

händiga kvinnor

Medlem
    Fantastiskt att någon haft problem med absorptionskylskåpet i Atlas trinette-kök tidigare.... Jag har övertagit ett Atlas trinette-kök som har stått oanvänt några år och har tyvärr problem med själva ammoniaken - när jag skulle testa (ej inbyggt än) så luktar det ammoniak långa vägar så det verkar vara en läcka någonstans. Är inte säkerr att det skulle lösas genom att ställa skåpet upp och ner...
    Fick rådet här att försöka byta köldgenarator men kan inte hitta en sådan någonstans. Hos Quickparts=0, ska maila till några fler ställen - Reservex och Nettoparts men misströstar. Dometic på sin hemsida rekommenderar FOGAS AB så jag får testa där också.

13. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 447 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    De flesta trinetter ute i Sverige är nog tillverkade av Electrolux. Atlas gör ju sina kylskåp bl.a. i Vitryssland på gamla zanuzzi licenser. Inte alltid samma alltså trots liknande utseende...

14. H
    Medlem · 9 inlägg

händiga kvinnor

Medlem
    Tack för informationen - vet ej om dessa "vitryska" kylskåp går att hitta i Sverige, är tveksam...Har även tittat på hemsida från dometic.se och ska ringa deras närmaste återförsäljare men alla nya minikylskåp (de flesta för husvagnar och husbilar) verkar vara ganska dyra och 12 cm högre än det finns plats i trinetten för.

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om du känner att luktar så är det läck , brukar vara i den del som är fyrkantig , där värmaren sitter , och går inte att reparera , materielen har korriderat samt lövtunn , för att reparera så måste hela kylpaketet bytas , ca kostnad 6 - 7 kkr , i en husbil ungefär samma sorts funktion
    ca 10 - 12 kkr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.