Boilerplate4U
E Edgarsven skrev:
Bytte hela kylmodulen i min Nibe 1225 (2008) Men det är scroll och 12 kw. Så den är dyrare. Jag pratade med Nibe först. Bytet var år 2017. Nibe pratade då om att hela modulen kostade "något över 20" men inte 25. Sen ska det komma en firma och göra jobbet också. jag hade garanti så jag vet inte vad allt kostade. Men en halv dags jobb 2 killar och en modul. Så du får höfta lite över vad det kan kosta.
Tråden om 2008 utan garanti dvs focus på prisnivån. En person räcker för byta kompressor. Att "höfta" går bra om man struntar i vad det kostar. För ytterligare goda råd från riktigt erfarna personer kolla vidare på www.varmepumpsforum.com.

Tack för alla svar. Visade sig dock, som några nämnde, inte vara fel på kompressorn. Vi hade en annan servicetekniker här idag och kollade och då fick han igång den genom att koppla förbi mjukstarten? Så det var där felet var.

• Gilla
PA58 och 3 till
  • Laddar…
C
S Smedjebackens skrev:
Tack för alla svar. Visade sig dock, som några nämnde, inte vara fel på kompressorn. Vi hade en annan servicetekniker här idag och kollade och då fick han igång den genom att koppla förbi mjukstarten? Så det var där felet var.
Ja, vad skall man säga... Helt sjukt. :poop:

• Gilla
link74 och 1 till
  • Laddar…
Fakturan för den reparationen ska du skicka till den första firman.

• Gilla
Tobbeturbo och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tråden om 2008 utan garanti dvs focus på prisnivån. En person räcker för byta kompressor. Att "höfta" går bra om man struntar i vad det kostar. För ytterligare goda råd från riktigt erfarna personer kolla vidare på www.varmepumpsforum.com.
Så du menar att när jag specifikt svarar vad en kylmodul kostar enligt Nibe så är det fel. Vad en firma tar för att installera denna modul, kan ju ingen veta. Detta prat om Varmepumpsforum tycker jag är skit för de som är där är varken bättre eller sämre på att rent konkret svara på hur man fixar sin trasiga pump än folk på detta forum. De kan saker på djupet med det är ju inte vad som efterfrågas i denna tråd.

Boilerplate4U
S Smedjebackens skrev:
Skönt att det löste sig! Inte kul att behöva ta en tung och lätt panikartad kostnad nu när det är lite kallare ute.

Hade en likande situation för ett par år sedan. Vi kontaktade först den ursprungliga installatören där serviceteknikern snabbt konstaterade att kompressorn måste bytas. Inom en timma hade vi en skriftlig offert där vi även rekommenderas att teckna deras försäkring. Eftersom jag misstänkte att problemet inte var relaterat till kompressorn utan snarare ett elfel anlitade vi en vanlig servicefirma. Orsaken visade sig vara glapp-kontakt i styrningen av kompressorn troligtvis orsakad av vibrationer pga att en kabel och kontaktdon inte varit ordentligt förankrade. Han noterade att vi ev skulle behöva byta kontaktdon men som första åtgärd ordnade han förankringen. Allt på under en timme och det har fungerat bra sedan dess (peppar, peppar...)

Angående mjukstart finns det väldigt mycket diskussioner om funktionen i väsentlighet förlänger livslängden på kompressorn eller inte. Mitt högst subjektiva råd att istället lägga dessa pengar på en volymtank som minskar antalet starter samt förlänger tiden per körning vilket ger en jämnare temp på radiator-slingan.

E Edgarsven skrev:
Detta prat om Varmepumpsforum tycker jag är skit för de som är där är varken bättre eller sämre på att rent konkret svara på hur man fixar sin trasiga pump än folk på detta forum. De kan saker på djupet med det är ju inte vad som efterfrågas i denna tråd.
Eftersom det är ett oberoende forum där du finner experter och yrkesfolk som dagligen jobbar inom branschen och svarar på allt från inköp, installation och service inklusive problemställningar som denna tråd. Att kalla deras frivilligarbete "skit" är obefogat.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Skönt att det löste sig! Inte kul att behöva ta en tung och lätt panikartad kostnad nu när det är lite kallare ute.

Hade en likande situation för ett par år sedan. Vi kontaktade först den ursprungliga installatören där serviceteknikern snabbt konstaterade att kompressorn måste bytas. Inom en timma hade vi en skriftlig offert där vi även rekommenderas att teckna deras försäkring. Eftersom jag misstänkte att problemet inte var relaterat till kompressorn utan snarare ett elfel anlitade vi en vanlig servicefirma. Orsaken visade sig vara glapp-kontakt i styrningen av kompressorn troligtvis orsakad av vibrationer pga att en kabel och kontaktdon inte varit ordentligt förankrade. Han noterade att vi ev skulle behöva byta kontaktdon men som första åtgärd ordnade han förankringen. Allt på under en timme och det har fungerat bra sedan dess (peppar, peppar...)

Angående mjukstart finns det väldigt mycket diskussioner om funktionen i väsentlighet förlänger livslängden på kompressorn eller inte. Mitt högst subjektiva råd att istället lägga dessa pengar på en volymtank som minskar antalet starter samt förlänger tiden per körning vilket ger en jämnare temp på radiator-slingan.

Eftersom det är ett oberoende forum där du finner experter och yrkesfolk som dagligen jobbar inom branschen och svarar på allt från inköp, installation och service inklusive problemställningar som denna tråd. Att kalla deras frivilligarbete "skit" är obefogat.
Det finns många saker som är dåligt med dina inlägg. Nu kommer du med bra råd och tankar. Bra saker, men varför har du väntat tills nu med detta? Istället så hänvisade du först till ett annat forum. Det jag tycker är skit är att inte svara i tråden utan att hänvisa till ett annat forum. För som jag skrev, det är inte säkert att du får bättre svar där. Inte i detta fallet. Då det gällde att som husägare välja hur man ska agera. Husägare bör prata med varandra. Sedan så kan vi konstatera att du väljer att inte svara på mina direkta frågor, men istället väljer att svara på något som inte har påstått. Jag har inte påstått något om folket på det andra forumet. Jag är där själv ibland. Det är oärligt och fult att medvetet misstolka det andra skriver. Men det är en taktik som många använder.

Boilerplate4U
E Edgarsven skrev:
Det finns många saker som är dåligt med dina inlägg. Nu kommer du med bra råd och tankar. Bra saker, men varför har du väntat tills nu med detta? Istället så hänvisade du först till ett annat forum. Det jag tycker är skit är att inte svara i tråden utan att hänvisa till ett annat forum. För som jag skrev, det är inte säkert att du får bättre svar där. Inte i detta fallet. Då det gällde att som husägare välja hur man ska agera. Husägare bör prata med varandra. Sedan så kan vi konstatera att du väljer att inte svara på mina direkta frågor, men istället väljer att svara på något som inte har påstått. Jag har inte påstått något om folket på det andra forumet. Jag är där själv ibland. Det är oärligt och fult att medvetet misstolka det andra skriver. Men det är en taktik som många använder.
Inte direkt konstruktiv kritik men om jag misstolkat dig ber jag i så fall om ursäkt!

Det är även möjligt att du missat mitt inlägg om att försöka anlita renodlad servicefirma men om vi håller oss till sakfrågan hur tycker du man ska agera istället i den rådande situationen? Att Värmepumpsforum inte duger för att diskutera den här typen av frågor får du gärna utveckla.

Angående övrigt innehåll var det baserat på hur det hela löste sig, Om kompressorn visade sig var trasig skulle det helt enkelt inte vara relevant.

Redigerat:
S Smedjebackens skrev:
En klassiker av tekniker/installatörer som saknar kunskap om el och dömer ut kompressorn utan att veta bättre.bra av dig att ta en second opinion
Seriösa firmor har dessa mjukstarter som standard i servicebilarna för de ger upp efter ett gäng starter precis som kontaktorerna. inget konstigt med det.

Har läst allt i denna tråd och vill framföra lite om det med mjukstart, det är bra grejer, sparar mycket mekaniskt slitage och ryck vid start av kompressor/ motorer eller vad det vara månde som ska sättas i rotation, som jag ser det så är det bara skräp med dom mjukstarter som sätts i en del fabrikat ( helt klart China, snikgrejer ) och kanske av tvivelaktig kvalitet. Min mjukstart av fabrikat ABB har gått som en klocka i 20 år mot en kolvkompressor som är tung att få snurr på, jobbar på normalvarv och 50 Hz, till skillnad på en inverrter som kanske ska starta på högvarv, då blir det påfrestningar på mjukstarten som säger upp sig och kan knäcka kompressorn , ingenting är starkare än sin svagaste länk och där är en del mjukstarter av den sorten. Så för att få en säkerhet kanske man skulle byta ut de som finns i VP mot ett annat fabrikat med kvalitet, men göra det så blir det trubbel om det händer något med en ny VP som ska repareras på garanti, det blir som att välja mellan pest och kolera

• Gilla
Tronix och 1 till
  • Laddar…
Kanske ska tillägga , det gäller även invertern med , Chinagrejer och inget skarpt fabrikat, om jag inte har helt fel så monteras den på värmeväxlaren i en del VP för att få kylning och varför tror ni , jo det blir värme och den ska återvinnas

En inverter brukar inte ha separat mjukstart. Istället ser invertern till att motorn varvar upp mjukt.

useless useless skrev:
En inverter brukar inte ha separat mjukstart. Istället ser invertern till att motorn varvar upp mjukt.
Sa inte att dom två var tillsammans monterade i en VP , utan det är var för sig, men ändå så kan det bli bra påfrestningar på en inverter, detta beror helt på inställd tidsfaktor Och det med mjuk start är nog lite att ta i, en kontaktor slår in och inverten börjar jobba direkt på den styrspännings som leveras och vad den är vet vi inte, en inverterstyrd scroll ska snurra rätt bra för att ge något och startar inte från ca 500 r/m utan säkerligen på minst 1500 r/m

"Kontaktor slår in" ?
Nja... så dålig styrning hoppas/tror jag inte frekvensstyrda värmepumpar har.
Det finns ju all möjlighet att helt mjukvarukontrollerat varva upp motorn med lämplig speed-ramp. Det är ju det som är grejjen med frekvensstyrning.

M MagHam skrev:
Nja... så dålig styrning hoppas/tror jag inte frekvensstyrda värmepumpar har.
Så du menar att en frekvensare då ligger med konstant spänning på, utopi , en frekvensare har en kontaktor med motorskydd före som ger spänning och en styrsignal som är styrd från någon del

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.