Hej! Jag ska byta ut befintlig köksfläkt( på bilderna) till en Kolfilterfläkt (enligt bestämmelser i föreningen). Någon som vet vilken lösning som blir bäst med kanalen med t-kopplingen? Min tanke är att flytta t-kopplingen längre till höger där ingången till frånluftskanalen är och sedan sätta en ny ventilationsslang från t-kopplingen till ett frånluftsdon som sedan sätts på utsidan av ”lådan”. Därefter är tanken att slangen från Kolfilterfläkten kopplas till ett ventilationsgaller på lådan. Tänker jag rätt? Vad ska jag skarva med där t-kopplingen sitter idag? Behöver man boka en ventilationsfirma för detta eller fixar en någorlunda händig person det själv? Vad gäller vid kanalrensningar framöver, rensar de endast i frånluftdonet eller behöver de gå in via Kolfilterfläkten också?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Vart tar de två ändarna av den horisontella röret vägen?
Det är bättre med ett hårt rör till frånluftsdonet än en slang som är mer ömtålig.
Frånluftsdonet måste justeras in till rätt luftflöde och antingen köper/hyr man utrustning för det eller så tar man in en person som kan ventilation och har rätt utrustning.
Allt som har att göra med kolfilterfläkten får ni göra rent själva eftersom den inte är ansluten till föreningens ventilationsanläggning.
Det är bättre med ett hårt rör till frånluftsdonet än en slang som är mer ömtålig.
Det där beror på hur fläkten är konstruerad. Finns det verkligen plats för något mer i lådan?C Catharina Karlsson1 skrev:
Frånluftsdonet måste justeras in till rätt luftflöde och antingen köper/hyr man utrustning för det eller så tar man in en person som kan ventilation och har rätt utrustning.
Allt som har att göra med kolfilterfläkten får ni göra rent själva eftersom den inte är ansluten till föreningens ventilationsanläggning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för ditt svar! Det horisontella röret går genom duschrum, kök, badrum och ut till takfläkt. Jag kan ju montera dit fläkten i alla fall men sen är nog det bäst att ta in en ventilationsfirma så det blir rätt flöde. Är sjukt less på det höga ljud som kommer från fläkten idag…QUOTE="BirgitS, post: 4755419, member: 155688"]Vart tar de två ändarna av den horisontella röret vägen?
Det där beror på hur fläkten är konstruerad. Finns det verkligen plats för något mer i lådan?
Allt som har att göra med kolfilterfläkten får ni göra rent själva eftersom den inte är ansluten till föreningens ventilationsanläggning.[/QUOTE]
Det där beror på hur fläkten är konstruerad. Finns det verkligen plats för något mer i lådan?
Allt som har att göra med kolfilterfläkten får ni göra rent själva eftersom den inte är ansluten till föreningens ventilationsanläggning.[/QUOTE]
BirgitS skrev:
C Catharina Karlsson1 skrev:Hej! Jag ska byta ut befintlig köksfläkt( på bilderna) till en Kolfilterfläkt (enligt bestämmelser i föreningen). Någon som vet vilken lösning som blir bäst med kanalen med t-kopplingen? Min tanke är att flytta t-kopplingen längre till höger där ingången till frånluftskanalen är och sedan sätta en ny ventilationsslang från t-kopplingen till ett frånluftsdon som sedan sätts på utsidan av ”lådan”. Därefter är tanken att slangen från Kolfilterfläkten kopplas till ett ventilationsgaller på lådan. Tänker jag rätt? Vad ska jag skarva med där t-kopplingen sitter idag? Behöver man boka en ventilationsfirma för detta eller fixar en någorlunda händig person det själv? Vad gäller vid kanalrensningar framöver, rensar de endast i frånluftdonet eller behöver de gå in via Kolfilterfläkten också?
BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Allt som har att göra med kolfilterfläkten får ni göra rent själva eftersom den inte är ansluten till föreningens ventilationsanläggning.[/QUOT.
C Catharina Karlsson1 skrev:Hej! Jag ska byta ut befintlig köksfläkt( på bilderna) till en Kolfilterfläkt (enligt bestämmelser i föreningen). Någon som vet vilken lösning som blir bäst med kanalen med t-kopplingen? Min tanke är att flytta t-kopplingen längre till höger där ingången till frånluftskanalen är och sedan sätta en ny ventilationsslang från t-kopplingen till ett frånluftsdon som sedan sätts på utsidan av ”lådan”. Därefter är tanken att slangen från Kolfilterfläkten kopplas till ett ventilationsgaller på lådan. Tänker jag rätt? Vad ska jag skarva med där t-kopplingen sitter idag? Behöver man boka en ventilationsfirma för detta eller fixar en någorlunda händig person det själv? Vad gäller vid kanalrensningar framöver, rensar de endast i frånluftdonet eller behöver de gå in via Kolfilterfläkten också?BirgitS skrev:
Allt som har att göra med kolfilterfläkten får ni göra rent själva eftersom den inte är ansluten till föreningens ventilationsanläggning.BirgitS skrev:
Allt som har att göra med kolfilterfläkten får ni göra rent själva eftersom den inte är ansluten till föreningens ventilationsanläggning.C Catharina Karlsson1 skrev:Hej! Jag ska byta ut befintlig köksfläkt( på bilderna) till en Kolfilterfläkt (enligt bestämmelser i föreningen). Någon som vet vilken lösning som blir bäst med kanalen med t-kopplingen? Min tanke är att flytta t-kopplingen längre till höger där ingången till frånluftskanalen är och sedan sätta en ny ventilationsslang från t-kopplingen till ett frånluftsdon som sedan sätts på utsidan av ”lådan”. Därefter är tanken att slangen från Kolfilterfläkten kopplas till ett ventilationsgaller på lådan. Tänker jag rätt? Vad ska jag skarva med där t-kopplingen sitter idag? Behöver man boka en ventilationsfirma för detta eller fixar en någorlunda händig person det själv? Vad gäller vid kanalrensningar framöver, rensar de endast i frånluftdonet eller behöver de gå in via Kolfilterfläkten också?
Klicka här för att svara