4 098 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Byte av elcentral
Dags för byte av elcentralen och tänkte bara kolla med er om priset jag har fått är rimligt.
Har idag centralen och mätartavlan med fjärravläsningsmodul i källaren. 10 porslinssäkringar, huset byggt 1950. Ska bytas ut mot ny central (3*24 platser, 3 jordfelsbrytare) Elektrikern som har lämnat pris jobbar i byn och har gjort samma jobb på liknande hus i gatan. Maxpris har han angett till 11.500:- men då ingår inte eventuell felsökning för jordfel och annat som gör att jorfelsbrytarna skulle lösa ut. 1,5 mans jobb under en dag och när jag tyckte det lät dyrt så sa han eftersom även mätartavlan sitter på samma skiva som centralen så måste den flyttas och det blir dyrare än ett vanligt centralbyte.
Har även ringt två andra firmor men de har inte brytt sig om att återkomma med pris eller besök.
Någon här som kan säga om det verkar vara ett extremt överpris eller bara lite lagom mycket?
Har idag centralen och mätartavlan med fjärravläsningsmodul i källaren. 10 porslinssäkringar, huset byggt 1950. Ska bytas ut mot ny central (3*24 platser, 3 jordfelsbrytare) Elektrikern som har lämnat pris jobbar i byn och har gjort samma jobb på liknande hus i gatan. Maxpris har han angett till 11.500:- men då ingår inte eventuell felsökning för jordfel och annat som gör att jorfelsbrytarna skulle lösa ut. 1,5 mans jobb under en dag och när jag tyckte det lät dyrt så sa han eftersom även mätartavlan sitter på samma skiva som centralen så måste den flyttas och det blir dyrare än ett vanligt centralbyte.
Har även ringt två andra firmor men de har inte brytt sig om att återkomma med pris eller besök.
Någon här som kan säga om det verkar vara ett extremt överpris eller bara lite lagom mycket?
Är centralen verkligen 3*24 moduler?
Det är 72 platser det. 12 platser tar jordfelsbrytarna 2 tar huvudbrytarn ska du ha 58 säkringar till detta??
Låter mer som en liten industri.
Om ifall att du ska ha 58 säkringar så låter priset faktist ganska bra.
Det är 72 platser det. 12 platser tar jordfelsbrytarna 2 tar huvudbrytarn ska du ha 58 säkringar till detta??
Låter mer som en liten industri.
Om ifall att du ska ha 58 säkringar så låter priset faktist ganska bra.
Nja, det är väl mitt överdimensioneringstänkande som har slagit lite slint... :
vanligt 1 1/2 plans hus med källare men vill gärna dela upp säkringarna som sitter där idag på sikt plus att det ska vara plats för lite fler uttag utomhus och el till garaget och till planerat badrumsbygge med ångduschkabin på ovanvåningen.
2*24 vilket elektrikern först föreslog räcker nog vid närmare eftertanke men prisskillnaden kan väl inte vara så stor rent materialmässigt mellan 2*24 eller 3*24?
Hur som helst så antar jag att det bara kommer med lika många säkringar som jag idag har i den gamla centralen alltså 10 st och är då priset rimligt?
2*24 vilket elektrikern först föreslog räcker nog vid närmare eftertanke men prisskillnaden kan väl inte vara så stor rent materialmässigt mellan 2*24 eller 3*24?
Hur som helst så antar jag att det bara kommer med lika många säkringar som jag idag har i den gamla centralen alltså 10 st och är då priset rimligt?
jag tycker åxå att det är bättre att sätta en större central, gärna 4 raders, 4X13 prisskillnaden är marginel. då finns det plats för utbyggnad och andra finesser i framtiden utan att behöva sätta en till central bredvid-det blir snyggare.jag har lämnat ett pris på byte central med 30 normsäkringar, 2 jfb-en 2-pol o en 4-polig.beräknat på 8 timmar och 220+moms per timme + 200:- för resa. i det fallet är det "bara" att byta centralen.huset är från 70-talet så ledningarna är väl förhoppningsvis fräscha. för det har jag preliminärt utan att sett objektet begärt 5710:- inkl moms.
Jag håller med om att ta till storleken på centralen hyffsat, men 3*24 låter överdrivet, 4*13 låter mer rimligt.
Men, tänk på att inte dela upp på för många säkringar, då kommer huvudsäkringarna troligen att lösa ut oftast och de andra bara sitta där och se snygga ut :-/
Det beror förstås på vad du har för storlek på huvudsäkringar också. Är det 3*16A så ska du kanske hålla igen på antalet 10A-säkringar. Om det däremot är större säkringar så är det nog bättre att dela upp grupperna.
Kolla förresten vad du har för befintliga ledningar om det nu råkar sitta 6A-proppar i gamla centralen (grön "plupp" på proppen och därmed också grön proppbotten), då bör elektrikern uttala sig om det är okej att säkra upp eller inte. Egentligen ska man i det läget gå igenom alla fast anslutna prylar såsom vägguttag och strömbrytare och se att de är märkta 10A och inte 6A, annars ska man byta ut dem om man ska följa alla regler. Fast 10A var kanske redan standard på 50-talet?
Men, tänk på att inte dela upp på för många säkringar, då kommer huvudsäkringarna troligen att lösa ut oftast och de andra bara sitta där och se snygga ut :-/
Det beror förstås på vad du har för storlek på huvudsäkringar också. Är det 3*16A så ska du kanske hålla igen på antalet 10A-säkringar. Om det däremot är större säkringar så är det nog bättre att dela upp grupperna.
Kolla förresten vad du har för befintliga ledningar om det nu råkar sitta 6A-proppar i gamla centralen (grön "plupp" på proppen och därmed också grön proppbotten), då bör elektrikern uttala sig om det är okej att säkra upp eller inte. Egentligen ska man i det läget gå igenom alla fast anslutna prylar såsom vägguttag och strömbrytare och se att de är märkta 10A och inte 6A, annars ska man byta ut dem om man ska följa alla regler. Fast 10A var kanske redan standard på 50-talet?
Bra tänkt.yxis skrev:
När man räknar ut hur många säkringar man kan slänga in så brukar jag använda mig av en generell formel för att hålla mig inom ramarna.
Lägg ihop alla säkringarna och multiplicera med 0,6.
Har du tex 3*20A inkommande så bör inte inte det uträknade värdet överstiga 60A.
???
Så att om man t.ex har 10 st enfasgrupper om 10 a o två trefasgrupper om 16 a så skulle det motsvara 40 A huvudsäkring ??
Helt fel enligt mig.
Huvudsäkringen i en anläggning bestäms av det sammanlagrade effektvärdet som anläggningen förmodas ta, det har inte ett skvatt att göra med gruppernas avsäkring.
Bättre för många säkringar än för få.
Så att om man t.ex har 10 st enfasgrupper om 10 a o två trefasgrupper om 16 a så skulle det motsvara 40 A huvudsäkring ??
Helt fel enligt mig.
Huvudsäkringen i en anläggning bestäms av det sammanlagrade effektvärdet som anläggningen förmodas ta, det har inte ett skvatt att göra med gruppernas avsäkring.
Bättre för många säkringar än för få.
Självklart är det den totala effekten som styr huvudsäkring.Erik_D skrev:
Finns det ngn lathund effekt per kvm?
Men igentligen så är väl inte 60% av en säkrings kapacitet överdrivet?
Hellre att ha marginaler än vice veca.
Klicka här för att svara