21 497 läst ·
41 svar
21k läst
41 svar
Byte av elcentral i bostadsrättsförening - Vem står för eventuell ombyggnation?
Det ska ju också sägas att Blå boken (med vilket jag antar att du menar ELSÄK-FS 1999-5, som är gratis och finns på min dator) säger under 513.1 att "Materiel, inklusive ledningssystem, skall vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och så utförd att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för montering, tillsyn, betjäning och underhåll"
Eftersom SS 436 40 00 är efterföljaren gissar jag att man inte ändrat så värst mycket.
Jag skulle våga påstå att TS central knappast uppfyllde rekvisiten där....
Eftersom SS 436 40 00 är efterföljaren gissar jag att man inte ändrat så värst mycket.
Jag skulle våga påstå att TS central knappast uppfyllde rekvisiten där....
Jomen det är ju poäng till dig med.
Standarden hette ju "vägledning ..." så den är ju alltid tillämpbar på så vis att man "bör" se så att ...
Och då ramlar vi tillbaka till det jag skrev, att även om det inte är en rent förbjuden placering så är den dock olämplig.
Och man behöver ju inte göra precis alla dumheter som inte är förbjudna.
Standarden hette ju "vägledning ..." så den är ju alltid tillämpbar på så vis att man "bör" se så att ...
Och då ramlar vi tillbaka till det jag skrev, att även om det inte är en rent förbjuden placering så är den dock olämplig.
Och man behöver ju inte göra precis alla dumheter som inte är förbjudna.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast det oskyddade ledarna ser ut att vara en blå och en gulgrön. Vilket får mig att misstänka att de är PEN ledare. och då är jag (som inte är elektriker) inte säker på om det är formellt fel.
Men det är ju helt uppenbart att skåpen måste monteras ned om man skall arbeta med centralen, bara det gör ju konstruktionen minst sagt olämplig, det ser även ut som mätaren måste demonteras för att man skall kunna ta ned skåpen. Vilket är extremt olämpligt, blanda in nätägaren för minsta lilla underhållsåtgärd.
Det är ju inte tillåtet att bygga in en dosa i en vägg så att den blir oåtkomlig, här har man byggt in en hel central.
Men det är ju helt uppenbart att skåpen måste monteras ned om man skall arbeta med centralen, bara det gör ju konstruktionen minst sagt olämplig, det ser även ut som mätaren måste demonteras för att man skall kunna ta ned skåpen. Vilket är extremt olämpligt, blanda in nätägaren för minsta lilla underhållsåtgärd.
Det är ju inte tillåtet att bygga in en dosa i en vägg så att den blir oåtkomlig, här har man byggt in en hel central.
Nollan ska betraktas som spänningsförande och blir det också om man kopplar loss den från plinten (som du själv beskriver i en annan tråd).
Med tanke på att det ser ut att vara keramikhållare på DIN-skena för mätarsäkringarna (igen, bara två???) så sitter det sannolikt exponerade fasledare däruppe också.
Med tanke på att det ser ut att vara keramikhållare på DIN-skena för mätarsäkringarna (igen, bara två???) så sitter det sannolikt exponerade fasledare däruppe också.
Det där såg helt för jävligt ut. Är själv elektriker i grunden och jobbat som det och sådär hade jag inte kunnat lämna ett arbete med gott samvete!
Jag har bott i bostadsrätt själv och hade då en diskussion ang elen där. Kollade med diverse myndigheter osv och fick förklarat att el, vvs osv inne i väggar äger föreningen. Hur det är med elcentralen vill jag ha osagt men misstänker att den ingår i föreningens åtagande då föreningen beslutar om den ska bytas osv.
Dock hade jag aldrig i hela mitt liv accepterat att de kapat sönder och förstör inredning i köket, ser även it som att du kommer få göra någon special lösning för att dölja skiten.
Varför satte dem inte en lite normcentral som bygger på höjden och en mätarplatta under istället???
Mvh
Jag har bott i bostadsrätt själv och hade då en diskussion ang elen där. Kollade med diverse myndigheter osv och fick förklarat att el, vvs osv inne i väggar äger föreningen. Hur det är med elcentralen vill jag ha osagt men misstänker att den ingår i föreningens åtagande då föreningen beslutar om den ska bytas osv.
Dock hade jag aldrig i hela mitt liv accepterat att de kapat sönder och förstör inredning i köket, ser även it som att du kommer få göra någon special lösning för att dölja skiten.
Varför satte dem inte en lite normcentral som bygger på höjden och en mätarplatta under istället???
Mvh
Sannolikt för att föreningen avtalat om bytet med en firma som lämnat offert baserat på standardlösning i alla lägenheter.
TS har redan konstaterat tidigare att hen borde kollat vad som skulle göras, vilket är alldeles riktigt.
Det jag tycker är konstigast i hela historien är att Riksbyggen skulle ha godkänt det där i vintras.
TS har redan konstaterat tidigare att hen borde kollat vad som skulle göras, vilket är alldeles riktigt.
Det jag tycker är konstigast i hela historien är att Riksbyggen skulle ha godkänt det där i vintras.
Det får väl egentligen TS svara på men generellt handlar det ofta om att en BRF kan förhandla till sig ett bättre pris för sin anslutning medan de enskilda bostadsrättsinnehavarna inte kommer ha något särskilt bra förhandlingsläge. Debiteringen sker sannolikt individuellt ändå, men via föreningen. Det är därför TS har fått en mätare monterad.
Tja det gör en hel del pengar. Har bott i en Riksbyggenförening som bytt till central debitering för några år sedan. Tidigare var min månadskostnad för 90kWh ca 300kr. Efter bytet debuterar bara för förbrukningen á 1kr/kWh. Alltså en besparing på 2500 kr per år då föreningen står för de fasta kostnaderna. Procentuellt också en stor reducering men för alla forumdeltgare med dyra hus kan detta te sig som småpotatis 
Vår förening, som startades av byggbolaget (=ingen insyn alls från oss som skall bo) fick gemensam el från början. I vår villa (direktel, värmepump luft-luft, braskamin) hade vi 1,14 kr/kWh inkl. elnät. I lägenheten fick vi 1,69 kr/kWh! Det gemensamma elavtalets pris påverkades av att vår inkommande säkring var på 63A (eller t.o.m. 100A, minns inte)! Då blev det effektavtal enligt nätavtalet. Effektavtal betyder att man betalar för en viss effekt hela tiden oberoende av vilken energi man använder. Hos oss byggdes det om så att var och en numera är kund hos elbolagen!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
En stilla undran: TS, hur tänkte du när du hade en elanslutning inbyggd i ett skåp med cm-passning när du dels inte flyttade skåpet så att hantverkarna kom åt, dels inte undersökte hur den nya lösningen var planerad?
Inställningen att du "var helt oförberedd" och "inte fått någon information" förstår jag faktiskt inte alls. Din "take-away", som du kallar det, kanske snarast ska vara att du bor i en förening och att det är i ditt intresse att ta reda på hur du påverkas av föreningsbeslut.
Inställningen att du "var helt oförberedd" och "inte fått någon information" förstår jag faktiskt inte alls. Din "take-away", som du kallar det, kanske snarast ska vara att du bor i en förening och att det är i ditt intresse att ta reda på hur du påverkas av föreningsbeslut.
Enbart att konstatera: Elcentralen i skåpet var olämpligt placerad och gick inte att arbeta med. Elmätaren har från början suttit någon helt annan stans. Någon har flyttat den utan vare sig kunskap eller förstånd utan enbart varit allmänt händig. Vad som tyder på att huset är gammalt är en "plikaledning" som syns på bilden, sådana har inte funnits sedan 70-talet. De gamla porslinssäkringarna har en gång suttit på en trätavla i hallen, troligen från den tiden då nätspänningen var 220/127 V. Mätaren sitter fortfarande på en trätavla men av spånskivor. Inget svensk elnätsföretag skulle någonsin godkänna ett sådant arrangemang. Att mätaren ser någorlunda modern ut beror på att den nyligen blivit utskiftad mot en fjärravläst variant och bytet har utförts av en för ändamålet inhyrd entreprenör med snabbutbildning för mätarbyten.
Är det någon som brustit i ansvar så är det besiktningsförrätaren vid b.r.f. Var glad över att ingen kommit till skada och att fastigheten fortfarande inte har brunnit ned. Anlita en elfirma som kan justera den nya centralen så du kan återuppbygga överskåpet samt ser till att den framöver uppfyller vettiga krav på betjäning och kylning.
Är det någon som brustit i ansvar så är det besiktningsförrätaren vid b.r.f. Var glad över att ingen kommit till skada och att fastigheten fortfarande inte har brunnit ned. Anlita en elfirma som kan justera den nya centralen så du kan återuppbygga överskåpet samt ser till att den framöver uppfyller vettiga krav på betjäning och kylning.
Redigerat: