Hej,
Behöver lite råd inför byte av strömbrytare och dimmer.
Den översta är en korskopplad brytare. Den har två ingående och två utgående kablar från och till två andra brytare. Är den bara att byta rakt av mot en ny strömbrytare modell kors med samma placeringar på kablar så de sitter nu i den gamla brytaren?
Översta brytaren, korskopplad.
Den understa strömbrytaren har jag för avsikt att byta till en dimmer utan nolla. Strömbrytaren har nu en tändtråd och en fas och sen en fas som jag antar går vidare ner i uttaget under tillsammans med nollan som syns i dosan.
Understa brytaren.
Då en ny dimmer byts ut mot denna, sätter man då ihop de två svarta sladdarna i samma ingående port i dimmern så att uttaget under får ström hela tiden? Tänker jag rätt i detta?
Tror ni att man får plats med en modern brytare och dimmer såsom avståndet är mellan dosorna nu? Schneider är cirka 7 mm större i längd och bredd om man mäter täckram, ELKOs verkar överensstämma med samma mått.
Tack på förhand. Mvh Karl
Behöver lite råd inför byte av strömbrytare och dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den översta är en korskopplad brytare. Den har två ingående och två utgående kablar från och till två andra brytare. Är den bara att byta rakt av mot en ny strömbrytare modell kors med samma placeringar på kablar så de sitter nu i den gamla brytaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den understa strömbrytaren har jag för avsikt att byta till en dimmer utan nolla. Strömbrytaren har nu en tändtråd och en fas och sen en fas som jag antar går vidare ner i uttaget under tillsammans med nollan som syns i dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då en ny dimmer byts ut mot denna, sätter man då ihop de två svarta sladdarna i samma ingående port i dimmern så att uttaget under får ström hela tiden? Tänker jag rätt i detta?
Tror ni att man får plats med en modern brytare och dimmer såsom avståndet är mellan dosorna nu? Schneider är cirka 7 mm större i längd och bredd om man mäter täckram, ELKOs verkar överensstämma med samma mått.
Tack på förhand. Mvh Karl
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Byte rakt av ja men ledarna ska troligen inte sitta på samma fysiska plats på den gamla och den nya. Du måste följa märkningen på strömbrytaren. Saknas det på den gamla så kan du ohmmäta den för att lista ut hur den är kopplad internt.Karl_Oskar skrev:
Det är rätt uppfattat att de ska kopplas ihop. Det görs bäst med en toppklämma som Härryda föreslår.Karl_Oskar skrev:
Menar du hur den är kopplad i den gamla korskopplade strömbrytaren? Den gamla strömbrytaren har 4 olika par med ingångar. Hur de sitter i varje "par" borde väl inte spela någon roll eller? Varje par är märkt med en pil uppåt. Alla olika sladdar är av olika färg så det är lätt att veta hur det är kopplat till de andra brytarna. Borde inte detta räcka då man byter till en ny brytare?Bo.Siltberg skrev:
Byte rakt av ja men ledarna ska troligen inte sitta på samma fysiska plats på den gamla och den nya. Du måste följa märkningen på strömbrytaren. Saknas det på den gamla så kan du ohmmäta den för att lista ut hur den är kopplad internt.
Det är rätt uppfattat att de ska kopplas ihop. Det görs bäst med en toppklämma som Härryda föreslår.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
På de allra flesta korsomkopplare kan du flytta trådarna från "hörn till samma hörn" på den nya, inga konstigheter. Jag drog mig till minnes denna tråd men en lite mer lustig variant på korsomkopplare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/blir-galen-korsbrytare.299731/
https://www.byggahus.se/forum/threads/blir-galen-korsbrytare.299731/
Klicka här för att svara

