Hej.
Jag försökte byta drivdon till ledlampa då den gamla gett dupp men med den nya får vi bara lampan att blinka. Gissar att den nya kanske är för klen men lägger upp bilderna på drivarna. I mina ögon ser de likvärdiga ut men jag kanske missar något. Någon som vet bättre?
Jag försökte byta drivdon till ledlampa då den gamla gett dupp men med den nya får vi bara lampan att blinka. Gissar att den nya kanske är för klen men lägger upp bilderna på drivarna. I mina ögon ser de likvärdiga ut men jag kanske missar något. Någon som vet bättre?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Vilken är den nya? Den på bild 2? Den kräver en minsta effekt på 10 W och minsta framspänning på 30 V.
Den på bild 1 säger ingenting.
Så du behöver titta på specen för LED-lampan.
Den på bild 1 säger ingenting.
Så du behöver titta på specen för LED-lampan.
Tack för svar. Den på bild1 är den nya och bild2 den gamla som givit upp. Så är kanske att den nya inte har den minsta framspänningen som då krävdes. Lampspecen är tyvärr slängd sen längeBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det kan då vara att din lampa har en effekt som överstiger 45 V * 350 mA = 16 W.
Ditt gamla drivdon är tvetydigt, det anger max 18 W men samtidigt anger max spänning 25 W vid 350 mA.
Ditt gamla drivdon är tvetydigt, det anger max 18 W men samtidigt anger max spänning 25 W vid 350 mA.
Hur många LED:ar är det i lampan? Det brukar vara i närheten av 3 V per LED. Givet att det inte är något fel på omformaren borde problemet vara antingen för låg eller för hög samanlagd effekt på LED:arna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det verkar som att ditt nya drivdon är aningen för klent.
Egentligen borde drivdonet kunna driva dina 3W*6 Dioder så du får ljus, bara aningen svagare..
Drivdonet kan ju egentligen inte veta något om belastningen, dess jobb att leverera 350 mA
En lysdiod på 3W 350 mA kan ju drivas med mindre effekt/ström, det enda som händer är att den lyser svagare.
Runt 2020 gjorde jag en egen belysning från grunden, ytmonterade lysdioder, kylflänsar och drivdon inköpta från Aliexpress, ihopkopplade med överbliven mycket bra förtennad begränsningskabel från min Bosch indego.
Allt var inom spec, 12 dioder, dioderna var 1W 350 mA, drivdonet 350 mA 10-15 dioder, för antalet dioder jag hade.
Jag hade två separata slingor med exakt samma antal dioder, likadan kabel och likadana drivdon.
Dioderna gick sönder ofta, jag bytte dom ( jag hade en drös över, dom var ju sjukt *billiga*) men till slut insåg jag att kvaliteten var usel.
Jag köpte då en drös 3W likadana dioder som jag bytte till, samma kylfläns, samma kabel, samma drivdon och det blev samma ljusstyrka eftersom drivdonet med samma maxeffekt drev dioderna med samma effekt ( drivdonet toppade på 1W per diod).
Så, med 3W dioder drivna med ett drivdon som maxade ut på 1W blev det behagligt ljus under flera år ...
Det finns ingen anledning att drivdonet ska stänga av sig, det det ska göra är att leverera en sak ,max effekt begränsad av max ström 350 och dess interna max spänning.
Drivdonet kan ju egentligen inte veta något om belastningen, dess jobb att leverera 350 mA
En lysdiod på 3W 350 mA kan ju drivas med mindre effekt/ström, det enda som händer är att den lyser svagare.
Runt 2020 gjorde jag en egen belysning från grunden, ytmonterade lysdioder, kylflänsar och drivdon inköpta från Aliexpress, ihopkopplade med överbliven mycket bra förtennad begränsningskabel från min Bosch indego.
Allt var inom spec, 12 dioder, dioderna var 1W 350 mA, drivdonet 350 mA 10-15 dioder, för antalet dioder jag hade.
Jag hade två separata slingor med exakt samma antal dioder, likadan kabel och likadana drivdon.
Dioderna gick sönder ofta, jag bytte dom ( jag hade en drös över, dom var ju sjukt *billiga*) men till slut insåg jag att kvaliteten var usel.
Jag köpte då en drös 3W likadana dioder som jag bytte till, samma kylfläns, samma kabel, samma drivdon och det blev samma ljusstyrka eftersom drivdonet med samma maxeffekt drev dioderna med samma effekt ( drivdonet toppade på 1W per diod).
Så, med 3W dioder drivna med ett drivdon som maxade ut på 1W blev det behagligt ljus under flera år ...
Det finns ingen anledning att drivdonet ska stänga av sig, det det ska göra är att leverera en sak ,max effekt begränsad av max ström 350 och dess interna max spänning.
Redigerat:
Är det ursprungliga drivdonet sålt tillsammans med lampan? 3W och 350 mA innebär 8,6 V. Det nya drivdonet har ju ingen minimieffekt specificerad. Men det gamla har det och det är mer än 3W. Om du har papper på det nya drivdonet kanske du kan hitta en lägsta belastning eller spänning.Anders Da skrev:
Edit:
Eller är det 6x3 alltså 18W och 51V? I så fall är det inom ramen för det gamla drivdonet, men det nya har för låg spänning.
Hej. Ja det gamla kom med lampan. Är nog så att spänningen inte räcker tillA Avemo skrev:Är det ursprungliga drivdonet sålt tillsammans med lampan? 3W och 350 mA innebär 8,6 V. Det nya drivdonet har ju ingen minimieffekt specificerad. Men det gamla har det och det är mer än 3W. Om du har papper på det nya drivdonet kanske du kan hitta en lägsta belastning eller spänning.
Edit:
Eller är det 6x3 alltså 18W och 51V? I så fall är det inom ramen för det gamla drivdonet, men det nya har för låg spänning.
Ja det ska nog läsas som 6 st led på vardera 3 watt vid konstantström på 0,35 A.A Avemo skrev:Är det ursprungliga drivdonet sålt tillsammans med lampan? 3W och 350 mA innebär 8,6 V. Det nya drivdonet har ju ingen minimieffekt specificerad. Men det gamla har det och det är mer än 3W. Om du har papper på det nya drivdonet kanske du kan hitta en lägsta belastning eller spänning.
Edit:
Leta efter ett nytt drivdon på 0,35 A konstantström som klarar minst 18 W plus 20 % extra eller så.Anders Da skrev:
Klicka här för att svara