Ge mig erfarenheter av banker! Jag är nöjd med SHB men de vill inte höja mitt lån för nytt badrum pga att jag är pensionär. Belånat idag för halva taxeringsvärdet, försäljningsvärdet ligger idag på 4 x belåningen vilket man ju inte tar hänsyn till. Huset är 15 år och ligger i attraktiv trakt. Misstänker att alla andra banker resonerar på samma sätt.

Det är inte att du är pensionär som är problemet. Utan vilken betalningsförmåga du har med pensionen. Då tittar de även framåt. De flesta får sänkt pension någonstans efter 85. Banken vill se att kalkylen går ihop även då.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag råkade ut för en nitisk bankman när vi började titta på fritidshus. Eftersom jag då just hade passerat 60, ville hon se en pensionsprognos. Hon räknade då på vilken pension jag skulle ha efter 85. Och menade att jag då skulle ligga farligt nära gränsen 4,5 ggr årsinkomsten i lån (utan hänsyn till 25 års kommande amorteringar). Men det var ok, på vippen.
Sedan när vi väl köpte fritidshus var det en annan bankman, samma bank. Då ville han bara höra efter att jag (egenföretagare) har skött mina pensionsinbetalningar. Ingen kontroll överhuvudtaget.

H hempularen skrev:
De flesta får sänkt pension någonstans efter 85.
Vad jag förstår är min resterande pension livslång - vilken pensionstyp tänker du på?

Undrar om man inte kall passa på att låna upp innan man går i pension.

Eller helt enkelt strunta i att amortera, om möjligt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
....
Eller helt enkelt strunta i att amortera, om möjligt.
Det är ju så många bankpersoner säger.
Sluta amortera och spara de pengarna på konto/fond istället.
Just för att ha lite mer rörlighet. Världen har blivit lite konstig

C
H hempularen skrev:
Det är inte att du är pensionär som är problemet.
Säg inte det. Det var ju en grej i media härom året där det visade sig att vissa banker schablonmässigt nekar bolån för alla över en viss ålder. Sen vet jag att någon bank backade på detta, men jag vet inte hur nuläget är.
Hur som helst hade bankerna helt olika syn på den saken, så det kan nog löna sig att kolla runt efter en annan bank.

P
Är försäljningsvärdet din egna uppfattning eller har du haft värdering av huset av mäklare?
Utan en skriftlig värdering är uppskattade värdet att betrakta som inget värt.

Jag fick göra en värdering på huset innan vi la om lånet här. Annars skulle de räkna på inköpspriset.

Min erfarenhet är att shb är den sämsta banken hittills. Men det var ju en bankman som ljög om guld och gröna skogar.

En värdering låg på LF på 2500kr.

P
C cpalm skrev:
Säg inte det. Det var ju en grej i media härom året där det visade sig att vissa banker schablonmässigt nekar bolån för alla över en viss ålder. Sen vet jag att någon bank backade på detta, men jag vet inte hur nuläget är.
Hur som helst hade bankerna helt olika syn på den saken, så det kan nog löna sig att kolla runt efter en annan bank.
Swebank har inga problem att höja lånet på 71 och 64 åring (sjukpensionär) Om man har "för mycket" lån så får man värdera om det om man inte gjort det på xx antal år.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Misstänker att alla andra banker resonerar på samma sätt.
Varför inte helt enkelt ta in offerter från andra kreditgivare? Det finns tjänster som Compricer, Zmarta, Lendo som kan göra "massförfrågningar". Vet dock inget alls om hur bra dessa fungerar eller om eventuella nackdelar.

Vi kan egentligen bara komma med gissningar hur en potentiell kreditgivare skulle bedöma just din situation. Även om någon har erfarenhet av Bankman Z-son på X-bank i Y-stad betyder det inte att X-bank i din stad skulle se saker på samma sätt.

Hemmakatten
Kanske någon (yngre) släkting kan stå som medlåntagare? Att låna på Bluestep och liknande ställen innebär flera gånger dyrare ränta och en massa besvär med pantbreven.

yonna yonna skrev:
försäljningsvärdet ligger idag på 4 x belåningen vilket man ju inte tar hänsyn till.
Klart man gör, fastigheter värderas till marknadsvärde, inte taxeringsvärde, för belåning. Men banken vill förstås inte tvinga dig från hus och hem, så om inte återbetalningsförmågan bedöms som god nog så spelar det ingen roll hur stor marginal man har på säkerheten.
yonna yonna skrev:
Vad jag förstår är min resterande pension livslång - vilken pensionstyp tänker du på?
Mycket av den privata pension många har betalas ut på exempelvis 20 år, vilket gör att pensionen ofta går ner vid 85. Detta kan gälla både tjänstepension och privat pensionssparande.

Är i princip omöjligt att generalisera om man får lån eller inte, men även hur pension påverkar. Däremot har jag märkt att den bank jag använder flyttat en del ärenden till centrala funktioner med handläggare som sköter sina ärendetyper och inte ser till helheten.

yonna yonna skrev:
Ge mig erfarenheter av banker! Jag är nöjd med SHB men de vill inte höja mitt lån för nytt badrum pga att jag är pensionär. Belånat idag för halva taxeringsvärdet, försäljningsvärdet ligger idag på 4 x belåningen vilket man ju inte tar hänsyn till. Huset är 15 år och ligger i attraktiv trakt. Misstänker att alla andra banker resonerar på samma sätt.
Problemet är löst ;) och jag byter inte bank.

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Grattis! Får man fråga om du behövde byta bank?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.