Hej!
Vi behöver tillfälligt få till en låsbar dörr, då vår huvudentré inte kommer att kunna användas under några månader. Vårt tänkta alternativ var att göra altandörren låsbar. Efter att ha pratat med låssmed och snickare var den altandörren vi har inte något de ville/kunde sätta in lås från utsidan på.
Därför började vi kika på att byta dörren helt. "Hur svårt kan det vara", tänkte vi och satte igång. Hittade en dörr med karm och har nu börjat plocka ner bit för bit runt befintliga altandörren. Det visar sig att det inte är en dörrkarm som jag hade förväntat mig, utan istället verkar de vertikala reglarna som dörren sitter i också vara reglarna som håller upp konstruktionen (kanske). De fortsätter åtminstone upp en bit ovanför dörren, och har en horisontell regel som vilar ovanpå. Se bifogade bilder.
Jag tänker att jag nog ska kasta in handduken och låta en snickare hjälpa till att lösa detta. Men, skulle gärna ta emot lite tips på hur man skulle kunna lösa detta. Vi vill alltså bara hitta en lösning där vi kan låsa om oss, när vi går ut via altanen. Senare kommer vi väl komma till frågan om hur man gör när man väl vill byta ut dörr (och fönster) permanent, vilket kommer bli aktuellt först om några år.
Huset är ett Anebyhus från 1970, System FP60 står det i ritningarna. Hittar inte så mycket om själva dörrkonstruktionen i ritningarna dock.