Håller på med ett väldigt litet badrum i källaren, enbart 2½ kvm. Har bilat upp avloppet inni i badrummet då jag skall byta golvbrunn samt flytta toalett stolen en bit i sidled.

Då huset är byggt 65 så är det gjutjärnsrör till avloppet. Jag fick kämpa för att lyckas få sönder de gamla rören som skall bort och nu är frågan, skall jag fortsätta bila upp golvet genom ytterliggare två utrymmen för att komma åt att byta ända fram till huvudstammen eller kan man räkna med att gjutjärnsröret håller i 20 år till. I röret fanns det en ca. 0.5mm tjock skorpa på botten av röret. För övrigt såg det förvånadsvärt fräsch ut. Godset i röret är jämntjockt 4mm.

http://hem.passagen.se/snozzi/avlopp.jpg

Skarvarna på röret har jag fått isär utan att ha sönder muffen på ledningen.

Vore skönt att slippa förstöra mer golv i huset än nödvändigt. Tänkte höra med den lokala rörmokaren nästa vecka men brukar få mer korrekta svar på detta forumet än hos s.k. fackmän ibland.

// Snozzi

Byt så långt du behöver för att inte behöva hacka sönder badrummet den dagen kommer då resten av rören behöver bytas.

/Abbe

Jag hade bytt allt. Även om de gamla håller 20 år till så är det värt besväret. Vill du sälja huset om 10 år kan du stoltsera med prima rör och eventuell köpare behöver inte bekymra sig om att behöva göra allt det jobbet inom några år.
Dessutom höjer du värdet på huset med ett ordentligt stambyte.

Bytte golvbrunn+komplettering med ny brunn i tvättstugan nu i veckan. Gjutjärnsröret kapades bakom en muff och godset var som nytt trots 45år i golvet. Jag skulle inte bytt gjutjärnsbrunnen om det inte varit för att jag ändå skulle komplettera, godset i brunnen var det inget fel på än att den var rostig på ytan. Jag dunkade ordentligt på den med en slägghammare för att testa. Hade hjälp av en vvs-firma till själva brunnsbytet och komplettering. Så inte skulle jag hugga upp hela källaren.

Bricky skrev:
och eventuell köpare behöver inte bekymra sig om att behöva göra allt det jobbet inom några år.
:)råd från blivande köpare? ;)
gaia

Tack för svaren, änsålänge väger det över att fortsätta byta stammen. Skulle gjort ett besök hos rörmokaren imorgon men får skjuta på det besöket. Lyckades få en metall flisa från gjutjärnsröret i ögat som satte sig så efter besök på det lokala sjukhuset så blir det att åka till regions sjukhuset för att slipa hornhinnan från brännmärket metall flisan gav imogon.

Så ett råd.. använd ordentliga skyddsgalsögon som även täcker ögonen i sidled.

// Snozzi

gaia skrev:
[quote author=Bricky link=1139655018/0#2 date=1139658521] och eventuell köpare behöver inte bekymra sig om att behöva göra allt det jobbet inom några år.
:)råd från blivande köpare? ;)
gaia[/quote]

Råd från en som under hösten gjorde stambyte vid nytt badrumsbygge med delvis tanke på framtid ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.