Hej allihopa,
Bor i en villa från 1966 som idag värms med fjärrvärme. En av mina radiatorer i källaren har en gammal ventil som har börjat läcka så skulle behöva byta den.
Lite av en djungel att hitta rätt ventil dock, så hoppas kunna få lite hjälp med det.
Utifrån min efterforskning gissar jag att jag har 2 rörsystem med 15 mm rör, men är osäker på detta.
Kan någon hjälpa mig ta reda på typen ventil jag bör införskaffa?
Radiator samt ventil idag:
Ritning på radiatorsystem (innan det blev fjärrvärme):
(Radiator det rör sig om sitter i gillestugan, alltså nedre radiator i skissen)
(radiator det rör sig om sitter under texten "vattenmätaranordning")
(Överblick av resten av systemet)
Bor i en villa från 1966 som idag värms med fjärrvärme. En av mina radiatorer i källaren har en gammal ventil som har börjat läcka så skulle behöva byta den.
Lite av en djungel att hitta rätt ventil dock, så hoppas kunna få lite hjälp med det.
Utifrån min efterforskning gissar jag att jag har 2 rörsystem med 15 mm rör, men är osäker på detta.
Kan någon hjälpa mig ta reda på typen ventil jag bör införskaffa?
Radiator samt ventil idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning på radiatorsystem (innan det blev fjärrvärme):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Radiator det rör sig om sitter i gillestugan, alltså nedre radiator i skissen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(radiator det rör sig om sitter under texten "vattenmätaranordning")
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Överblick av resten av systemet)
Bästa svaret
17 mm järnrör motsvarar R10 / G10, termostatventilen ska ha beteckningen "G10 inv x M22 utv.", tex https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-ventilhus-rak-10r/
Kan vara läge att byta returventilen också, tex,
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-returventil-rrvv10/
Kan vara läge att byta returventilen också, tex,
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-returventil-rrvv10/
Radiatorventiler är förhållandevis standardiserade. Sannolikt har du 3/8 eller R10 som den kallas nu, och m22 mot radiatorn. Rören bör då vara ca 17mm.
Det kommer att passa oavsett om du köper på biltema eller något mer seriöst.
Här är ett exempel
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-10r/
Biltema tycks dock ha tagit bort den ur sortimentet.
Edit: Dempa var snabbare.
Det kommer att passa oavsett om du köper på biltema eller något mer seriöst.
Här är ett exempel
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-10r/
Biltema tycks dock ha tagit bort den ur sortimentet.
Edit: Dempa var snabbare.
Klicka här för att svara