Hej allihopa,

Bor i en villa från 1966 som idag värms med fjärrvärme. En av mina radiatorer i källaren har en gammal ventil som har börjat läcka så skulle behöva byta den.

Lite av en djungel att hitta rätt ventil dock, så hoppas kunna få lite hjälp med det.

Utifrån min efterforskning gissar jag att jag har 2 rörsystem med 15 mm rör, men är osäker på detta.

Kan någon hjälpa mig ta reda på typen ventil jag bör införskaffa?

Radiator samt ventil idag:

Radiator i källare med gammal ventil som läcker, burk på golvet för att fånga upp vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal radiatorventil i metall, monterad på en radiator, med ett plaströr anslutet nedåt. Ventilen är sliten och visar tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning på radiatorsystem (innan det blev fjärrvärme):

Ritning av radiatorsystem i villa från 1966 med specificerade rör och ventiler, inklusive placering av radiatorer i plan med textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Radiator det rör sig om sitter i gillestugan, alltså nedre radiator i skissen)
Källarplan av villa med fjärrvärmesystem och specificerade rör, inklusive vattenmätaranordning och markering på radiatorplacering i ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(radiator det rör sig om sitter under texten "vattenmätaranordning")
Ritning av husets radiatorsystem med rum som sovrum, bad, kök samt radiatorplacering i gillestuga och principkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Överblick av resten av systemet)
 
Radiatorventiler är förhållandevis standardiserade. Sannolikt har du 3/8 eller R10 som den kallas nu, och m22 mot radiatorn. Rören bör då vara ca 17mm.
Det kommer att passa oavsett om du köper på biltema eller något mer seriöst.

Här är ett exempel
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-10r/

Biltema tycks dock ha tagit bort den ur sortimentet.


Edit: Dempa var snabbare.
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
Det finns utbytesinsatser till det mesta.
Är det TA-RVO?
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
17 mm järnrör motsvarar R10 / G10, termostatventilen ska ha beteckningen "G10 inv x M22 utv.", tex [länk]

Kan vara läge att byta returventilen också, tex,
[länk]
Tack för snabbt svar! Rören är strax över 17 mm YD så låter rätt.

Håller du med om att det jag har är 2 rör system?
 
Ja, det är tvårörsystem
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det finns utbytesinsatser till det mesta.
Är det TA-RVO?
Står made in Sweden TA på den iaf? Vet inte om det är RVO eller hur jag tar reda på det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.