Vi har precis köpt ett hus byggt 1909. I köket står en vitemaljerad vedspis från Husqvarna. En sådan med vattentank... Innan vi flyttar in ska vi rusta köket som senast är omgjort 1974. Nu är frågan om vi ska ha kvar den vitemaljerade eller byta till en klassisk järnspis? Det står en i boden och skulle den inte vara användbar så har vi en som är det hos mina föräldrar. Finns det någon fördel med den vita? Personligen tycker jag de svarta är vackrare. Och visst är den svarta mer tidsenlig med huset? Vad skiljer dem åt och vilka för och nackdelar har de båda?

emaljerat yta är lättare att hålla rent .... prova att elda i den och se om det fungerar ....
gaia

Tänkte mer effektmässigt?

Funktionsmässigt så lär den emaljerade vara bättre, om ni tänkte använda den.

Attans då, hade hoppats på motsatt svar ;) Japp, den ska användas mycket. Som tur var så är den i väldigt fint skick.

Utvecklingen har gått framåt även med vedspisar. De "klassiska" järnspisarna är snyggare om de passar in i köket i övrigt. Det låter som att en sådan kan passa i ditt kök. Den från 70-talet har nog bara fördelar när det kommer till att använda den. De vitemaljerade sticker inte ut lika mycket i ett nyare kök. Det kan se lite konstigt ut med en vedspis som är uppenbart mycket äldre än huset, men det problemet har inte du.

Erik

Nej, tanken är att återskapa ett kök tidsenligt med huset. Just därför skulle jag vilja byta till den gamla järnspisen.

De nytillverkade nostalgispisarna har ett lite bättre förbränningssystem men drar fortfarande betydligt mer ved än vad som skulle vara nödvändigt.De äldre spisarna förutsätter att någon ,likt förr, ständigt sitter som eldvakt framför spisen med en sprucken kaffekopp i ena näven och ett vedträ i den andra. Ska man använda den mycket bör man nog tänka en gång till. Det är nostalgi vs effektivitet.

De spisar som är från omkring år 1900 är ofta ornamenterade och oemaljerade. Lite senare började gjutgodset vara slätt och fronterna svartemaljerade. En medelväg kunde vara att satsa på en aningen nyare spis med svartemaljerad framsida. Dessa har vad jag sett tjockare gjutgods och håller därmed lite bättre. Vidare är det lite mer utvecklad eldstad som ger bättre förbränning. De har ofta samma fysiska yttermått så att de passar i samma inmurning som de äldre. Det kan väl anses historiskt även att sätta in en sådan spis. Folk har ju moderniserat sina kök i alla tider.

Den där var ju fin, vår är tråkigare tycker jag.

http://www.annonsera.se/images/00064/0/husqvarna-vedspis.jpg

Tanken är inte att köpa någon ny (om inte effelten är så pass mycket större att det skulle vara väldigt mycket lönsammare) utan använda någon av de vi har. Just nu står den vita emaljerade i köket och järnspisen ute i boden. Fick jag bestämma skulle jag byta plats på dem då jag tycker järnspisen är vackrare. MEN inte på bekostnad avv att jag kastar ut en effektivare spis eller en mer användbar spis. Vi bor ju trots allt på landet landet med strömavbrott som säkerligen kommer att körekomma. Ibland upp mot ett dygn. Är då den emaljerade bättre att ha inne? Går det att laga mat på den och i den? Vad gör man med vattentanken? Vad det så man fick varmvatten förr?

Det ser ut som en Husqvarna 3026 eller 3027. (Olika storlek). Jämfört med de äldre modellerna är eldningsutrymmet större. När man eldar går den mesta värmen upp i hällen vilket innebär att man kan koka saker utan att det blir så förfärligt varm i köket. Lämnar man ett par plattor tomma värmer den givetvis rummet mycket. Ugnen är ungefär lika svårreglerad som på en äldre spis, men termometern underlättar. Jag upplever den som ett par snäpp bättre än de äldre, men är utseendet viktigt så byt till den äldre. Vad är det för modell du har i boden?

Erik

jag skulle behålla den vita. Det räcker att plattan är svart :). Har man bytt den svarta järnspisen mot den vita så var tydligen den svarta uttjänt till max och är i sämre användarskick idag.....
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.