D Daniel 109 skrev:
Jag har baxat in en Innova i pannrummet. Men det är inte en panna jag skulle vilja ta nerför en trappa. Den är stor och tung.
Våra Baxi-pannor är LÄTTVIKTARE jämfört med ETA, Hargassner och Fröling :oops:

Men BGA fick ner sin SI30 på ett finurligt sätt :)

B BGA skrev:
[bild]

S skutten11 skrev:
Att tala om för någon mellan raderna att sluta upp nu med detta du begriper ingenting , och har ingen uppfattning av vad som ska eller inte vara ,
Det är inget bra att ha en sådan inställning , forumet är till för att vägleda de som frågar i en rätt riktning om det är möjligt på distans , så det med att jag framhäver säkerhet i något , är det fel i det jag säger så säg det rakt ut om du har grund för det
Så det ska inte komma något från någon , att bry dig inte för det här vet jag /vi bättre .

Så om TS läser detta och vill ha mer info om vedpannor , så är du välkommen att kontakta mig via PM , det vill gärna gå över styr här nu
Ja du har fel. Det finns ingen föreskrift där det uttryckligen står att du måste installera en "syr-ventil". Har du ett exempel på det får du gärna länka, och en bruksanvisning från en tillverkare är inte ett sådant.....

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
S
dof dof skrev:
a du har fel. Det finns ingen föreskrift där det uttryckligen står att du måste installera en "syr-ventil". Har du ett exempel på det får du gärna länka, och en bruksanvisning från en tillverkare är inte ett sådant.....
Då har jag väl fel då när det gäller säkerhet , och får backa då för tydligen finns det dom är bättre på det och kan det till 100% med säkerhet ,
Du får då fortsätta med det du är tvärsäker på , kliver ur tråden så den inte urartar , det
ligger nära till hands just nu för det och min förhoppning är att en TS analyserar det som sagts här och tar ett bra beslut för sin installation av vedpannan

• Gilla
dof
  • Laddar…
Krilleman
Du glömde länken till kravet på SYR skutten11, innan du klev av tråden! ;)
Vad jag vet finns inte texten skall finnas.
Jag skippade den ventilen helt, lite onödig. Jag kör ev nödkylning manuellt.

S skutten11 skrev:
Att vara lite uppkäftig hör inte till norm på ett forum
Nu ska du inte kasta sten i glashus Liteav.... Nej, jag menar såklart skutten11! :whistle:

• Gilla
dof och 1 till
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Som vi nu alla har lärt oss, så är en korrekt inkopplad fläktpanna svår att få i vrål-kok. Har man dessutom en modern vedpanna med styrning så reglerar den ner effekten om något är på tok.

Med eller utan lambda?
Baxi Excellent 30 utan lambda kostar 38500:- på Rinkaby Rör.

ETA, Hargassner och Fröling är i mina ögon alla Rolls Royce.
Frölingen du ska få offert på har troligtvis 145 liter vedmagasin och lamdastyrning.
Det är 15 liter mer än Excellenten.

[länk]
Det är utan lambda. Om jag minns rätt så stämmer det med 145 liter på Fröling pannan. 38500:- är ett bra pris, har själv kikat på Rinkaby Rör. Räknar man på det priset samt väljer bort elpatronen ( vilket jag redan har en) samt väljer en tank utan slinga ( vilket jag redan har i en av de befintliga tankarna) då landar jag på strax över 50000:-, det är inte så jäkla dumt pris kan jag tycka.

Angående Excellent 30 så ska man observera det lilla vedmagasinet.
När man ändå ska köpa en ny panna tycker jag det är dumt att välja bort lambdastyrningen.

Då är ett annat bra alternativ att hitta en begagnad Solo Innova och renovera den med nya slitdelar.

Med en 750 liter tank till får du 2250 liter totalt? Får du plats med en 1500 tank istället?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Angående Excellent 30 så ska man observera det lilla vedmagasinet.
När man ändå ska köpa en ny panna tycker jag det är dumt att välja bort lambdastyrningen.

Då är ett annat bra alternativ att hitta en begagnad Solo Innova och renovera den med nya slitdelar.

Med en 750 liter tank till får du 2250 liter totalt? Får du plats med en 1500 tank istället?
Har 181cm i takhöjd där jag tänkt placera den nya tanken, på ett annat tänkbart ställe har jag 185cm, det är detta jag har att " spela" med. Baxis tank är 178cm om jag inte missminner mig. Det kan eventuellt bli som så att jag får gå ner till en 500 liters, kanske två stycken, men med två tankar till kommer jag att få hela källaren "full i tankar" utplacerade lite varstans, detta känns inte helt optimalt.

Staffans2000
generellt gäller att man (person:thinking:) skall sträva efter så få tankar som möjligt för att minimera värmeförlusten. När det gäller pannfabrikat kan det vara en ide att kolla in budgetpannorna samt begagnade "premium"-diton". En ny och fin panna blir väldigt snabbt "gammal" så fort man börjar elda i den. Det finns alltså många tusenlappar att spara.

Det vore ju roligt om Skutten11 någon gång skulle kunna förklara varför hans omhuldade Syrventil är nödvändig, istället för att upprepa mantrat -säkerhet, samt -fara för liv och egendom.

S skutten11 skrev:
Att vara lite uppkäftig hör inte till norm på ett forum , så en sådan ton ska inte vara brukligt från någon till någon på forumet
Jag håller helt med dig, Skutten11!
Snarstuckna deltagare med en helt ohemul självuppfattning, som dessutom hotar de som tycker annorlunda, bör ignoreras - eller hur? Här är ett exempel hämtat från en konversation med en numera försvunnen medlem:

"Osökt kan man undra om du är avundsjuk på mig , det är bara att kontrollera bästa svar , där du har 3 st och jag har 46 st , vad innebär detta .
Att jag har lite mer i min databank än dig , utan hack och virus i den , så jag tror nog att du ska hålla inne med dina så att säga syrliga kommentarer , det kan straffa sig på längre sikt , men ingen vet när"

(Ack ja...:crysmile:)

Vänliga hälsningar,

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Jag hade gärna satt in en enda stor tank, har haft funderingar på detta men tror det blir tight med plats, därav får jag göra en kompromiss och försöka få in en till på 750 liter, verkar dock svårt att finna en som passar att få in på höjden ( 181 cm i takhöjd) så det kan bli som så att jag får tänka om och välja 500 liter.
Det där med budget vs premium är ju som du skriver staffan2000, En ny budgetpanna kan ju vara bättre än en "gammal" använd premium, nytt är nytt. Men jämför man exempelvis en Baxi Excellent 30kw med en Rb Ventum 40 kw så skiljer endast 3500:-, dessa har i princip samma specs, dock är ju då Baxin ett känt och beprövat märke. I detta fallet kanske det då är smartare att kanske gå ner lite i effekt och välja Baxin.. Jag är velig som satan, det är jag alltid innan jag köper något och inte blir det bättre när det handlar om såpass mycket pengar som det nu gör, därav dumma frågor och att jag delar lite funderingar och tankar med er som kan, detta är något som liksom surrar i skallen hela dagarna just för tillfället.

Fått svar från Fröling?

Jag har fått svar, offerten hamnade på nästan 110.000:-, detta var exklusive tank. Så att sätta in en Frölingpanna känns långsökt för min del. För de pengarna skulle jag hellre välja att sätta in luft/vatten eller bergvärme.

Staffans2000
M moraggarn skrev:
Jag har fått svar, offerten hamnade på nästan 110.000:-, detta var exklusive tank. Så att sätta in en Frölingpanna känns långsökt för min del. För de pengarna skulle jag hellre välja att sätta in luft/vatten eller bergvärme.
Bara för pannan???

Nej det var lite fler saker såsom automatisk tändning, 0,5 m rökrör, Syr-ventil och något mer. Själva pannan låg på 72000:- drygt

Staffans2000
Det var ju i saftigaste laget.
Kolla på blocket. Med lite tålamod och flax, kan du få allt du behöver för några tusen. Förvisso inte fjong nytt, men väl fungerande. Många som byter till bergvärme vill mer eller mindre bara bli av med den skrymmande vedeldningsutrustningen. Det begärda annonspriset är oftast bara en avspegling av säljarens våta dröm! Alltså prutläge!

Hav tålamod och hugg direkt när rätt annons kommer.

https://www.blocket.se/goteborg/for...000&r=15&r=13&r=16&r=20&st=s&is=1&l=0&f=p&w=2

• Gilla
moraggarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.