Hej!
Har idag en vedpanna och två acctankar à 759 l/ st. Huset är från 1941, två plan med källare, sammanlagd yta 220 kvm. Huset räknar jag som dåligt isolerat.
Har nu funderingar på att byta panna och sätta in ytterligare acctankar/tankar så jag får sammanlagt minst 2500 l. Vilken storlek på panna bör man ha för att få det som smidigast? Är 40kw lagom eller ska jag gå upp mot 50kwh eller räcker det med 30kwh

Effekten är inte det viktigaste. Se till att hitta en panna med rejält vedutrymme.

D Daniel 109 skrev:
Effekten är inte det viktigaste. Se till att hitta en panna med rejält vedutrymme.
Vad för pannor kan rekommenderas i prisklass upp till 40000:-?
Jag har fått en offert på en Baxi Excellent 30kw + en Baxi tank på 750 liter samt lite övriga grejer såsom laddpaket bland annat, offerten är på 56000:-. Hur är denna panna? Har läst en del om Baxi och de får ju bra kritik.
Har även kikat på en Rb Ventum 40kw, eldstad på 137 liter, pris 35000:-. Det är ju ett bra pris tycker jag, är det någon som vet något om den?

Majgårdarna
Baxi pannan är nog ett mycket bra val.
Den är ju faktiskt billig om man jämför med de puffande konkurrenterna.

Support och reservdelar funkar oxå bra från Baxi.

• Gilla
moraggarn
  • Laddar…
Det blir nog någon av antingen Baxi Excellent eller Solo Inova. Det jag väljer på nu är om det ska vara en 30 eller 40 kw. Det är ju inte så bråttom då jag inte sitter i sjön och det är akut utan jag kan invänta " icke eldningssäsong" för byte.

Enligt sotaren är Baxi Solo inova pannornas Rolls-Royce

S
En panna på 30KW och tankar på 2500L för klent du får elda måååånga timmar för att upp tempen i tank/arna då , du ska väl sova lite med
Minimum 40KW är ett måste , kanske 50KW , du ska veta att det är över 130KW du ska ladda samtidigt som du tar ut värme från tankarna till huset

Pannorna har stort vedmagasin, så man behöver inte passa den under uppvärmningstiden. Vad har du fått 130kW i från? (Jag förutsätter att du inte menar kelvinwatt) Jag har en 30kW panna och högst sannolikt ett högre effektbehov än TS. Visst går det lite segt om det är riktigt kallt och huset ät utkylt. Men det beror delvis på en inte helt optimal installation.

Jag har en gammal solo innova. Den är jag helt klart nöjd med, excellent ser ju ut att vara en uppgraderad innova. Så den bör ju snarare vara bättre än sämre. På innova sitter rökgastermostaten lite dumt, det medför att den inte startar igen om den stoppat för övertemperatur. Men det ska den ju inte göra.

D Daniel 109 skrev:
Ja ha, ni menar kWh. Det är skillnad på effekt och energi.
Vid den tiden på dygnet fallet lätt tiden bort. :oops: Naturligtvis kWh.

M moraggarn skrev:
Hej!
Har idag en vedpanna och två acctankar à 759 l/ st. Huset är från 1941, två plan med källare, sammanlagd yta 220 kvm. Huset räknar jag som dåligt isolerat.
Har nu funderingar på att byta panna och sätta in ytterligare acctankar/tankar så jag får sammanlagt minst 2500 l. Vilken storlek på panna bör man ha för att få det som smidigast? Är 40kw lagom eller ska jag gå upp mot 50kwh eller räcker det med 30kwh
Redan i #2 är det viktigaste klarlagt. Med 2.5 m3 ackar funkar effekter 30-50 kW helt ok och bättre att se till energin i vedinläggen som ger bekvämlighet. Pannorna du nämner är också av bra klass oavsett vilken så du blir inte missnöjd där skulle jag tro.

Angående vedpanna med hög effekt så reglerar en modern vedpanna effekten efter hur mycket som finns kvar att ladda i tanken.

Precis som GK100 skriver så hade jag prioriterat stor eldstadsvolym före effekt.
Och få in så mycket tankvatten så möjligt till pannan.

ETA, Hargassner och Fröling har fina valmöjligheter med eldstadsvolym / effekt.

Mitt förslag till TS är Baxi Excellent 40kW då jag själv har en Perifal(Baxi) Solo Plus på 40kW tillsammans med 1 tank på 2500 liter och värmer ett hus på 220m² inkl källare. Pannan är 24 år och fungerar fortfarande bra. Mindre än 40kW bör inte TS ha till sitt hus då det tar för lång tid att värma när det är som kallast.

Jag ver inte riktigt vilken tankvolym jag har, men den är nog liknande din. Jag installerade en Solo Innova 30kW från -96 i sommras. Den är väldigt mycket bättre än den Viadrus 50kW som fanns tidigare. Tyvärr är radiatorsystemet inte injusterat alls och radiatorslingan är inte kopplad till laddningen. Vilket resulterar att man måste värma väldigt mycket vatten innan man får rejäl värme på radiatorerna. Men då jag jag ett stort hus utan isolering.

Jag har spånat både på lambdstyrning och effektreglering till den. Men det är sannolik inget som jag någonsin kommer att implementera. Men om man har lambdastyrning så är det lätt att även lägga in effektstyrning, i alla fall till viss del. Min klarar inte ens av att strata om om den blir för varm. Det känns som en design miss. Att den stängde av laddpumpen så att den kokade har jag byggt om.

S skutten11 skrev:
Vilken panna reglerar efter vad tank/ar behöver vid olika temperaturer

Samtliga tre premiumpannor jag nämnde men även andra "billigare" vedpannor med s.k lambdastyrning har den funktionen.

D Daniel 109 skrev:
Det känns som en design miss. Att den stängde av laddpumpen så att den kokade har jag byggt om.
Min gissning är att det var felkopplat. Alternativt att Perifal ändrade inkopplingen på rev. 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.