Nu är det dags att byta vattenpumpsanläggning, och då behöver jag lite tips och råd av er här inne.
Jag har en ejektorpump, och en trycktank. Kolla bilderna.

Jag bor på en mindre hästgård där en hel del vatten går åt per dag, så en likvärdig eller bättre anläggning behöver jag hjälp med att hitta och var jag kan köpa den.

Ejektorpump
20140519_182958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ejektorpump
20140519_183344.jpg
Skapa konto

Trycktank
20140519_183516.jpg
Skapa konto

Översikt
20140519_182822.jpg
Skapa konto

Tacksam för hjälp!

Vet du vilket djup du har på brunnen, och ålder alt om den är ordentligt borrad?
Och behöver du byta pump? Det går kanske att renovera till en billig peng om det är enklare fel på den befintliga.

Det föredragna bytesalternativet är annars en sänk/djupborrpump men det förutsätter att brunnen är stabil i väggarna och inte har rasat. Vilket kan hända med äldre.

Jag brukar rekomendera EMS-Pumpen. Dom är duktiga och har bra pumpar till bra priser, och kan sätta ihop en komplett anläggning.
Du kan troligen ringa direkt till dom och får hjälp med. ev har dom redan bytt likande anläggningar och känner till den pumpens kapacitet.

http://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/146/product/760

Tanken verkar ju helt klart ha gjort sitt...är pumpen OK finns ingen direkt anledning att byta den, köp hem en ny tank och skruva dit bara.

corre skrev:
Vet du vilket djup du har på brunnen, och ålder alt om den är ordentligt borrad?
Och behöver du byta pump? Det går kanske att renovera till en billig peng om det är enklare fel på den befintliga.

Det föredragna bytesalternativet är annars en sänk/djupborrpump men det förutsätter att brunnen är stabil i väggarna och inte har rasat. Vilket kan hända med äldre.

Jag brukar rekomendera EMS-Pumpen. Dom är duktiga och har bra pumpar till bra priser, och kan sätta ihop en komplett anläggning.
Du kan troligen ringa direkt till dom och får hjälp med. ev har dom redan bytt likande anläggningar och känner till den pumpens kapacitet.

[länk]
Tyvärr vet jag inte varken djupet, ålder eller om den är ordentligt borrad.
Jag bifogar en bild hur det ser ut.
20140520_184823.jpg
Skapa konto

Så långt man kan se har dem satt ett större plaströr i själva hålet, kanske man alltid gör första metrarna?
Det är virad någon typ av ståltråd som går ner längst med ena röret, vad det nu kan vara.¨
Någon strömmatning finns det inte.
Vet inte hur man ska ta reda på hur djupt hålet är förutom att dra upp rören och mäta dem.

Det jag hade i tankarna va att köpa en anläggning typ
http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpanlaggning-30t-330/?select=true
och koppla in mig på dem gamla inkommande slangar.

Nuvarande pump har sett sina bästa dar då själva huset håller på att rosta upp!

Den anläggningen kommer inte fungera på befintlig.
Grejen med en ejektor är att den klarar att suga från myckt stora djup. Den anläggningen du länkar till klarar max 7m mellan pump och nedersta djupet som den kan suga på.
En ejektor klarar mer än 60-70m.
En sänkpump/djupborrapump klarar 120+

Har du problem idag?
Om det är pumpen i sig som läcker, så kan den dels gå att laga (den ser ju fräsh ut!) eller byta till en sänkpump.
Ny pumpanläggning är en kost på runt 15-20kkr
En renovering runt 3-4kkr

Tanke vurpa där ja!

Blir nog att jag bara byter tanken och div. rör som har börjat läcka pga. rost.
Bilden ljuger lite om ni tycker den ser fräsch ut, men allt är relativt :) Blir till att byta gängstänger iallafall.

Vad ska man satsa på för tank? Galv, rostfri eller glasfiber?

Dom brukar vara fulla med rost och och alldeles blöta av kondens... ;)

Ja, av bilden att döma ser det mest ur som ytrost på pumpen. Byt stängerna och putsa och måla pumpen så blir den nog som ny utseendemässigt ;)

Mitt nuvarande kärl är 300 l men då räcker det med en 180 l om jag förstår beskrivningen rätt?
En annan sak jag tänkte på, har jag ett för litet kärl om pumpen går igång direkt när jag tappar vatten? Jag har 3 bar i tanken och när pumpen går har jag ca 2 bar.

Ska beställa en tank nu i veckan som kommer, så vill gärna veta om jag ska köpa ett större eller inte, om det kan påverka flödet med en större tank med andra ord.

Ha rdu någongång haft problem med flödet från brunnen, typ sommartorka?
Om inte så kör på en 180l, det kommer fungera utmärkt.

När du byter så rensa tryckbrytarens rör, dom brukar bega igen med åren.
Jag förutsätter att du byter alla galvade rördelar samtidigt ;)
Bygg eller köp ett fördelarrör av mässning, och anslut tanken med en bit PEM slang, eller en anslutningsslang.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/massingsrordelar/

Aldrig haft problem med vattenbrist.
Ska byta ut allt galvat, det är väl ingen bra kombo med galvat och koppar som jag ska ha till tappvattnet sen? Eller vilken kombo är inte bra?
Står det på ett vattenfilter vad det är för typ, eller ser man det med ögat? Lika bra o byta det medans jag håller på.

Järn före koppar går bra, men inte tvärtom.
Vissa filter är annonyma, men ta annars ett par kort så brukar forumet lösa sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.