6 568 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Byta värmesystem i huset
Har man gräsmatta till det så hade jag valt jordvärme alla dagar i veckan. En energisnål, säker lösning som funkar bra. Haft min nu i 20 år utan minsta problem.Johan Eek skrev:
Ska flytta till ett hus från mitten av 40-talet (en plan med källare). Huset har vatten element som körs på eldriven värme panna. Sedan saknar 2 rum i källaren vatten element där man har kört el-element. Aja ni förstår kostnaden om elen skulle rusa och vintern skulle bli kall och lång.
Till min fråga vad rekommenderas som är hyfsat billigt men skulle ge bäst effekt?
Jag själv tänker en luft/vatten värmepump som ex. Bosch 3800 och komplettera dessa 2 rum med nya vatten element. Pumpen går på 55.000kr (enligt internet) + jobbet ca 20.000kr samt 2 element med jobb ca 10.000 kr, så 85-90.000kr totalt för ett fungerande system. Tänker jag galet?
HejJohan Eek skrev:
Ska flytta till ett hus från mitten av 40-talet (en plan med källare). Huset har vatten element som körs på eldriven värme panna. Sedan saknar 2 rum i källaren vatten element där man har kört el-element. Aja ni förstår kostnaden om elen skulle rusa och vintern skulle bli kall och lång.
Till min fråga vad rekommenderas som är hyfsat billigt men skulle ge bäst effekt?
Jag själv tänker en luft/vatten värmepump som ex. Bosch 3800 och komplettera dessa 2 rum med nya vatten element. Pumpen går på 55.000kr (enligt internet) + jobbet ca 20.000kr samt 2 element med jobb ca 10.000 kr, så 85-90.000kr totalt för ett fungerande system. Tänker jag galet?
Jag tycker du ska undersöka med en installatör vad dom rekommenderar. Personligen är jag förtjust i bergvärme som är ett mycket lättskött och effektivt sätt att få både värme och varmvatten. Du bör komma ner till c:a 10.000 kWh.
Jag avråder från frånluftsvärmepump i gamla hus.
Luft-luft är enklast och billigast och kan övervägas.
Luft-vatten fungerar väl men burken ute låter och tar plats och fryser ibland igen på vintern.
Om bergvärmepumpen kan placeras i källaren tar den liten plats och låter som ett kylskåp.
Det hade jag absolut inte gjort. Jag hade valt bergvärme framför jordvärme alla dagar i veckan.K kentaur81 skrev:
Jordvärme är inte helt gratis att installera och det innebär att du måste gräva upp precis hela tomten för att lägga slingor.
Klart obekvämt. Plus att du fortfarande har nackdelen att slingorna påverkas och kyls ned lite när det är vinter om dom inte ligger väldigt djupt.
Har man dessutom berg nära ytan så kanske det inte ens går att gräva ner slang för jordvärme utan sprängning.
Ett borrhål kostar förvisso också pengar men det är i samma storleksordning som jordvärmeslingor.
Skillnaden är att du bara borrar ett 15 cm hål ner i berget och då får ingen risk av att vintertemperaturen ute kyler ned slingorna. Du slipper gräva upp precis hela tomten.
Börja då med att åtgärda takisoleringen, sen kan du komplettera husets värmesystem med en luft/luftvärmepump.Johan Eek skrev:
Såklart plus o minus med allt. Fördelen med slingan är ju att den otroligt driftsäker. Ett borrhål är ju mer osäkerhet med effekt över tid. Den kan ju även påverkas av grannen om han också borrar. Området där jag plöjde ner slingan såg ut som en djungel när jag köpte huset så jag var ändå tvungen att dra dit en grävmaskin och jämna till, men visst har man en fin gräsmatta så är det ju inte så kul att gräva upp den.S steffo_b skrev:Det hade jag absolut inte gjort. Jag hade valt bergvärme framför jordvärme alla dagar i veckan.
Jordvärme är inte helt gratis att installera och det innebär att du måste gräva upp precis hela tomten för att lägga slingor.
Klart obekvämt. Plus att du fortfarande har nackdelen att slingorna påverkas och kyls ned lite när det är vinter om dom inte ligger väldigt djupt.
Har man dessutom berg nära ytan så kanske det inte ens går att gräva ner slang för jordvärme utan sprängning.
Ett borrhål kostar förvisso också pengar men det är i samma storleksordning som jordvärmeslingor.
Skillnaden är att du bara borrar ett 15 cm hål ner i berget och då får ingen risk av att vintertemperaturen ute kyler ned slingorna. Du slipper gräva upp precis hela tomten.
Hur fungerar luft/luft i hus med källare samt med "många" rum?D Danternas skrev:Luft/Luft är väl klart det billigaste och enklaste. De är ju löjligt billiga nu för tiden. Men det tar så klart emot att pensionera ett fullt fungerande vattensystem.
Luft/vatten är effektivare, främst när det kommer varmvatten som annars hade varit elpatron. Men du får mycket el för prisskillnaden mellan luft/luft och luft/vatten.
Under förutsättning att du har en relativt öppen planlösning så är dom bra som komplettering av värme ja.D Danternas skrev:Luft/Luft är väl klart det billigaste och enklaste. De är ju löjligt billiga nu för tiden. Men det tar så klart emot att pensionera ett fullt fungerande vattensystem.
Luft/vatten är effektivare, främst när det kommer varmvatten som annars hade varit elpatron. Men du får mycket el för prisskillnaden mellan luft/luft och luft/vatten.
Men som enda värmekälla funkar dom ofta inte eftersom det är sällan bostäder består av ett enda sammanhängande rum. Har du ett hus med många rum och har dörrar på rummen så kan det vara så att LLVP faktiskt blir dyrare att få på plats än en LVVP om man ska ha värme i alla rum. Lite såklart då beroende på vad som finns innan. Om det varit direktverkande el så måste man ju i så fall dra fram rörledningar och sätta radiatorer eller lägga golvvärme och det är långt ifrån gratis.
I vårat hus så hade vi behövt 12 inomhusdelar för att ha det som enda värmekälla och då har jag ändå räknat med att klädkammare, tvättstuga, entréhall samt hallen i källaren skulle bli helt utan uppvärmning.
Har man inte en inomhusdel i varje sovrum som exempel så går det ju inte att stänga dörren om sig när man ska sova eftersom rummet då kommer att bli kallt. Framför allt kommer golvet att bli kallt vilket är en klar komfortförlust. Dvs man behöver då ha en radiator i rummet i alla fall.
Nja. Jag skulle inte säga att det är några problem med effekt över tid.K kentaur81 skrev:Såklart plus o minus med allt. Fördelen med slingan är ju att den otroligt driftsäker. Ett borrhål är ju mer osäkerhet med effekt över tid. Den kan ju även påverkas av grannen om han också borrar. Området där jag plöjde ner slingan såg ut som en djungel när jag köpte huset så jag var ändå tvungen att dra dit en grävmaskin och jämna till, men visst har man en fin gräsmatta så är det ju inte så kul att gräva upp den.
Reglerna säger att det ska vara minst 25 meter mellan borrhålen för att dom inte ska kunna påverka varandra. De grannar vars tomt berörs av en cirkel på 25 meter måste godkänna. Så var det i alla fall för mig. Förvisso var det bara en granne som berördes av det så dom andra var utanför cirkeln.
Så sannolikheten för att du ska råka ut för att någon granne lägger ett borrhål direkt intill ditt utan ditt godkännande är i stort sett obefintlig. Speciellt inte som att den som planerar för borrning åt en eventuell granne kommer att föreslå att dom lägger sitt borrhål så att dom har så stort avstånd som möjligt till alla närliggande hål.
Visst. Har du ändå behov av att få ut en grävare för att tomten ser för djävlig ut så är inte just det en extrakostnad men det är ju ändå lite mer jobb att gräva ner något hundratal meter slingor till frostfritt djup än att bara jämna till tomten.
Med bergvärmen så fick vi bara ett 4 meter långt spår till huset där dom grävt ned kollektorn från brunnen in mot huset. Klart mindre invasivt.
Mindre bra säger väl konsensus. LLVP är fördelaktigt om man har en relativt öppen planlösning så att du kan värma en stor del av huset med en innedel. Typ om du har sammanhängande vardagsrum/kök/matrum.Demmpa skrev:
Men för sovrum, badrum mm så krävs ändå en separat värmekälla om man inte ska strössla med inomhusdelar och det blir vare sig speciellt snyggt eller billigt eftersom det inte går att koppla obegränsat med inomhusdelar på en utomhusdel. 10 inomhusdelar och 5 utomhusdelar är väl knappas något som gör fasaden skitsnygg..
Självklart är det mindre bra (egentligen urdåligt) med LLVP i hus med flera/många rum och/eller källare/flera våningsplan.S steffo_b skrev:Mindre bra säger väl konsensus. LLVP är fördelaktigt om man har en relativt öppen planlösning så att du kan värma en stor del av huset med en innedel. Typ om du har sammanhängande vardagsrum/kök/matrum.
Men för sovrum, badrum mm så krävs ändå en separat värmekälla om man inte ska strössla med inomhusdelar och det blir vare sig speciellt snyggt eller billigt eftersom det inte går att koppla obegränsat med inomhusdelar på en utomhusdel. 10 inomhusdelar och 5 utomhusdelar är väl knappas något som gör fasaden skitsnygg..
Det var egentligen menat som en retorisk fråga.
Nu har inte TS elradiatorer (förutom två stycken) utan det är vattenburna radiatorer.F fribygg skrev:
Sen menade inte @Danternas att LLVPn skulle vara ett komplement till befintliga värmesystemet utan LLVPn skulle ersätta det befintliga värmesystemet.
I de två rummen i källaren bör det vara utmärkt att komplettera med en luft/luftvärmepump, skapligt låg investeringskostnad och sannolikt betydligt lägre uppvärmningskostnad framöver.Demmpa skrev:
Som komplement kan/är LLVP bra, men som enda värmekälla är det urdåligt.F fribygg skrev:
Så som jag uppfattar TS så vill han ha rekommendationer för att ersätta nuvarande elpanna med något lämpligare, se inlägg 12, och då är LLVP urdåligt.