Hej!
Håller på att byta lite vägguttag hemma, men så stötte jag på detta och blev bara lite nyfiken på vilket som är rätt/bäst..
Koppla bägge faserna i samma(tvinna), eller sätta en i varje?(en I det övre och en i det nedre)
De andra uttagen har bara varit o byta rakt av men detta gav mig en liten tankeställare..
Tacksam för svar!
Håller på att byta lite vägguttag hemma, men så stötte jag på detta och blev bara lite nyfiken på vilket som är rätt/bäst..
Koppla bägge faserna i samma(tvinna), eller sätta en i varje?(en I det övre och en i det nedre)
De andra uttagen har bara varit o byta rakt av men detta gav mig en liten tankeställare..
Tacksam för svar!
Sådär! Då var alla uttag på plats! Tog mig tiden att göra en lite paintbild bara för att vara helt 100%, testade även med mätare för att se så det fanns ström till samtliga uttag samt så att jordfelsbrytaren funkade!
Men det är såhär jag kopplade på en, och på en annan så fick jag koppla en på varje upptill samt en extra svart nedtill.
Men det är såhär jag kopplade på en, och på en annan så fick jag koppla en på varje upptill samt en extra svart nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog velat veta vart tåtarna tar vägen om det var mitt uttag.
Du har för övrigt skalat för långt (eller tryckt in ledarna för dåligt), det ska inte synas så där mycket koppar. Just detta uttag vill ha en skalning som är 11 mm lång (står där till vänster).
Du har för övrigt skalat för långt (eller tryckt in ledarna för dåligt), det ska inte synas så där mycket koppar. Just detta uttag vill ha en skalning som är 11 mm lång (står där till vänster).
Ah, och där jord/nolla då är fördelade i brytaren? Annars får jag inte ihop det. Självklart kan det sticka iväg en fasledare till en strömbrytare men någonstans måste ju nolla och jord komma ifrån till lampan.E elmont skrev:
Nolla och jord finns redan i armaturdosan dit röret från dosan troligen går och från brytaren går en tändtråd. Bara fasen är hämtad i uttagsdosan. Varrför?? ja det kan man fråga sig men jag har sett det mer än en gång.
Klicka här för att svara