Hej!
Håller på att byta lite vägguttag hemma, men så stötte jag på detta och blev bara lite nyfiken på vilket som är rätt/bäst..

Koppla bägge faserna i samma(tvinna), eller sätta en i varje?(en I det övre och en i det nedre)
De andra uttagen har bara varit o byta rakt av men detta gav mig en liten tankeställare..

Tacksam för svar!

• Hand håller ett öppet vägguttag med exponerade ledningar och skruvanslutningar under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En i varje

Tack!
Samma sak gäller då när de är 2 kablar i varje "hål" på den gamla, en i varje respektive inklusive jord på nya.

Det kändes rätt men lika bra o dubbelkolla

BirgitS
Ja, precis.

Aldrig tvinna och inte sätta flera kablar i samma hål. Det är stor risk att det blir dålig kontakt och varmgång.
Det är därför uttagen (ofta) har flera anslutningar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sådär! Då var alla uttag på plats! Tog mig tiden att göra en lite paintbild bara för att vara helt 100%, testade även med mätare för att se så det fanns ström till samtliga uttag samt så att jordfelsbrytaren funkade!

Men det är såhär jag kopplade på en, och på en annan så fick jag koppla en på varje upptill samt en extra svart nedtill.
Eluttag med anslutna kablar markerade med färgstreck för att illustrera kopplingsschema.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
"en extra svart"??? Vad var det för något? Det är ovanligt att ha flera fasledare än jord/nolla.

Ärligt så vet jag inte, såhär såg det ut iallafall.
En hand som håller en elektrisk strömbrytare med osäkert anslutna kablar.
Skapa konto

tommib
Jag hade nog velat veta vart tåtarna tar vägen om det var mitt uttag.

Du har för övrigt skalat för långt (eller tryckt in ledarna för dåligt), det ska inte synas så där mycket koppar. Just detta uttag vill ha en skalning som är 11 mm lång (står där till vänster).

• Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Detta är det gamla uttagen, de nya är röda Elko RS med skruvkopplingar.
På de uttagen där det var för mycket koppar kapade jag av i lämplig längd.
Tack för tipset om att det står på, det visste jag inte! :)

Jag har sett en del hempul där fasen gått hel ner till uttaget för att sedan vända upp genom samma rör och till en brytare (för belysningen) mitt ovan uttaget

E elmont skrev:
Jag har sett en del hempul där fasen gått hel ner till uttaget för att sedan vända upp genom samma rör och till en brytare (för belysningen) mitt ovan uttaget
Då kanske det är så de gjort här, för ovanför detta vägguttag så sitter det strömbrytare.

tommib
E elmont skrev:
Ah, och där jord/nolla då är fördelade i brytaren? Annars får jag inte ihop det. Självklart kan det sticka iväg en fasledare till en strömbrytare men någonstans måste ju nolla och jord komma ifrån till lampan.

Nolla och jord finns redan i armaturdosan dit röret från dosan troligen går och från brytaren går en tändtråd. Bara fasen är hämtad i uttagsdosan. Varrför?? ja det kan man fråga sig men jag har sett det mer än en gång.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ah, ok, nu ser jag det framför mig. Var lite insnöad på att det var kopplad på ett annat sätt.

Varför var frågan....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.