Byggahus.se
Har ett hus från 63 och trappan ute framför entrén har för regionen tidstypiska Höganäsklinkers, ca 300x150x50 mm. Några plattor har lossnat och en del är trasiga, och jag sökte ersättningsplattor men hittade inga och var inne på att byta material helt, funderade på tex granitplattor. Fick en offert från en hantverkare som jag inte tyckte var rimlig, men så fick jag napp på en köpesannons jag lagt ut och fick tag i några nya plattor och har nog nu så jag skall kunna reparera.

Men, innan jag åker och handlar det nödvändiga så undrar jag, är det fix eller lim som rekommenderas för att fästa plattorna? Har läst i några gamla trådar om båda delar, dvs att det skall finnas lämpligt utefix men också att man rekommenderar lim? Och om jag behöver jämna till under, vad är det för bruk då för att utgöra underlag till fix eller lim?

Och gällande fogen (ca 10 mm bred fog), är det så enkelt som utefog eller vad rekommenderas här av er som har erfarenhet? Läste något om någon vätska at slå i för att förbättra fogen (undrar varför inte det finns i en utefog från start om det är bra?) eller är det något annat här som föreslås!

Tack på förhand!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.