2 659 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Byta ut trasig expanderskruv
Har gjort bort mig lite i mina försök att fixa själv här hemma och vänder mig till er orakel här i hopp om hjälp. Eftersom alla väggar här hemma är gips och ihåliga är det expanderskruvar som gäller för alla krokar och hyllor. Satte precis upp några hyllor i barnens leksakskök och efter att ha borrat och expanderat pluggen i väggen råkade jag dra i fel skruv. Denna var nästan exakt likadan som de andra, men något längre och kanske fel dimension på något sätt. Den gängade inte ordentligt, men fastnade däremot i pluggen. Tips på hur jag löser detta? Att dra ur plugge skulle lämna ett stort hål. Skulle helst vilja ha hyllan där den sitter nu. Tusen tack om ni orkar ta er tid att hjälpa mig!
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Är det en "Molly"? Slå in original skruven så skall pluggen gå av just under brickan så en del faller in och bricka och skruv blir kvar utan på. Sedan kan du sätta in en ny.
Skulle ju vara fantastiskt! Det är en ”vanlig” expander från Clas Ohlson... vet inte vad de heter...? borde det funka ändå? Problemet är att den andra skruven har fastnat och går inte att skruva ur.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Slå in den. Funkar det kan du bara kapa av skallen sedan och skicka in allt i hålet.K KWesterberg skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Fixat! Tänkte inte på/ fattade inte att den skulle försvinna bakom väggen så att jag kunde sätta ny. Fick ta en stl större men nu sitter den. ♀️
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden