IMG_20160406_092028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att renovera vår gamla glasveranda och har en genomrutten syll som behövs bytas ut. Tar tacksamt emot tips och råd på hur jag ska gå tillväga och vad jag ska använda mig av för virke.

M
Jag vet att boken "Så renoveras gårdar och torp" tar upp ämnet, kan se om jag kommer ihåg så kan jag kolla i kväll.

Men rent krasst så får man lyfta huset med domkraft, ersätta syllen och släppa ner det igen. Rekommenderar att du försöker få tag på en syllstock av gran i samma dimensioner.

Har du kollat så att verkligen hela stocken är dålig både på längden och rakt igenom? Timmer brukar vara såpass praktiskt att man kan skala bort ganska mycket röta innan man verkligen behöver byta ut det.
Man kan även byta ut delar av en stock genom att kapa bort den del som är rutten och ersätta med en ny bit.
Denna bit förankras i den befintliga stocken genom att man gör en skarv både i de gamla och de nya bitarna. Se nedan bild då det är svårt att förklara.

Kolla även nedan blogg, verkar som att dem gör just samma jobb, men orkade inte läsa igenom det just nu.

imgp2847_103554226.jpg
Skapa konto

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/1451914/images/2010/imgp2847_103554226.jpg

http://litettorp.blogg.se/category/byggnadsvard-byggnadshistoria-2.html

• Gilla
JS80
  • Laddar…
Syllen ser ju ut att vara i en resvirkeskonstruktion så då är det väl bara att skaffa en batting av rätt dimension till ny syll och sätta stöttor mot väggbandet och lyfta. Bort med gamla syllen och dit med en ny.

• Gilla
JS80 och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Syllen ser ju ut att vara i en resvirkeskonstruktion så då är det väl bara att skaffa en batting av rätt dimension till ny syll och sätta stöttor mot väggbandet och lyfta. Bort med gamla syllen och dit med en ny.
Precis vad jag tänkte, måste bara få tag på en syllstock, lär väl inte vara något man kan hitta på den lokala xl-bygghandeln? Får kanske vända sig till ett sågverk?

Kan man vara så försiktig att resten av väggen håller eller får man räkna med att panel/puts och gips på innersidan går åt skogen helt eller delvis?

M
Puts och gips kan nog komma att spricka lite men allt hänger nog på hur man lyfter.

Gör en noggrann undersökning över hur andra har gjort så kommer du nog få en känsla för hur och var man ska lyfta.

Eftersom man lyfter på långsidorna om det är kortsidan man ska byta (och vice versa) och dessutom inte speciellt många cm så ska det mesta klara sig ganska bra.

Men som sagt - gör en undersökning först, läs på och snacka med lite duktiga byggnadsvårdare först. Detta är inte en "bara att lyfta och byta ut stocken"-grej, det år inte raketforskning heller, men det är lätt hänt med skador på både byggnad och personer för en timmervägg väger själva fan jämfört med en modern :)

M
heimlaga skrev:
Nåväl - stocken måste ha rätt höjd, rätt form, syllpapp och isolering, så lite värre är det väl. Kolla lite längre ner på bloggen som jag tipsade om förut, där för dem just detta.

IMG_20160407_223905.jpg
Skapa konto

Man kan inte bygga så som jag försöker illustrera på bilden sett framifrån med 45x170 reglar? Över och under är det liggandes reglar i samma dimensioner som dom som står.

Redigerat:
Marcussjogren skrev:
Puts och gips kan nog komma att spricka lite men allt hänger nog på hur man lyfter.

Gör en noggrann undersökning över hur andra har gjort så kommer du nog få en känsla för hur och var man ska lyfta.

Eftersom man lyfter på långsidorna om det är kortsidan man ska byta (och vice versa) och dessutom inte speciellt många cm så ska det mesta klara sig ganska bra.

Men som sagt - gör en undersökning först, läs på och snacka med lite duktiga byggnadsvårdare först. Detta är inte en "bara att lyfta och byta ut stocken"-grej, det år inte raketforskning heller, men det är lätt hänt med skador på både byggnad och personer för en timmervägg väger själva fan jämfört med en modern :)
Jo, menar "man" som i "någon som kan", definitivt inte jag själv :-). Tror och hoppas att det inte är aktuellt för mig, men lite onödigt fuktiga är de...

M
Tror inte du behöver oroa dig nämnvärt även om dem känns eller ser fuktiga ut. Timmer klarar extremt mycket väta innan det börjar ruttna, normalt sett.

Se bara till att fasaden verkligen täcker stocken så brukar dem hålla otroligt bra.

IMG_20160410_182030.jpg
Skapa konto

Så här löste jag det, säkert helt fel men så fick det bli ;)

IMG_20160420_200011.jpg
Skapa konto

IMG_20160421_184000.jpg
Skapa konto

Alla syllar nu bytta!

• Gilla
Jänkarn på slätten och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.