L lob skrev:
Om du inte hittar borrdjup på ett annat sätt så kan det finnas i brunnsarkivet. Mindre nogräknade borrare och svartjobb kan ev. saknas.
[länk]
Wow det var som fan. Mycket riktigt fanns det i den databasen. Jag hade även fel om årtal. Borrhålet är från 2022 och är 170m djupt!

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
När jag räknar lite grovt så borde uppvärmning och varmvatten för 4 pers stanna på ca 7000 kWh/år med en F1226-6 i 170 kvm hus. Men hus med källare från -91 är ganska ovanligt så det är en osäkerhetsfaktor hur mycket källaren drar.
Ja då börjar vi snacka om där jag vill vara.

Det skulle då innebära ca 12000 kWh/år totalt med 5000 kWh hushålls-el per år. Dock inget spa, pool eller el-bil etc.

• Gilla
magdogg
  • Laddar…
M magdogg skrev:
Ahh ok! Hade fått för mig att en riktigt bra BVP kunde komma nedåt 5-8MWh.
...jo men för att värma vad? Och hur mycket varmvatten? Helt avgörande här är ju hur mycket elpatron denna installation använder.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
M magdogg skrev:
Jag hade även fel om årtal. Borrhålet är från 2022 och är 170m djupt!
då har du ju alla förutsättningar för att få det att fungera. Även med befintlig pump.

MathiasS MathiasS skrev:
...jo men för att värma vad? Och hur mycket varmvatten? Helt avgörande här är ju hur mycket elpatron denna installation använder.
Ja exakt, tänker att ev pumpen är lite felinställd och använder en massa elpatron.

Man brukar kunna läsa ut på menyerna hur mycket det går åt att värma hus, varmvatten drifttid för pump och tillskott.
Ofta dimensionerade man pumpen snålt, för den skulle gå mer nära sitt max, då är den mest effektiv. Så lät man elpatronerna stöta på när det var riktigt kallt.
Eller så har man höjt varmvattnet. Då använd elpatronerna eftersom man vill ha varmare vatten än vad pumpen kan värma till.

J Jonas928 skrev:
Man brukar kunna läsa ut på menyerna hur mycket det går åt att värma hus, varmvatten drifttid för pump och tillskott.
Ofta dimensionerade man pumpen snålt, för den skulle gå mer nära sitt max, då är den mest effektiv. Så lät man elpatronerna stöta på när det var riktigt kallt.
Eller så har man höjt varmvattnet. Då använd elpatronerna eftersom man vill ha varmare vatten än vad pumpen kan värma till.
Låter rimligt! Vet någon om detta är en varvtalsstyrd panna förresten?

D
M magdogg skrev:
Wow det var som fan. Mycket riktigt fanns det i den databasen. Jag hade även fel om årtal. Borrhålet är från 2022 och är 170m djupt!
Men då är väl pumpen bara 3 år gammal också! Även om en 1226 är en sniklösning kan det inte löna sig att byta ut en fungerande ny pump

D
M magdogg skrev:
Låter rimligt! Vet någon om detta är en varvtalsstyrd panna förresten?
1226 är en budgetmodell som går av-på.

Läs mer här t ex

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65218.0

Tillägg: jag har själv inte någon on-off-pump längre men jag har läst att on-off-pumpar kan optimeras om den får arbeta med en tank så att det blir mindre kompressorstarter. Det är precis som du säger att man vill minimera tiden på elpatron. Vår elpatron på nya pumpen har aldrig använts sen jag stängde av den efter en vecka i hemmet.

D datja skrev:

Läs mer här t ex

[länk]

Tillägg: jag har själv inte någon on-off-pump längre men jag har läst att on-off-pumpar kan optimeras om den får arbeta med en tank så att det blir mindre kompressorstarter. Det är precis som du säger att man vill minimera tiden på elpatron. Vår elpatron på nya pumpen har aldrig använts sen jag stängde av den efter en vecka i hemmet.
En ackumulator tank menar du?
Efter du slog av patronen håller den värmen bra?

Nej med budgetmodell menas att den inte har alla finesser som dyrare modeller har, t.ex. nätverkskoppling. Den har bara svartvit display osv. Enklare värmeväxlare. Arbetar on/off.

J Josth skrev:
Nej med budgetmodell menas att den inte har alla finesser som dyrare modeller har, t.ex. nätverkskoppling. Den har bara svartvit display osv. Enklare värmeväxlare.
Sorry mitt svar var på ditt tillägg.

D datja skrev:

Läs mer här t ex

[länk]

Rent kylteknisk är det inte någon sämre maskin än de flashiga S-modellerna med färg-TV och annat lull-lull.
Så det finns ingen anledning att byta ut den på grund av det. Snarare är det en robustare maskin än de med fler finesser som troligen kommer att leva längre bara man ger den rätt förutsättningar.

Huruvida en tank behövs beror på förutsättningarna på platsen och hur man vill att systemet ska fungera.

170m borrhål från 2022.
F1226 BVP, är den oxå från 2022 eller äldre? Hur många kW är den på?

Hög elförbrukning med så nytt borrhål och bergvärme.
Forska vidare i vad i fastigheten som förbrukar all el. Värme och varmvatten blir väldigt billigt med bergvärme. Det är mer troligt att det är något annat än BVP som är boven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.