279 läst ·
4 svar
279 läst
4 svar
byta ut led driver till takspot och blir galen.... Aaxsus tella?
Det är infällda LED takspottar som jag köpt från ledgiganten 2012.
Jag behövde ta ner en spot och råkade dra så att 12v sladdarna åkte ur drivern. och kablarna är expoxiade så det går inte att koppla ihop igen.
varpå jag köpte en ny driver och den fungerar inte.
På spottarnas driver står:
AAXSUS Dimming led driver Item 1870 4W AC230V 50/60Hz
I ett dokument jag hittat som jag skickade hantverkarna var det en referens till aaxsus TELLA.
detta är alltså led lights där man kopplar 220v på primärsidan av drivern och sedan är resten oklart. det står ju bara 4W så jag vet inte om det är konstantström eller konstantspänning.
övriga komponenter i system är som vilket annat case som helst. ett fjäderbelastat trycke som "signalerar" till en dimmer som påverkar 220v med någon typ av fasförskjutning.
Jag har testat att köpa en Designlight Drivdon Dimbart d-ma4d. 2-4W dimbar och är storleksmässigt likvärdig.
Den fungerar inte.
med lampan inkopplad mäter jag på sekundärsidan lite fluktuerande kring 19v. Gissnings försöker denna konstantströmsdriver nå förbrukaren på 350mA men lyckas inte.
Jag antar att jag behöver en konstantspänningsdriver, dimbar, i minsta möjliga storlek, dimbar.
Är jag rätt ute? Och hur gör jag för att hitta en sådan som inte kostar lika mycket som 10 lampor och därtill är stor som ett hus.
Jag har hittat några men dessa är dyra och är dimmers i sig själva, alltså inte bara en "dimbar" driver utan även en dimmer som kan ta styrsignal etc etc.
Är det någon som har koll på Aaxsus och kan bekräfta att det ska vara konstantspäning och 12v? eller har några tipps.
Jag behövde ta ner en spot och råkade dra så att 12v sladdarna åkte ur drivern. och kablarna är expoxiade så det går inte att koppla ihop igen.
varpå jag köpte en ny driver och den fungerar inte.
På spottarnas driver står:
AAXSUS Dimming led driver Item 1870 4W AC230V 50/60Hz
I ett dokument jag hittat som jag skickade hantverkarna var det en referens till aaxsus TELLA.
detta är alltså led lights där man kopplar 220v på primärsidan av drivern och sedan är resten oklart. det står ju bara 4W så jag vet inte om det är konstantström eller konstantspänning.
övriga komponenter i system är som vilket annat case som helst. ett fjäderbelastat trycke som "signalerar" till en dimmer som påverkar 220v med någon typ av fasförskjutning.
Jag har testat att köpa en Designlight Drivdon Dimbart d-ma4d. 2-4W dimbar och är storleksmässigt likvärdig.
Den fungerar inte.
med lampan inkopplad mäter jag på sekundärsidan lite fluktuerande kring 19v. Gissnings försöker denna konstantströmsdriver nå förbrukaren på 350mA men lyckas inte.
Jag antar att jag behöver en konstantspänningsdriver, dimbar, i minsta möjliga storlek, dimbar.
Är jag rätt ute? Och hur gör jag för att hitta en sådan som inte kostar lika mycket som 10 lampor och därtill är stor som ett hus.
Jag har hittat några men dessa är dyra och är dimmers i sig själva, alltså inte bara en "dimbar" driver utan även en dimmer som kan ta styrsignal etc etc.
Är det någon som har koll på Aaxsus och kan bekräfta att det ska vara konstantspäning och 12v? eller har några tipps.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Enligt detta fanns Tella i både 230V och 12V: https://www.elworks.dk/fileadmin/arkiv/Billeder/Aaxsus_billeder/Elworks_-_aaxsus_produkter.pdf
230V vanligast. Bara 3W-modellen 12V.
Så konstantspänning som jag tolkar det.
19V låter fel, eller så finns inte din modell i detta dokument.
230V vanligast. Bara 3W-modellen 12V.
Så konstantspänning som jag tolkar det.
19V låter fel, eller så finns inte din modell i detta dokument.
min var alltså 4w modellen och man kopplar 220v på den medföljande led-drivern som är dimbar och märkt 4w.
jag tror att det är en CC, konstantström, men att anledningen till att den inte hoppar igång med den ersättningsdriver jag testat är att den nya är på 350mA. min ful-gissning är att mina lampor förväntar sig 300mA.
Jag har dock inte erfarenhet nog för att avgöra om sådan liten skillnad i ström påverkar.
Det jag kan konstatera är alltså att ersättningsdrivern med lampan inkopplad når sin maxvolt ~19v utan att tända lampan eftersom den i sitt volt-spann inte hittar en förbrukare som tar sina 350mA. Som jag förstår det är det normalt att en CC driver går från typ 0 till 20 och letar förbrukaren. ?
jag tror att det är en CC, konstantström, men att anledningen till att den inte hoppar igång med den ersättningsdriver jag testat är att den nya är på 350mA. min ful-gissning är att mina lampor förväntar sig 300mA.
Jag har dock inte erfarenhet nog för att avgöra om sådan liten skillnad i ström påverkar.
Det jag kan konstatera är alltså att ersättningsdrivern med lampan inkopplad når sin maxvolt ~19v utan att tända lampan eftersom den i sitt volt-spann inte hittar en förbrukare som tar sina 350mA. Som jag förstår det är det normalt att en CC driver går från typ 0 till 20 och letar förbrukaren. ?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Enligt denna video kan man se att det står uppgifter på spotlightens sida som antagligen besvarar dina frågor. Allt annat är bara gissningar. Lägg upp bilder här om du inte kan tolka vad det det står.
bra hittat. jääääkligt svårt att se vad det står. På mina är det ingen text på sidan av själva spotlighten men det står lite text på drivaren, men tyvärr bara det jag pejstat ovan. ingen info om det är CC och vilken mA eller CV och i så fall vilken volt.MultiMan skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag byta ut lysrörslampa mot led?
Belysning -
Byta ut en 10m gjutjärns avloppsledning?
Vatten & Avlopp -
Byta ut seriekopplade 12v LED eller byta till 230v
Belysning -
Var kan jag hitta en zigbee led driver för att byta ut min manuella
Villalarm & Hemautomation -
Byta ut vanliga lysrör till led lysrör i stall
Belysning