Hej,

Funderar på att köpa ett hus byggt 1969, det är en del som behöver göras men det jag reagerade mest på var uppvärmningen som låg på 30 tusen per år. Jag försöker nu lista ut hur mycket man skulle spara genom att byta typ av pump just nu är det en "kombipanna pellets" och huset har en boarea på 100 m²~ och biarea på 100 m²~. Huset har även ett gammalt tak jag gissar att byta det kommer göra en del men vill klura ut hur man ska räkna/tänka runt pump.

Att bara byta tak gör ju inget för uppvärmningkostnad. Ska man få ner kostnaden för uppvärmning är ju berg eller luft vatten vp bra val

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V Vector skrev:
Att bara byta tak gör ju inget för uppvärmningkostnad. Ska man få ner kostnaden för uppvärmning är ju berg eller luft vatten vp bra val
Jag kanske tänkte helt fel. Men tänkte att huset läcker massa värme på grund av takets ålder, det är 40 år gammalt och har fuktskador.

Tack! Men hur ska man räkna på det? Vad kan man faktiskt förvänta sig att det ger i besparingar.

K Klurar skrev:
Jag kanske tänkte helt fel. Men tänkte att huset läcker massa värme på grund av takets ålder, det är 40 år gammalt och har fuktskador.

Tack! Men hur ska man räkna på det? Vad kan man faktiskt förvänta sig att det ger i besparingar.
Tror heller inte, att taket påverkar.

Jag skulle sätta en LLVP omgående och fokusera på det stora renoveringsarbeten.

Tak kan kostar en hel del. Kanske något till som skall göras.

Här på forumet har det blivit en dogm att alla andra värmekällor skall bytas ut mot luft-luft värmepump.

Vilket fungerar bra i Skåne och i Bohuslän och på en del andra varma platser men leder till kastastrof längre norrut. När det blir riktigt vinterväder drar en luft-luft värmepump väldiga mängder ström och ger nästan ingen värme för det finns ingen värme att pumpa ur utomhusluften. Det är helt normalt att inomhustemperaturen sjunker under fryspunkten i hus med den sortens uppvärmning. Med allt vad det innebär av kondens och sönderfrusna rör.

En del gamla kombipannor är katastrofalt ineffektiva medan andra kan vara ganska bra. Det beror helt på modellen. Det låter ju som om du har en kombipanna för ved eller olja som körs med pelletsbrännare i stället för oljebrännare.
Har du tillgång till egen ved?
Ved när det är riktigt kallt kombinerat med luftvärmepump när det bara är litet kallt är annars en ganska ekonomisk uppvärmning. Om man inte vill arbeta med ved hela året utan bara en månad eller två eller tre mitt i vintern. Förutsatt att man har egen billig ved.

H heimlaga skrev:
Här på forumet har det blivit en dogm att alla andra värmekällor skall bytas ut mot luft-luft värmepump.

Vilket fungerar bra i Skåne och i Bohuslän och på en del andra varma platser men leder till kastastrof längre norrut. När det blir riktigt vinterväder drar en luft-luft värmepump väldiga mängder ström och ger nästan ingen värme för det finns ingen värme att pumpa ur utomhusluften. Det är helt normalt att inomhustemperaturen sjunker under fryspunkten i hus med den sortens uppvärmning. Med allt vad det innebär av kondens och sönderfrusna rör.

En del gamla kombipannor är katastrofalt ineffektiva medan andra kan vara ganska bra. Det beror helt på modellen. Det låter ju som om du har en kombipanna för ved eller olja som körs med pelletsbrännare i stället för oljebrännare.
Har du tillgång till egen ved?
Ved när det är riktigt kallt kombinerat med luftvärmepump när det bara är litet kallt är annars en ganska ekonomisk uppvärmning. Om man inte vill arbeta med ved hela året utan bara en månad eller två eller tre mitt i vintern. Förutsatt att man har egen billig ved.
Jag bor i västra götaland så känns som det bör funka bra för mig med luftvärmepump. Lyckas inte hitta vad pannan faktiskt heter tog inte tillräckligt bra bilder. Det ser ut som det är en oljebrännare med en påkopplad pelletsbrännare Baxi Eurofire. Har inte egen ved men har kanske möjgligheten att köpa billigare via en bekant, huset har även en kamin.

H heimlaga skrev:
Har inte läst så många gånger, att värmekällor skall bytas ut mot luft-luft värmepump. Men nu har ja inte läst alla trådar.

Mäst är rådet att komplettera med luft-luft värmepump. Likadant som jag skrev innan.

Idén är att man korta ner perioden man eldar pellets väsentligt.

Sen kan man i vissa fall har nytta av kylfunktionen under sommaren.

Man kan avvakta med köp av "stora lösningen" tills renoveringsarbetet är genomförd, man har lärt sig huset och man vet hur man skall dimensioner nyt värmesystem.

Har man ett vattenburet värmesystem skulle jag valt en värmepump som nyttjar det, vilket då blir en LuftVattenpump eller t.ex. bergvärmepump. Enkelt och bekvämt, men visst innebär det en kostnad.
Och jag hade då även tagit bort pelletspannan.
Tog bort en olje/vedpanna och ersatte med bvp för 25 år sedan. Satt i förrgår och pratade med några personer som bor på landsbygd och har egen skog, samtliga hade installerat berg/jordvärme och använde ved enbart som trivseleldning idag.

• Gilla
Klurar
  • Laddar…
Ska man göra något åt värmesystemet så ska man som jag tycker sätta in en vp på vattensystemet direkt å ta bort pannan. Sätta in en luft luft för 25/30 tusen först å sen går pannan läck ett år senare. Vad gör man då? Bättre lägga dessa pengar på den riktiga uppvärmningen.....

• Gilla
Klurar och 1 till
  • Laddar…
Tack för insikterna mycket uppskattat. Om jag köper huset så lutar det åt en LuftVattenpump.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi värmer upp 115kvm med 3 pall pellets per år, oktober till april, i kombipanna från 74. Det blir en kostnad på ca 13000kr. Låter som du borde kunna elda mer effektivt. Är du bekant med inställningarna på brännaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.