Skulle uppskatta om någon kunde ge lite intressant input på mitt problem.
Jag har en lokal (tillbyggnad på verkstad) som har ett kraftigt underdimensionerat tak.
Bredd innermått mellan långsidorna = c:a 5,60 m. Inga innerväggar.
Längd invändigt = 10,2 m, men det har ju ingen betydelse i sammanhanget.
Taklutning c:a 7°, så rätt platt. Taklutning och taktyp kan inte ändras då detta är en liten del av en större byggnad, och jag vill ha allt i enhetligt utseende...
Snözon NV Skåne, så inga stora snölaster...

Befintligt tak är byggt i 145x45x6000 reglar med 850-900 cc (varierar rätt mycket).
På det råspont och sedan papp...

Som alla snabbt förstår så är detta varken ett bra eller stabilt tak, och det både sviktar/svajar rejält när man går på det, och det har sjunkit ner rejält i mitten (har satt stöttor för att minimera en rasrisk)...

Ska alltså byta ut detta tak mot ett nytt och då kommer ju frågan hur man bygger nytt billigast, enklast och bäst.

Ett alternativ är pulpettakstol, men med bara 40 cm höjdskillnad i takhöjd idag så känns det kanske inte som det absolut bästa alternativet.
Då tittar jag på limträ. Finns tillräckligt långa som lagervara, så bra pris och snabb leverans. Lutande tak inomhus är helt ok.
Har tittat på limträbalk GL24h 56x225x6000mm, respektive limträbalk GL24h 42x180x6000mm.
Tänkte lägga dom 600 cc, ovanpå detta råspont och så papp igen.
Kan ingenting om hur man beräknar rätt dimensionering, men lekte med tanken att det har 100 kg/m² egenvikt på taket, samt 200 kg/m² för snö/löv/regn/liknande och en fet husägare som springer på taket vilket jag tror ger en last på upp till 950 kg per balk. Ni som kan detta får gärna rätta mig...
Kan jag köra med 42x180, eller ska jag upp på 56x225?

Råd, tips och funderingar mottages gärna...

Båda balkalternativen är för klena enligt min uträkning. Frågan är vad du vill prioritera, så låg balkhöjd eller så lågt pris som möjligt. Vil du hålla ner balkhöjden skulle jag satsa på 90x225, vill du hålla ner priset välj 42x315. 100 kg/m2 egenvikt låter rimligt. Så hög snölast som 200 kg/m2 behöver du nog inte räkna med. Inte heller behöver du tänka på feta husägare, de utgör temporära punktlaster.

J justusandersson skrev:
Båda balkalternativen är för klena enligt min uträkning.
Bara för nyfikenhetens skull. På vilket sätt är dom för klena?
Blir det för stor nerböjning mitt i taket?
Kommer det att röra sig för mycket, eller???

Jag menar:
Befintligt tak är byggt i 45x145x5800 och c:a 900 cc, och det bågnade iofs ned lite (kanske 5 cm på mitten) men det höll i nästan 50 år, innan några plåtarbeten gick sönder så att regnvatten läckte in och hela takkonstruktionen blev blöt och började ruttna/mögla (och tappade hållfastheten)...

Med 225x56 så ökar jag ju ändå balkhöjden med över 50%, bredden med 20% och mängden balk i taket med 60 % också (från 10 till 16)...

Man får inte bygga så. En acceptabel nedböjning på 1/300 av spännvidden betyder 19 mm. Du ligger för nära brottgränsen. Snölasterna är räknade på 50-årsintervall. Nedböjningen för en en balk med en jämnt utbredd last följer formeln 5*q*L^4/384*E*I. Det betyder att för en given balktyp och balkdimension ökar nedböjningen exponentiellt med spännvidden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.