Medlem
· Stockholms län
· 47 inlägg
Vi är i färd med att inreda vår krypvind uppe på vår bostadsrättlägenhet bestående av ett gårdshus med tvättstuga i källare. Från tvättstugan upp till yttertaket är det uppdraget ett ventilationsrör med en frånluftsfläkt monterad på vinden. Fläkten gör tyvärr ett himla oväsen ifrån sig varför vi gärna ser att den byts ut. Istället vill vi här montera en så tyst fläkt som möjligt men som fortfarande uppfyller kraven på luftflöde. Enligt ritningarna från -87 har man här specat. 40 l/s. Har ni några förslag på kompatibla tysta kanalfläktar till 125mm rör?
Den befintliga fläkten verkar vara en föregångare till denna:
http://www.systemair.com/Templates/Pages/K-250-M-Kanalflkt-1009-svse.aspx
Den befintliga fläkten verkar vara en föregångare till denna:
http://www.systemair.com/Templates/Pages/K-250-M-Kanalflkt-1009-svse.aspx
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
LHG heter idag Systemair. K=kanalfläkt(?), 250=kanalanslutning, m = motorstorlek(?).
De saluför fortfarande fläktar under samma namnsystem (osäker på exakta modellen då deras hemsida verkar kaiko idag)
Det sitter alltså inte en 125 fläkt idag, utan som man också kan se på bilden sitter det dimensionskonor på fläkten för att passa en 250 fläkt.
Detta känns väldigt väl tilltagen för 40l/s och ett relativt enkelt kanalsystem. Går den för fullt eller är elpryttlarna på bilden en trafo på för att minska flödet? Gamla typens fläktar kan ibland skapa oljud när man varvar ned dem.
Om den är nedvarvad så skulle man kunna byta fläkten mot en ny fläkt med sk. EC motor. Dessa är konstruerade för att gå effektivare på lägre varv och ger därmed en bättre driftsekonomi. (fast är dyrare att köpa..)
Är det istället oljud av mer "vibrations-typ" så kan man fundera på om inte fläkten är sliten..
- Var är oljudet? I vindsutrymmet, eller i utrymmet där frånluften tas?
Är det i utrymmet där frånluften tas så hjälper det att sätta en ljudfälla, bäst är en så lång som möjligt, ex en Lindab SLCU 900, men även en böjbar kan vara relevant, ex AKU-COMP.
Är det i utrymmet där fläkten sitter är det nog mest att isolera ordentligt som gäller.
Edit: Såg nu att du själv dragit slutsatsen om Systemair!
De saluför fortfarande fläktar under samma namnsystem (osäker på exakta modellen då deras hemsida verkar kaiko idag)
Det sitter alltså inte en 125 fläkt idag, utan som man också kan se på bilden sitter det dimensionskonor på fläkten för att passa en 250 fläkt.
Detta känns väldigt väl tilltagen för 40l/s och ett relativt enkelt kanalsystem. Går den för fullt eller är elpryttlarna på bilden en trafo på för att minska flödet? Gamla typens fläktar kan ibland skapa oljud när man varvar ned dem.
Om den är nedvarvad så skulle man kunna byta fläkten mot en ny fläkt med sk. EC motor. Dessa är konstruerade för att gå effektivare på lägre varv och ger därmed en bättre driftsekonomi. (fast är dyrare att köpa..)
Är det istället oljud av mer "vibrations-typ" så kan man fundera på om inte fläkten är sliten..
- Var är oljudet? I vindsutrymmet, eller i utrymmet där frånluften tas?
Är det i utrymmet där frånluften tas så hjälper det att sätta en ljudfälla, bäst är en så lång som möjligt, ex en Lindab SLCU 900, men även en böjbar kan vara relevant, ex AKU-COMP.
Är det i utrymmet där fläkten sitter är det nog mest att isolera ordentligt som gäller.
Edit: Såg nu att du själv dragit slutsatsen om Systemair!
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 47 inlägg
Har svårt att svara på om fläkten går för fullt eller om den är strypt lite grann, kan undersöka vad cylindern under kopplingsdosan är för något. Hur som haver är det nog främst vibrationsljud som far en massa oväsen. Vi lider inte av att det låter lite i tvättstugan vid insuget.
Denna verkar redigt mycket tystar än den kanalfläkt som sitter där i dagsläget:
http://www.clasohlson.com/se/Kanalfläkt-TD-350-125-SILENT/36-5300
Frågan är om den är lämplig för ändamålet?
Denna verkar redigt mycket tystar än den kanalfläkt som sitter där i dagsläget:
http://www.clasohlson.com/se/Kanalfläkt-TD-350-125-SILENT/36-5300
Frågan är om den är lämplig för ändamålet?
Den fläkten är säkert fullt funktionsduglig och tyst. Men det är en (antar jag) AC motor = dyrare drift och kostar TVÅTUSENSPÄNN - för en fläkt!
Jag skulle kika på en EC-fläkt typ denna: https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec160/p-2684.htm , två konor 160-125
och två skarpsvep för att minska vibrationer: http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/SVK_1753.aspx (osäker på var man som kunsument köper dessa enklast)
Ger definitivt bättre driftsekonomi och går att ställa in på rätt luftflöde. (kanske skulle man även klara sig på en 125 fläkt, men varför chansa när det ändå sitter en 250 där från början!?)
Jag skulle kika på en EC-fläkt typ denna: https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec160/p-2684.htm , två konor 160-125
och två skarpsvep för att minska vibrationer: http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/SVK_1753.aspx (osäker på var man som kunsument köper dessa enklast)
Ger definitivt bättre driftsekonomi och går att ställa in på rätt luftflöde. (kanske skulle man även klara sig på en 125 fläkt, men varför chansa när det ändå sitter en 250 där från början!?)
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 47 inlägg
S & P TD-350-fläkten drar ju bara 30W i maxläget där den levererar 380m3/h det bör ju vara fullt tillräckligt. Den mer invecklade lösningen du angav verkar vid första anblick vara både dyrare och krångligare?
Inte dyrare? 1500 för fläkt och ett par hundralappar för resterande.
Den större storleken tog jag för att en större fläkt på lägre varv ger mindre ljud. 125 versionen från soliduct är specad till 320m3/h. (och ytterligare lite billigare) Dock antar jag att dessa flöden är tagna vid väldigt låga tryckfall, kanske helt utan anslutet kanalsystem, så varken i den eller den från classe lär man få ut flödet till fullo.
Jag skulle oavsett fläkt förespråka skarvsvep för att slippa vara beroende av att öppningen i kanalen är exakt rätt längd. Att trycka in en fläkt innuti två stumt monterade kanaler kan eventuellt bli problematiskt. Väljer man då en 125 fläkt så blir montaget precis samma. (Med en 160 blir det två extra konor https://www.soliduct.se/rcfx-160-125/p-181.htm á 42
Såg nu att soliduct säljer med skarvsvep (de kallar dem montageklammer: https://www.soliduct.se/montageklammer-125/p-1596.htm ) de skruvar man med två skruv.
MEEEEN, ni upplever ju ett störande ljud nu, så kanske känner ni er lugnare om ni köper den du länkade. (Den är ju faktiskt konstruerad för att vara tyst..)
Den större storleken tog jag för att en större fläkt på lägre varv ger mindre ljud. 125 versionen från soliduct är specad till 320m3/h. (och ytterligare lite billigare) Dock antar jag att dessa flöden är tagna vid väldigt låga tryckfall, kanske helt utan anslutet kanalsystem, så varken i den eller den från classe lär man få ut flödet till fullo.
Jag skulle oavsett fläkt förespråka skarvsvep för att slippa vara beroende av att öppningen i kanalen är exakt rätt längd. Att trycka in en fläkt innuti två stumt monterade kanaler kan eventuellt bli problematiskt. Väljer man då en 125 fläkt så blir montaget precis samma. (Med en 160 blir det två extra konor https://www.soliduct.se/rcfx-160-125/p-181.htm á 42
Såg nu att soliduct säljer med skarvsvep (de kallar dem montageklammer: https://www.soliduct.se/montageklammer-125/p-1596.htm ) de skruvar man med två skruv.
MEEEEN, ni upplever ju ett störande ljud nu, så kanske känner ni er lugnare om ni köper den du länkade. (Den är ju faktiskt konstruerad för att vara tyst..)
Medlem
· Stockholms län
· 47 inlägg
Tack för alla tips! Ska överväga saken, det är som sagt ljudnivån som är det viktiga här.
LAnsgar skrev:Den fläkten är säkert fullt funktionsduglig och tyst. Men det är en (antar jag) AC motor = dyrare drift och kostar TVÅTUSENSPÄNN - för en fläkt!
Jag skulle kika på en EC-fläkt typ denna: [länk] , två konor 160-125
och två skarpsvep för att minska vibrationer: [länk] (osäker på var man som kunsument köper dessa enklast)
Hej!
Bumpar tråden med en fråga trots att den är gammal.
Har ett rörsystem som suger in luft ovanför kaminen och skickar ut den i köket. Just för att få snurr på värmen i huset då det inte är öppen planlösning.
Sitter en kanal/rörfläkt på vinden som suger in luften. Nere i huset sitter en regulator som man kan styra hastigheten på fläkten. Ser ut som en vanlig dimmer typ.
Nu är det så att det brummar när man kör fläkten. Det hörs nere i rummet trots att den alltså sitter på vinden.
Vet inte om det är en EC eller AC fläkt. Om det är AC, kan man då bara byta till en EC eller måste man byta regulatorn(den som ser ut som en dimmer nere i rummet)?
FInns det AC fläktar som inte låter ner i rummet? Vad bör jag fokusera på för att få tyst?
Mvh johan
En EC fläkt är inte per definition tystare än en AC. Det är en modernare fläkt-typ så den kanske har bättre förutsättningar, men inte per definition..
Om jag var du så skulle jag börja med att sätta in en ljuddämpare mellan fläkten och köket. Det gör säkert skillnad, i bästa fall tillräcklig skillnad.
Om du ändå byter fläkt till en EC så måste du troligen byta transformatorn
Som sagts tidigare i tråden finns två vägar att gå, dels ska fläkten vara väl tilltagen i dimension, dels finns det fläktar som är av tystare typ än andra.
Du får också ta en funderare på hur varm luft du drar runt så att fläkten inte smälter!
Lycka till!
Om jag var du så skulle jag börja med att sätta in en ljuddämpare mellan fläkten och köket. Det gör säkert skillnad, i bästa fall tillräcklig skillnad.
Som sagts tidigare i tråden finns två vägar att gå, dels ska fläkten vara väl tilltagen i dimension, dels finns det fläktar som är av tystare typ än andra.
Du får också ta en funderare på hur varm luft du drar runt så att fläkten inte smälter!
Lycka till!
Tack! Kan det bero på själva styrdonet som man justerar hastigheten med tror du? Alltså det som ser ut som en dimmer som sitter i vardagsrummet?LAnsgar skrev:En EC fläkt är inte per definition tystare än en AC. Det är en modernare fläkt-typ så den kanske har bättre förutsättningar, men inte per definition..
Lycka till!
För det låter ju inte där luften kommer ut i köket, utan det låter i vardagsrummet precis under vinden där fläkten sitter..
Han jag köpte huset av påstår att det brummar för att fläktarna sitter innuti spirorören.. Isf borde det väl räcka att köpa en större variant som inte monteras i rören, utan liksom ansluter mellan rören, om du förstår hur jag menar?
Mvh Johan
Hoffmeister skrev:Tack! Kan det bero på själva styrdonet som man justerar hastigheten med tror du? Alltså det som ser ut som en dimmer som sitter i vardagsrummet?
För det låter ju inte där luften kommer ut i köket, utan det låter i vardagsrummet precis under vinden där fläkten sitter..
Han jag köpte huset av påstår att det brummar för att fläktarna sitter innuti spirorören.. Isf borde det väl räcka att köpa en större variant som inte monteras i rören, utan liksom ansluter mellan rören, om du förstår hur jag menar?
Mvh Johan
Hej Johan
Det kan vara dåliga lager, eller en dålig kondensator. Har för mig att systemair säljer box fläktar med 125 dim anslutning. Dem låter mindre och om du är rädd för att det ska låta i allafall så köp en böjlig ljuddämpare. Dem är jättebilliga, har för mig att en 125 dim flex dämpare kostar ca 300 kr. Plus kondens isolering då. Montera då ljuddämparen mellan don och fläkt, då får du mindre mekaniskt ljud i ventilen.
Mvh Rickard
Tack för hjälpen! Ska kika lite på hur jag ska lösa det!VentRickard skrev:Hej Johan
Det kan vara dåliga lager, eller en dålig kondensator. Har för mig att systemair säljer box fläktar med 125 dim anslutning. Dem låter mindre och om du är rädd för att det ska låta i allafall så köp en böjlig ljuddämpare. Dem är jättebilliga, har för mig att en 125 dim flex dämpare kostar ca 300 kr. Plus kondens isolering då. Montera då ljuddämparen mellan don och fläkt, då får du mindre mekaniskt ljud i ventilen.
Mvh Rickard
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden