1 741 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Byta ut glashäll mot induktionshäll med periflex
Hej,
Jag har en glashäll från Bosch inkopplad i ett periflex-uttag i ett kök som renoverades ca 2017.
Nu har jag fått en ganska ny induktionshäll som blev över i en renovering. Modellen är Ikea Bejublad och den har även den ett periflex uttag på sig.
Går det att byta ut glashällen mot induktionshällen, eller vad behöver jag tänka på?
Får jag göra det själv eftersom det bara är att koppla in/ut en kontakt?
Finns det några risker med att försöka och se om du fungerar?
Tacksam för svar ☺️
Jag har en glashäll från Bosch inkopplad i ett periflex-uttag i ett kök som renoverades ca 2017.
Nu har jag fått en ganska ny induktionshäll som blev över i en renovering. Modellen är Ikea Bejublad och den har även den ett periflex uttag på sig.
Går det att byta ut glashällen mot induktionshällen, eller vad behöver jag tänka på?
Får jag göra det själv eftersom det bara är att koppla in/ut en kontakt?
Finns det några risker med att försöka och se om du fungerar?
Tacksam för svar ☺️
Med största sannolikhet kan du bara plugga ur den gamla och i med den nya.
Ett Perilex-uttag från 2017 ska vara fullkopplat (äldre installationer fram t.o.m. 80-talet kan sakna nollan).
Även en så pass ny häll från 2017 bör ha krävt nolla, har du möjlighet att kika på märkskylten på den så kan du få svar direkt.
Ett Perilex-uttag från 2017 ska vara fullkopplat (äldre installationer fram t.o.m. 80-talet kan sakna nollan).
Även en så pass ny häll från 2017 bör ha krävt nolla, har du möjlighet att kika på märkskylten på den så kan du få svar direkt.
Tack!snaggletooth skrev:
Med största sannolikhet kan du bara plugga ur den gamla och i med den nya.
Jag kopplade in hällen. Den startar fint och plattorna fungerar i några sekunder, sen börjar det blinka E på alla plattor. Startar jag om hällen visas felkod E8, sedan får högra delen av hällen E på sig och fungerar inte. De vänstra plattorna fungerar dock. Kopplar jag in och ut kontakten börjar proceduren om.
Enligt Ikeas manual betyder E8 fel på fläkten, men samtidigt står det att om man har fel på strömtillförsel så kan det bli att halva spisen fungerar bra, men andra halvan visar E.
Förstår att det är svårt att bedöma, men har någon en aning om vad skulle kunna vara fel om vi antar att hällen fungerar som den ska? Det är klart att den kan blivit skadad i transport eller liknande också
Har kollat alla säkringar, det är 3st 20A till spisen som jag bytte ut till nya för säkerhets skull.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låt oss börja med det som alla andra som svarart förutsatt att du redan vet.I iinh skrev:
Den stickpropp som används till spisar i Sverige kallas för Perilex. Det är en 3-faskontakt och innehåller: skyddsjord, neutralledare och tre stycken fasledare. Spänning mellan en fasledare och en neutralledare är 230 volt. Mellan två fasledare är det däremot 400 volt. En apparat som går på 400 volt kopplas alltså in mellan två olika faser använder inte nödvändigtvis nollan.
Gamla spisar är ofta rena 3-fasapparater och därför slarvade (fuskade) många elektriker förr i tiden genom att helt enkelt strunta i att dra fram en ledare för neutralstiftet i kontakten. Koppar du in en modern spis som drivs på 230 volt så är den ansluten mellan L (fasledare) och N (neutral), men finns ingen ledare till N-stiftet blir det i bästa fall som att kontakten inte är ikopplad och i värsta fall får apparaten en godtycklig spänning mellan 0 och 400 volt. Eftersom den är byggt för 230 volt kan den då gå sönder om man har otur.
När @snaggletooth pratar om "fullkopplade" uttag så förutsätter han att du vet detta och det han syftar på är om du har ett felaktigt installerat Perilex-uttag som saknar neutralledare, eller om du har ett korrekt installerat Perilex-uttag med alla ledare framdragna. Samma sak @BirgitS är inne på när han föreslår att du skall skruva ur säkringarna, och sen skruva loss locket på uttaget för att se hur många ledare som är anslutna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det gäller hällar nu och inte spisar. Har det funnits hällar som har gått på 400 V, dvs. utan nolla?O Steamboy skrev:Låt oss börja med det som alla andra som svarart förutsatt att du redan vet.
Den stickpropp som används till spisar i Sverige kallas för Perilex. Det är en 3-faskontakt och innehåller: skyddsjord, neutralledare och tre stycken fasledare. Spänning mellan en fasledare och en neutralledare är 230 volt. Mellan två fasledare är det däremot 400 volt. En apparat som går på 400 volt kopplas alltså in mellan två olika faser använder inte nödvändigtvis nollan.
Gamla spisar är ofta rena 3-fasapparater och därför slarvade (fuskade) många elektriker förr i tiden genom att helt enkelt strunta i att dra fram en ledare för neutralstiftet i kontakten. Koppar du in en modern spis som drivs på 230 volt så är den ansluten mellan L (fasledare) och N (neutral), men finns ingen ledare till N-stiftet blir det i bästa fall som att kontakten inte är ikopplad och i värsta fall får apparaten en godtycklig spänning mellan 0 och 400 volt. Eftersom den är byggt för 230 volt kan den då gå sönder om man har otur.
När @snaggletooth pratar om "fullkopplade" uttag så förutsätter han att du vet detta och det han syftar på är om du har ett felaktigt installerat Perilex-uttag som saknar neutralledare, eller om du har ett korrekt installerat Perilex-uttag med alla ledare framdragna. Samma sak @BirgitS är inne på när han föreslår att du skall skruva ur säkringarna, och sen skruva loss locket på uttaget för att se hur många ledare som är anslutna.
En anledning till att jag vill veta mer om uttaget är att det verkar förekomma att när man byter spis till häll plus separat ugn och därmed använder en av spisens faser till ugnen att man kopplar bort den fasen från perilexuttaget och om då den nya hällen försöker använda den borttagna fasen så skulle jag tro att man just får beteendet att ena sidan av hällen fungerar men inte den andra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden