uffeulander uffeulander skrev:
Tack för hjälpen :) Kommer nog koppla in alla fast ..Tar en bild när jag har kopplat allt så får vi se
vad ni tycker om man vågar slå på strömmen eller inte:
kan man använda en drakaflex H07RN-F som kabel till en spis ?

Ja det går bra att ha som löst förlagd anslutningskabel. Till hällen går det ju också att återvinna Perilexstickproppen med kabel med en liten modifiering. Nollan MÅSTE med till hällen istället för den tredje fasen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det går bra att ha som löst förlagd anslutningskabel. Till hällen går det ju också att återvinna Perilexstickproppen med kabel med en liten modifiering. Nollan MÅSTE med till hällen istället för den tredje fasen.
Okej Tack för info😀

Okej Tack för
Okej Tack för info😀
Hej! det blir nog bäst att sätta upp en ett väggutag till spisen och använda befintligt uttag till hällen...Men blev nu osäker När jag tittar på kontakten till den gamla spisen så sitter finns det L1 L2 L3 OCH JORD i den kontakten men på utaget på väggen finns en blå ? (Se bilder)

• Närbild av en öppen stickkontakt med synliga ledningar i olika färger, inklusive en gul-grön jordledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med flera elkablar, inklusive en blå kabel, synliga i en öppen anslutning på väggen.
    Skapa konto
Men blev nu osäker När jag tittar på kontakten till den gamla spisen så sitter finns det L1 L2 L3 OCH JORD i den kontakten men på utaget på väggen finns en blå ? (Se bilder)
Om spisen inte behöver någon neutralledare därför att den har 400V elementspänning är det inget fel att neutralledaren saknas i anslutningskabeln. Men den skall fortfarande finnas i uttaget. Din nya häll och ugn kräver neutral för att fungera.

Precis, om man återanvänder den befintliga Perilexstickproppen med sladd till den nya hällen med inkoppling 2N~ måste man flytta ledningen för L3 (grå?) till positionen ovanför för Nolla i Perliex. Lite blå eltejp är bra att sätta på ändarna till den grå ledningen om man har det.

A Avemo skrev:
Om spisen inte behöver någon neutralledare därför att den har 400V elementspänning är det inget fel att neutralledaren saknas i anslutningskabeln. Men den skall fortfarande finnas i uttaget. Din nya häll och ugn kräver neutral för att fungera.
Okej så den blåa i vägutaget måste då vara nollan ?

Okej så den blåa i vägutaget måste då vara nollan ?
Jag är inte helt klar över problemet. Men den blå i uttaget är nolla om allt är rätt kopplat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag är inte helt klar över problemet. Men den blå i uttaget är nolla om allt är rätt kopplat.
Ja det borde vara så... Ska mäta för säkerhets skull.
Tack

A Avemo skrev:
Ja det borde vara så... Ska mäta för säkerhets skull.
Tack
J Josth skrev:
Precis, om man återanvänder den befintliga Perilexstickproppen med sladd till den nya hällen med inkoppling 2N~ måste man flytta ledningen för L3 (grå?) till positionen ovanför för Nolla i Perliex. Lite blå eltejp är bra att sätta på ändarna till den grå ledningen om man har det.
Hej! Måste man ha ändhylsor på kablarna man ska koppla in i kontakten?

Måste man ha ändhylsor på kablarna man ska koppla in i kontakten?
Nej.

Är jag elak när jag säger att Uffe verkligen borde ta in en elektriker till detta? En spis och ugn är stora förbrukare och utan kunskap ska man inte koppla sånt här.
Jättebra att frågan ställs men ändå..
Friskt kopplat, hälften brunnet ⚡️
Sorry to be the bad guy

Bästa svaret

Farstatjej90
RasmusR RasmusR skrev:
Är jag elak när jag säger att Uffe verkligen borde ta in en elektriker till detta? En spis och ugn är stora förbrukare och utan kunskap ska man inte koppla sånt här.
Jättebra att frågan ställs men ändå..
Friskt kopplat, hälften brunnet ⚡️
Sorry to be the bad guy
Han har gjort en tråd, ställt frågor, ska mäta för säkerhets skull och verkar mån om att det ska bli rätt.

Jag tror det finns andra betydligt bättre mål för såna kommentarer som din....

• Gilla
uffeulander och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bytt ut Nollans och Skyddsjordens wago till 3-poliga och dragit en nolla och jord till nya vägguttaget därifrån.
Sedan lossat den vita L3 och flyttat till nya vägguttaget som fas.
Wago-kopplingsklämmor med elledningar i ett uttag. Text på bilden säger "Byt till 3polig Wago".
Skapa konto

Redigerat:
A
Tänk på att alla uttag ska vara fullkopplade dilato.

• Gilla
uffeulander och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.