Har ett antal gamla dörrar till garderober, förråd, vind mm där det sitter gamla lås som inte går att öppna utan nyckel.

Med barn i huset försvinner nycklarna rätt ofta och det kan ta någon vecka innan den i bästa fall återvänder så nu vill jag ta bort nyckelberoendet på dessa dörrar. Dvs ta bort låset men fortfarande kunna öppna och stänga.
När dörren är stängd vill jag att den håller sig stängd och inte går upp av sig själv så jag behöver tips på vettigt beslag.

Dörren till vinden är dessutom rätt skev så något litet magnetbeslag lär inte räcka där.

• Gammal svart lås och nyckel på en brun träddörr, synliga slitage och patina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en skjutregel
3031_90__12645.jpg

Eller en överfallsregel
15221-AM_3288-500x500.jpg
Eller en enkel kasthake ?
68338-M_2567.jpg

Ett alternativ kan vara att skruva på ett litet plåtbleck över nyckelhålets "tapp". Då går nyckeln inte att dra ur.

• Gilla
sankaboy och 3 till
  • Laddar…
Har exakt samma lås till toalettdörren i vår lägenhet byggd 1936. Känner väl till problemet med försvunna nycklar. En gång hade vårt barns kompis lagt nyckeln i sin jackficka och tagit med den hem.

Ska du göra dig av med låsen köper jag gärna ett att ha som reserv till mitt lås.

P peroande skrev:
Ett alternativ kan vara att skruva på ett litet plåtbleck över nyckelhålets "tapp". Då går nyckeln inte att dra ur.
Förr var det vanligt att man lossade nyckelskylten och skruvade fast den i ett annat läge men att lägga en plåtbit under är snyggare.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.