Vårt hus har ett inskjutet parti med någon form av fibercementskiva under våra fönster. Skulle vilja få bort det och flytta ut fönstren så fasaden blir mer enhetlig, tycker att det är fult och störande så som det ser ut idag.
Problemet är att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja. Har pratat med de stora leverantörerna av helhetslösningar när det gäller fönster, som typ elitfönster, och de utgår ju från befintliga förutsättningar när de lämnar offert, därför behöver jag på något vis få bort fiberskivorna och mura igen med lättbetongsblock.
Mellan altandörren och det stora fönstret finns även en större träbalk, antar att den hjälper till att bära det stora fönstret? Har tyvärr inte hittat någon K-ritning på huset, varken hos kommunen eller i det underlaget jag fått av tidigare ägare. Är det möjligt att få bort det och hur ersätter man den alt gör den smalare?
Har någon av er ett tips på hur jag ska lösa detta rent praktiskt? Kan även leva med att det är en liten glipa mellan befintliga fönster och nya lättbetongsblock under en tid ifall man kan sätta någon form av tillfällig isolering/plank som inte påverkar huset i längden.
Tacksam för all hjälp