Hej,

Vi håller just nu på att renovera ett förråd för att göra om det till ett arbets-/hobbyrum. Planen är att byta ut den befintliga dörren mot en glasdörr. När vi mätte karmen upptäckte vi att väggen som är fäst vid dörren är något felaktig med 1 cm. Karmen används för att rätta till detta fel och är i gott skick, så vi funderar på att behålla karmen och bara byta ut dörren (se bild 01). Själva dörren mäter 90,5x201 cm (se bild 02). Har du några förslag eller tankar om detta tillvägagångssätt? Är det här rätt sätt att mäta för att köpa bara dörren? Dessutom skulle vi uppskatta rekommendationer om var man kan köpa en glasdörr utan karm. De flesta butiker, till exempel Bauhaus och Bygghemma, säljer bara dörrar med karm.

Mvh

• Brun trädörr med vertikala brädor, liten metallhandtag och vit dörrkarm. Dörren ska bytas ut mot en glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun dörr monterad på en orange vägg visande dörrens mått, 90,5 cm i bredd och 201 cm i höjd, markerade med röda linjer.
    Skapa konto
BirgitS
Man kan mäta dörrbladet men så vitt jag kan se stämmer inte storleken på det överens med den standard som finns och därmed inte heller med storleken på de dörrar som säljs numera.
Mått på ytterdörrar: https://www.swedoor.se/tips-och-rad/mattabeller-ytterdorrar
Mått på förrådsdörrar: https://www.swedoor.se/tips-och-rad/mattabeller-forradsdorrar

Kolla om måttet mellan övre gångjärnet och överkanten av dörren är samma som det mellan nedre gångjärnet och underkanten av dörren. Om det är olika kan dörren vara kapad.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan mäta dörrbladet men så vitt jag kan se stämmer inte storleken på det överens med den standard som finns och därmed inte heller med storleken på de dörrar som säljs numera.
Mått på ytterdörrar: [länk]
Mått på förrådsdörrar: [länk]

Kolla om måttet mellan övre gångjärnet och överkanten av dörren är samma som det mellan nedre gångjärnet och underkanten av dörren. Om det är olika kan dörren vara kapad.
Jag ska ta måtten och återkomma!

Jag har tagit ytterligare en mätning (se bild 3). Dörren verkar ha samma mått 90,5x201 cm rakt igenom. Gångjärnen har dock olika dimensioner. Jag ser fram emot dina kommentarer och eventuella förslag framöver.

• Måttad bild av en trädörr där dörrens storlek är 90,5x201 cm och olika dimensioner på gångjärnen visas med markeringar och separata måttangivelser.
    Skapa konto
Varför krångla till det? Byt dörr och karm. Förstod inte det där med 1cm men är väl bara göra likadant med den nya karmen

• Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
N natmen skrev:
Jag har tagit ytterligare en mätning (se bild 3). Dörren verkar ha samma mått 90,5x201 cm rakt igenom. Gångjärnen har dock olika dimensioner. Jag ser fram emot dina kommentarer och eventuella förslag framöver.
Bredden 905 mm stämmer inte med dagens standard, se tidigare länkar, vilket innebär att dörren behöver måttillverkas i ett snickeri. Eller så byter man även karmen och tar jobbet med att göra ett större eller mindre dörrhål.

• Gilla
natmen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.