9 052 läst ·
59 svar
9k läst
59 svar
Byta ut eller måla om ytterdörrar
Innan linoljemålning på nytt trä eller skapad yta halvoljar du.K kattparet skrev:
Recept halvolja så det med säkerhet räcker till en dörr
0,5dl kokt linolja
0,5dl balsamterpentin
Linoljefärgen har du inte på utan målar i tunna lager minst 2 och gärna 3 gånger, hållbarheten blir bättre om du får färgen i varje skikt så tunn att ytan ser laserad ut. Jag tycker färgen torkar bäst i maj månad men det går säkert att måla innomhus eller skyddat från regn även nu.
Linoljefärg, linolja och balsamterpentin köper du hos byggnadsvården, all svensk linoljefärg är bra så fabrikat är bara en smaksak, finns det ingen byggnadsvårdsbutik i din stad kan du beställa från tex gysinge.com
Produkter som diskuteras: "byggnadsvården"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
499 kr inkl moms
Läs mer
I en glasburk med lock står sej eventuella rester ett år utan problem, jag blandar gärna i en smal glasburk som det varit färdig tacosås, det är en perfekt storlek vid renovering och om man har en extra burk kan man ta ett hål och hänga den använda penseln i locket med borsten i en skvätt olja och fortsätta måla en vecka senare utan problem.K kattparet skrev:
Visst passar det med en sparkplåt, den behöver inte vara rostfri. koppar, mässing eller målad i samma kulör som dörren eller som stuprör och fönsterbleck skulle också gå braL Lilllen skrev:
Nej, det behöver man inte. Det fina med linoljefärg är att den är allt man behöver. Grundolja, grundfärg och slutstrykningsfärg i ett.K kattparet skrev:
Det finns lite olika skolor på hur man gör.
Halvoljning innan målning som nämnts tidigare.
Eller att man bara förtunnar färgen med balsamterpentin. Mest förtunnad till första strykningen, lite mindre till andra strykningen och helt oförtunnad till tredje strykningen.
Det finns även de som inte förtunnar färgen alls.
Personligen förtunnar jag färgen. Det blir samma sak som halvolja, fast med pigment, om man förtunnar mkt. Tror dock aldrig jag förtunnat mer än max ca 25% i första strykningen. Oftast inte mer än 15-20%. Tycker det blir alldeles för blaskigt med 50%. Men, det är en smaksak. Andra strykningen brukar bli förtunnad till 5-10%.
Med tunn färg så smiter den in bättre i alla springor och sprickor.
På utsatta delar utomhus kan man med fördel lägga på ett 4:e och tom ett 5:e lager. Särskilt ändträ är viktigt att få väl skyddat.
Nu har jag inte lyckats få bort all färg med skrapan. Blir ju att man går in i träet och skrapar snarare än färgskiktet. Det jag dock inte vet är vad det är för färg man målat med innan, då jag hört att man inte ska måla över t.ex. akrylatfärg eller annat med linoljefärg.
Krävs det att jag får bort all färg som är kvar på dörren? Eftersom panelen är rätt sliten på sina ställen som visat sig är det ju risk att det blir mer skador.
Provade låna en slipmus för att slipa och se om det gav något resultat men påverkade inte så mycket. Blir ju en balansgång mellan att gå på hårt samtidigt som man inte vill skada underredet
Krävs det att jag får bort all färg som är kvar på dörren? Eftersom panelen är rätt sliten på sina ställen som visat sig är det ju risk att det blir mer skador.
Provade låna en slipmus för att slipa och se om det gav något resultat men påverkade inte så mycket. Blir ju en balansgång mellan att gå på hårt samtidigt som man inte vill skada underredet
Räknade lite smått på ytan. dörren är väl ca 1,5 kvm.
Köper man linoljefärg i nån mindre burk lämpligen? Vet inte hur mycket som kommer gå åt om det ska till 3 strykningar...
Tänker på hur mycket man behöver köpa då jag misstänker att färgen inte står sig hur länge som helst.
Köper man linoljefärg i nån mindre burk lämpligen? Vet inte hur mycket som kommer gå åt om det ska till 3 strykningar...
Tänker på hur mycket man behöver köpa då jag misstänker att färgen inte står sig hur länge som helst.
Eftersom en kassett år tjockare än en ruta så behöver man fräsa ur så man får ett spår som sväljer både kassett (ca 10mm) och en tunn list som klämmer fast den på plats. Så ja, kan man fräsa lite och spika list så fixar man detK kattparet skrev:
Man kan måla över allt med linoljefärg. Den fäster på allt, utom silikon.K kattparet skrev:
Det tråkiga om man målar över plastfärg är att plastfärgen under linoljefärgen mkt väl kan släppa från underlaget och då behöver man gå på och skrapa och måla igen. Lite tråkigt att behöva gå på och "fiffa till" målningen varje år. Det behöver inte ske, men det kan hända.
Jag har fönsterbågar som tyvärr är målade med ngn plastfärg. Jag bättrar med linoljefärg där det är trärent, dvs plastfärgen spricker/släpper/flagar och jag bättrar. Ofta får man bättra de gamla bättringarna då plastfärgen sakta men säkert fortsätter släppa runt om bättringarna. Nu är ju fönsterbågar extremt väderutsatta, så är det ytor som är väl skyddade från regn och helst också sol så är riskerna mindre.
I slutändan får man göra praktiska överväganden. Jag brukar aldrig orka skrapa trärent på större ytor. Det ruttnar jag ur på. Så då blir det att man gör så mkt som man orkar, eller är tillräckligt för ett hyfsat resultat, sedan får tiden utvisa hur det fungerar.
Det finns mindre burkar att köpa.K kattparet skrev:
En av de fina sakerna med linoljefärg är att den står sig hur länge som helst, bara locket är ordentligt fastsatt/tätt. Man kan också toppa färgen som är kvar i burken med ett tunt lager rå linolja. Då står den sig i evinnerliga tider. Linoljefärg behöver inte förvaras frostfritt heller.K kattparet skrev:
Som sagt, jag kommer inte orka och vågar inte skrapa för mycket, särskilt inte nere på panelerna som kändes rätt sköra eftersom det lätt kom med träflisor när jag skrapade.Oldboy skrev:
Man kan måla över allt med linoljefärg. Den fäster på allt, utom silikon.
Det tråkiga om man målar över plastfärg är att plastfärgen under linoljefärgen mkt väl kan släppa från underlaget och då behöver man gå på och skrapa och måla igen. Lite tråkigt att behöva gå på och "fiffa till" målningen varje år. Det behöver inte ske, men det kan hända.
Jag har fönsterbågar som tyvärr är målade med ngn plastfärg. Jag bättrar med linoljefärg där det är trärent, dvs plastfärgen spricker/släpper/flagar och jag bättrar. Ofta får man bättra de gamla bättringarna då plastfärgen sakta men säkert fortsätter släppa runt om bättringarna. Nu är ju fönsterbågar extremt väderutsatta, så är det ytor som är väl skyddade från regn och helst också sol så är riskerna mindre.
I slutändan får man göra praktiska överväganden. Jag brukar aldrig orka skrapa trärent på större ytor. Det ruttnar jag ur på. Så då blir det att man gör så mkt som man orkar, eller är tillräckligt för ett hyfsat resultat, sedan får tiden utvisa hur det fungerar.
Det finns mindre burkar att köpa.
En av de fina sakerna med linoljefärg är att den står sig hur länge som helst, bara locket är ordentligt fastsatt/tätt. Man kan också toppa färgen som är kvar i burken med ett tunt lager rå linolja. Då står den sig i evinnerliga tider. Linoljefärg behöver inte förvaras frostfritt heller.
Men som jag förstått av lite läsning så ska man späda linoljefärgen med balsaminterpentin, grundolja, torka i x antal dagar, späda lite mindre, grunda, och sen täckmåla två ggr?
Tror vi har en färghandel i närheten som säljer linoljefärg. Finns det annars någon vettig onlinebutik som säljer?
Vet inte vad som är ett vettigt pris på linoljefärg i dagsläget. Butiken här hade någon burk på 1 dl för 75 kr, 1 liter för 470 kr. Hittade nånting från Gysinge, 125 kr för 2 dl, 395 kr för 0,9 l
Nu är ju dörren vit från början, huset i sig är gult teglat. Är osäker på om dörren i sig varit utan färg tidigare då det saknas dokumentation. Är ju inte helt konsekvent färgskala på delar av huset, bruna vindskivor på ena sidan, vita på andra. Men misstänker att en gul dörr mot gul fasad skär sig?
Tänker om färgen kommer kunna användas till andra delar när man väljer kulör i butiken.
På framsidan är dörren laserad (?) teak, men kommer behöva göra en behandling på den i framtiden. Jag hade yrkat på vitt på den också men sambon vill ha den omålad.
Tänker om färgen kommer kunna användas till andra delar när man väljer kulör i butiken.
På framsidan är dörren laserad (?) teak, men kommer behöva göra en behandling på den i framtiden. Jag hade yrkat på vitt på den också men sambon vill ha den omålad.