Hej på er allihopa!

Har en köksrenovering i planeringsstadiet, och en sak som är lite i vägen är husets elcentral.. Den sitter nämligen nästan mitt i köket. Skåpet den bor i går från tak till golv och är ca 200x620 mm. Anslutningar kommer både underifrån och ovanifrån.

Min tanke är att börja köksrenoveringen med att byta centralen mot en modern, och då kunna komma ner i mått, kanske till 100x400 mm ... Anledningen till att jag inte flyttar den är för att man dragit isolerad kabel till vägguttag och lampor, vilka är totalt omöjliga att dra ut ... (plus platt tak).

Är det tekniskt möjligt, med tanke på längder på kablar etc., dvs. ska jag ens fundera på att ta ut min elektriker för att räkna på jobbet? (ursäkta den kassa bilden, kan ta en ny när det inte är motljus ..)

• Stor elcentral i kök från tak till golv med otympligt mått och anslutningar uppifrån och nedifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går ju att skarva alla ledningar med radplint längst upp och längst ner och flytta centralen till någon annan plats så blir det bara en liten låda kvar.

Protte

• Gilla
Nicke-85 och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Går ju att skarva alla ledningar med radplint längst upp och längst ner och flytta centralen till någon annan plats så blir det bara en liten låda kvar.

Protte
Tänker att det blir två lådor, varav en blir i taket? Tanken är att ha en köksö på samma ställe, så anslutningarna underifrån är inget problem ...

Får man skarva inkommande?

tommib
Så länge det är efter mätaren så är det din kabel. Skarven måste givetvis göras på ett lämpligt sätt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det har du ju rätt i .. tänkte inte så långt ... mätaren sitter ju i yttervägg i samma rum som det vore det vore rimligt att flytta centralen till ... och de andra kablarna som går neråt är ju mer eller mindre enkla att flytta ..

Blir fortfarande en låda i taket dock ... :thinking:

Lite framsteg. Pratade med en elektriker, och visade honom elritningen. Han tycker att det borde vara ett hyfsat enkelt jobb att skarva i dosorna (2) på ritningen, och dra nya rör därifrån till ny central (1).

Tankar kring det?

• Elritning av hus med markerade punkter för skarvning av dosor och dragning av nya rör till elcentral.
    Skapa konto
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Har du ett gäng dosor så samlat och nära centralen är det ju ett stort plus då det löser det praktiska med de flesta grupperna. De övergivna rören kanske kan skarvas ihop med de rör som går direkt till dagens central så får du med dem också. Principiellt ser det alltså bra ut, förhoppningsvis också praktiskt.

Steg 1 i flytten är klar ... (iofs kommer elektrikern i början på juni men....)

Nu håller vi tummarna för att så många kablar som möjligt räcker...

• Kabelkanal monterad längs med vägg bredvid ett ventilationssystem.
    Skapa konto
  • Öppen tom elcentral monterad på en vägg bredvid en brandvarnare, redo för att kablage ska installeras.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar dras längs takbjälkar över en vägg med retrotapet i ett pågående renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.