Hej,

Jag behöver byta tvättställsblandare och var förbi lokala vvs-butiken. Jag visste att jag skulle bli uppskörtad prismässigt, men jag har ingen koll på sånt här och ville ha någon att bolla med. Nu är jag lite orolig för att jag fått betala extraextra men också fått tveksamma grejor. Jag behöver hjälp att avgöra om detta är bra grejor eller om jag ska gå tillbaka och byta ut något.

Själva blandaren blev en FMM 9000E II (rsk 8235436) som jag är nöjd med. Verkar vara bra kvalitet och är väldigt lik blandaren i köket. Vattenanslutningarna kallas "slät ände Ø10mm"

Förutsättningarna är att varm- och kallvatten kommer underifrån i kopparrör med 15mm ytterdiameter. Varmvattnet går rakt in i den existerande blandaren, men på kallvattnet sitter en T-koppling där avstickaren går till toaletten via en avstängningsventil. Bild:

zONEqOnQaXoPPcGAS0usUbyct3OCvEPbfaHoiqi8B-ZAsVFBvWCql6kQE5eAbUEKWpq84bjxF98budyru1ExAtpUl2TOP94iqA0gpQWw8FGU9_ceD86PYTvWe6hUmZVKVj64JIjMN-b9FiK-H4rVdNGbvRJZXFCNqGFyBDLiz7Eaun3fQdXd2ch6HN1ujjKSaGRmc5G6aJNobz26EBmQfDvnfnT8S-1jKeFEF-Dr4AXh2_q4SR2FDBmGCk-pPVped3WuFZpl9I1nu1kTm8j-YG7WNie94p-dOpqjxR-2uYx4PZdlZHFbQKZyLBUfFp3RKZmUYB3S6NkkOFLlQ5sG-FiRLkTzrdkUbyTVsKQHkkAz3EQb5PkS63PzVziMpfaTXemC7BZKrX9pwlxWRInUzrFw3mFTgpwnTT_msISHg6u-5eAwG92QEGPFH-kbZJdLRlHqe1q-GA3Ds_s0GwSxGPRNkUrejw7jPOvhzDlKHbQcq0uKhmsAXWj5NeV9BZfjPR6wiMFgjn8NuMZVN0JPkge6qn4L5FtZj1JRItAU_Svpo8Lci0C43nvePs58rcK89kAuiSjoOHxqquMfWomQALQoT7X9M3TicteUD1NNpeswbWXXx9tJICFOlifgJ2rWl8bIrZ7wQzPXHiE1pgN4giGOnH4vaac-5w=w949-h712-no

Till vänster har vi kallvattenröret, i mitten ventilen och till höger ett stålomspunnet plaströr till toaletten (heter det kanske PEX?). När vi köpte gården satt där en gammal duschslang till toaletten.. :rolleyes:

För varmvattensidan har jag fått de här grejorna och det tror jag är good stuff. Rätta mig om jag har fel!

XxvrzSa3VWNOnyZ1bQ2tAWW_ri9gIle-cVl3I5X5PSpj1gLRcT-0HwT8xuIt7qKdx30hu1XvFHFHZ8OmdTyC1wO13zVBWPL5ipinZEBV2d3Si4tO2ue_VM9hFf-itdlSd9OeAK3ERDmRP3zGTfJkOAJiiiSv_o_veI66g_PvhVcYsk1nJhKObVnt6_LPCOrRGQcNAF4ZuggqeoFjipjQRqEg1HwyTLZdkKdtDjGhKM1iYLYi-A8Uo5Mu7uYWOgSphRypYhrwCZrY4ft7If8Ff8HaihDth9_0G6d8s7ab9_GaoqZUbOrVKkHsgabJYDEa91_SySEKwi09sVSF9aA2t2u8wA1j5TpjWiaqJMBiR9ZilWGwxs9QquliuZTcd0Qhw4CPX3iAvEmXxR0SuldjprOe6pCVSJRfday03fmHo0VTzhU_8Yj0csy4j1thMmLC6MmuIPTXi-tlzuJqqnSFsYsvGZU-roKmpONJlJTNFFtQsHoEhoci0EDTMadp2idTuTxcZGByq7zavPCPKQkh_jmGybl2VpdSERaUqyKOyu7KjUXS89qb4F76mJ9njiFFvlsk3q2AkDkqaWV7kXlZD2i-N_zkL-KnB8wGcbigTLlCq6fYHFI_2EvN_fmICdB9Z9OtmH7TA7ddMVFWZygIRLES2EVNFcuEFA=w1678-h2236-no

Nedåt en 15 klämringskoppling och uppåt en 10 klämringskoppling ifrån Vatette. Dock inga stödhylsor. Han menade att uppåt mot blandaren behövdes ingen och nedåt så var mitt kopparrör så gammalt att det antagligen var ett hårt rör, och då behövdes ingen stödhylsa. Låter det rätt och rimligt?

Det är på kallvattensidan som jag blir lite mer tveksam över vad jag fått för prylar.

6_5gpIiSI8vxwvkXDCuCQbvJeAeHGTpSNKD7EesY2YIhRyhBL8mo8sEZ7IAEYZUTswVW5tv-luNGWxlunrnS3tBMCTP-qk45JdIvansMMWJoNvfdLejH_T5eJXOVTsXKvAJsuD1JCRrWHnFfcxreb5JOn9sgTQaz_pqlgczSPCsJftaQnvHYHnTOCuSwtdtRgg59P55LMiZewSiycbbXbLCmXTaw8nhsdDIRs7R4ib5eXaRAiQ7iKzFDO7jLfDsgaqpVu3_Vmr-MRsca_dxMq1Qyr6lRPVvWJgC1GXCQJJAA9tBUn9rk820FVtW6WXbY6ddcF34_98RV1D_3NG9P0T8VBPidS4t3YSnkzOB8UcWuBHalFcBur2wVA5PV2poKi-oA95zqFZO0E2eV-weuuA_6FJmHY1etsloxUwhemDnwUYutz-bIQI-fbVBhqda0kKFGxjhQyjp0JkRidzNTsCPOry6fa83SqVcldd6bdWyzICtBxPJiRh82IOCKwxdY1ZOE4wypYxhma8gkGWpil1NVKFK6-ZNkgx1Kf4sGL54B6j-dx6Tkz-CPMjIdDDG6aWlpZdfRmfFUiMk61ffJd3V1deV9ATm6V-d_Ki4mKxiU5xoGvSsXBNXeo3s3ZyqOvXEbWgG2__uAlqcTTOA_T29-_cTZHZgLdA=w1678-h2236-no

Nedåt en 15 klämringskoppling och uppåt en 12 klämringskoppling med en förminskningshylsa till 10. Allt väl så långt. Men för avstickaren satte han i en grej för att få en slät kant i T-kopplingen och sedan fick jag den där silverfärgade ventilen. Den har en packning till vänster och gängor som ska passa på min PEX-slang till höger. Den är helt omärkt förutom siffrorna 17-24 och jag tror inte det är Vatette som tillverkat den. Verkar det som en bra lösning? Finns bättre alternativ? Även här saknar jag stödhylsor. Behövs inte sådana?

Jag tackar ödmjukast för råd och tips!

Ingen?

För mig skulle det kännas bättre om allt var prylar ifrån Vatette. Har Vatette någon kulventil som jag direkt kan gänga in i T-kopplingen och som i andra änden passar min PEX-slang?

W
Det du har fått är en klassisk WC-ventil som monteras till WC-stolar. Inga konstigheter. Vatette gör mig veterligen inga regelrätta WC-ventiler. Isf får du köra en VA kulventil men jag ser ingen poäng med det. Det han satte in i t-kopplingen är en planadapter för att gummipackningen på WC-ventilen ska täta korrekt.

Alla prylar ser korrekta ut så det är bara att tuta och köra.

Edit: Se bara till att du verkligen inte har mjuka rör.

R
Har aldrig sett en modern kran med hårda rör. Däremot minskar behovet av stödhylsa ju mindre diametern är.

W
Det behövs absolut inte stödhylsa mot blandarens rör i det här fallet.

R
Sida ur manual med instruktioner för montering och underhåll av blandare, med text och ikoniska diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödhylsa ....

W
Blandaren i fråga har soft-pex med mässingsrör och behöver ej stödhylsa.

R
Lurigt, den skall inte ha stödhylsa.

Redigerat:
W
Slät ände betyder i det här fallet soft pex med 10mm mässingrör och behöver som sagt ej stödhylsa.

Edit: Ja kan vara lurigt i text när de formulerar som de gör.

R
Med de grejorna du har fått för kall måste du antingen kapa det gamla 15 mm röret eller plugga gamla toa ansl.

Krilleman
Ska inte det nya klämrings T-röret ersätta det lödda T-röret?

Då behövs garanterat stödhylsa i det befintliga15mm röret!

Vatette gör WC ventiler. Men din variant är tillverkad av Trio-Perfecta. Inga problem alls som den sitter nu på planadaptern!
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/kulventiler4bf4.html?tx_mmpdb_pi1[product]=1874&tx_mmpdb_pi1[via]=9&tx_mmpdb_pi1[action]=show&tx_mmpdb_pi1[controller]=Product&cHash=57a607969e7efed4d1a9081703c2fe6f
https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/avstangningsventiler/rsk-8560105-kulventil/

Slätände (10mm mässingssnutten på dom flexibla PEX-rören) ska inte ha stödhylsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.