Hej,

Jag har precis fått ett problem med vår hydroforpump, detta är att den inte slår av när den når trycket som den ska. Den fortsätter inte heller att öka utan står vid 5 bar och vibrerar (pumpen går fortfarande). Jag var och slog lite med en skruvmejsel på tryckströmbrytaren och då slog den ifrån, dock så startade den inte sen, utan då fick jag slå på brytaren igen. Igår kväll tyckte jag att den gick ovanligt länge men då slog den ifrån själv, idag är så inte fallet.

Vad tror ni? Är det så att det är pumpen som är kass eller kan det vara så att det räcker med att byta tryckströmbrytaren? Läste också lite här på forumet att det kanske kunde räcka med att rengöra slangen.

Grejerna har ett par år på nacken men allt ser fortfarande rent och fräscht ut på utsidan iaf.

Mvh John

Krilleman
5 bar kan mycket väl vara det max-trycket som din pump orkar ge. Låter som ett problem med tryckströmbrytaren.

Demontera tryckströmbrytaren och kolla så den har fritt inlopp. (Så den känner av det verkliga vatten-trycket) Självklart ska du göra systemet trycklöst innan.

krilleman_215 skrev:
5 bar kan mycket väl vara det max-trycket som din pump orkar ge. Låter som ett problem med tryckströmbrytaren.

Demontera tryckströmbrytaren och kolla så den har fritt inlopp. (Så den känner av det verkliga vatten-trycket) Självklart ska du göra systemet trycklöst innan.
Tillägg: Jag testade att vrida ner trycket där den skall slå av innan, då gick den till 4,5 bar och stod still där..

Krilleman
Jag tycker fortfarande att du kontrollerar inloppet i tryckströmbrytaren så det är fritt först.

• Gilla
NiclasHögberg
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag tycker fortfarande att du kontrollerar inloppet i tryckströmbrytaren så det är fritt först.
Förmodligen en dum fråga men vad är det jag skall rengöra? (bifogar bild

IMG_20141212_194743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20141212_194743.jpg
Skapa konto

Krilleman
Väldigt suddig bild!

Men din tryckströmbrytare ser ut att sitta i den vänstra pluggen (röd ring) enligt min bild:

pump.jpg
Skapa konto

Observera att om du gängar ur denna, så behöver du packa om gängan med lin+locher igen innan du återmonterar denna!

Jag vågar påstå att felet är lokaliserat till tryckströmbrytaren och inte pumpen. Kanske går den att rengöra och få att fungera igen. Kanske behöver du en ny. Det kan man hitta för ett par hundralappar på till exempel Jula. Pumpen fungerar uppenbarligen.

krilleman_215 skrev:
Väldigt suddig bild!

Men din tryckströmbrytare ser ut att sitta i den vänstra pluggen (röd ring) enligt min bild:

[bild]

Observera att om du gängar ur denna, så behöver du packa om gängan med lin+locher igen innan du återmonterar denna!
Yepp sorry på den, borde tagit närmare pumpen. Men du förstod ju ändå.. =)

Är det något speciellt som man bör tänka på när man tar loss? Mer än att tömma systemet?

Bor i Borås och är lite begränsad på vart jag kan/hinner åka imorgon. Funkar det med en sådan här (länkar nedan? 2 olika men vilken tycker ni? Eller någon annan? Det är i stort sett endast Jula och Biltema som är aktuellt då de har bra öppettider som passar mig imorgon. (Eller om någon vet ngn annan butik i Borås med bra öppettider på en lördag.)

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mpar/pumptillbehor/tryckstromstallare-710508/
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...umpar/pumptillbehor/tryckstrombrytare-710501/

Krilleman
Frågan är ju vad det är för gänga där strömbrytaren är ansluten. Det har jag dålig koll på och hittar det inte heller i någon info...

kulle
Brukar vara 08R
men kan inte svara på om det är det på denna

Krilleman
Jula har prylar ner till R8. Så du borde lätt få ihop det under Julas öppettider.

Med "övergångsnippel" och en "bussning" i lämplig storlek får du ihop det. "Nippelförminskning" finns bara ner till R10 hos Jula.

Köp den dyrare tryckströmbrytaren. Schnieder är ett bra märke!

Tack för hjälpen alla! Jag tog isär den som satt där och den var helt igensatt! konstigt att det ens fungerade över huvud taget. Tur var att jag fick igång den gamla för Jula hade i stort sett bara tryckströmbrytaren som var ngt att ha, nipplar och bussningar och allt vad det var fanns inte tillräckligt för att lösa det tyvärr.

• Gilla
Lövis021
  • Laddar…
J John Sandersson skrev:
Tack för hjälpen alla! Jag tog isär den som satt där och den var helt igensatt! konstigt att det ens fungerade över huvud taget. Tur var att jag fick igång den gamla för Jula hade i stort sett bara tryckströmbrytaren som var ngt att ha, nipplar och bussningar och allt vad det var fanns inte tillräckligt för att lösa det tyvärr.
Hsr en liknande tryckströmbrytare, hur tog du bort den, skiftnyckel? Och hur gjorde du rent? Gick det skruva på den igen sedan eller var du tvungen att köpa ngn tätning?

J John Sandersson skrev:

• Närbild av en tryckbrytare på en blå vattenpump, märkning "TYPE PM 5" och "Made in Italy", med rör och trävägg i bakgrunden.
    Skapa konto
J John Sandersson skrev:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.