Har ett fritidshus med gammalt slitet handfat som jag funderar på att byta till ett större som jag har liggandes. Det är väl 5-10 cm djupare ut från väggen. Se bild på befintligt handfat som ska bytas ut. Vad för plaströrskomponenter till avloppet rekommenderar ni för att ansluta det nya handfatet så det passar? Det blåa röret i bilden ska vara kvar, men vattenlås mm kan bytas. Den nya blandaren har slangar (såna där av metallväv) så tillvattenkopplingen bör inte vara så svår.

Tack på förhand!

• Slitet handfat i fritidshus med röranslutning och blått avloppsrör mot turkos vägg, samt orange kakelgolv och element i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suvi5700
T Tonebender skrev:
Har ett fritidshus med gammalt slitet handfat som jag funderar på att byta till ett större som jag har liggandes. Det är väl 5-10 cm djupare ut från väggen. Se bild på befintligt handfat som ska bytas ut. Vad för plaströrskomponenter till avloppet rekommenderar ni för att ansluta det nya handfatet så det passar? Det blåa röret i bilden ska vara kvar, men vattenlås mm kan bytas. Den nya blandaren har slangar (såna där av metallväv) så tillvattenkopplingen bör inte vara så svår.

Tack på förhand!
Köp en ny vattelåssats på Jula eller Biltema finns från 50 kronor.

Absolut, men jag ser inte att det finns någon justeringsmån i ett sånt set för att måtta in det i sidled mellan handfatets utlopp och avloppet i golvet, såvida man inte råkar ha väldig tur? Behöver man inte nån slags flexibel del?

Suvi5700
T Tonebender skrev:
Absolut, men jag ser inte att det finns någon justeringsmån i ett sånt set för att måtta in det i sidled mellan handfatets utlopp och avloppet i golvet, såvida man inte råkar ha väldig tur? Behöver man inte nån slags flexibel del?
Du sågar av den korta delen så det passar din vask. Annars finns denna Vattenlås med flexslang, 1 ½” (R40) x Ø 32/40 mm - Biltema.se https://share.google/kqpkGWMGbosaQBtks

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Krilleman
T Tonebender skrev:
Biltemalänken är ett kalasbra vattenlås tillverkat av svenska FaluPlast.
Det kommer passa ditt nya större tvättställ utan problem.

https://faluplast.se/produkt/8073653/

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_96_8073653.pdf

Logotyp för det svenska företaget FaluPlast, med vit text på orange bakgrund.
Vitt plastvattenlås från FaluPlast, designat för tvättställ, med utlopp och anslutning för avloppssystem.
Skapa konto

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
T Tonebender skrev:
Behöver man inte nån slags flexibel del?
Nej, ingen flexibel del behövs. Precis som tidigare nämnts så mäter du och anpassar den delen ( med en bågfil).

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Ja, jäklar, nu fattar jag, det är det horisontella röret som går in i vattenlåset som jag kapar!

Lustigt nog så har jag ett sånt liggandes i huset, från Faluplast, fast den är sågad för kort, så jag får hitta nåt nytt. Tack för länkarna!

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
T Tonebender skrev:
Ja, jäklar, nu fattar jag, det är det horisontella röret som går in i vattenlåset som jag kapar!
Nej, nu när jag läser en gång till så ska du absolut inte kapa det horisontella röret.
Det låter du vara kvar som det är med böjen uppåt.

Försök att få det nya vattenlåset att passa rakt i denna muffen:

Handfat med avloppsrör och horisontellt rör med böj uppåt, markerat med röd linje.
Skapa konto

Suvi5700
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, nu när jag läser en gång till så ska du absolut inte kapa det horisontella röret.
Det låter du vara kvar som det är med böjen uppåt.

Försök att få det nya vattenlåset att passa rakt i denna muffen:

[bild]
Nej, du har nog missförstått. Det horisontella röret vi pratar om är det som är den korta biten i "L:et" i vattenlåssatsen

Det är väl här man sågar och justerar längd?

• En vit vattenlås med en röd streckad linje som indikerar var röret kan sågas och justeras i längd.
    Skapa konto
T Tonebender skrev:
Var annars skulle man såga tänker du?

Med det sagt så är den där gängad så det går inte

Det var apropå Krillemans inlägg.

T Tonebender skrev:
Helt riktigt!

Krilleman
G grovspacklarn skrev:
Med det sagt så är den där gängad så det går inte
Vilken del är gängad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.