11 694 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
Är det någon som kan göra en uppskattning av priset på ett paket med olika snickerimaskiner
Hej igen när jag besöker den sidan som du hänvisar till som Europas billigast så finns det 3 olika typer de jag har fått med (flera paket med 4 stycken stål i varje är HSS) de olika typerna heter Tersa M42+ eller HSS eller Tersa M42 så vilken skall man använda och är någon typ bättre till vissa träslag än andra?Ola C skrev:
Jovisst är det Tersa, grattis säger jag, jättebra system för hyvelstål. Dom ska inte postas (ställas in i höjd) vid byte, det är ett självpostande system så bara att stoppa i nya stål (eller vända dom) och köra. Den tjocka delen kallas kutterkil och håller fast stålen, dessa byter man aldrig. Billigast i Europa har jag hittat Tersa här [länk]
För att få ur chucken borde det räcka att fälla bort den lilla prylen mellan rörlig o fix del o försiktigt "smälla" handtaget i botten, uppåt alltså. Edit. Såg nu Rickard redan skrivit detta.
Blir nog lättast med en bild igen:
Alltså:
1: dra spaken till pinolrörelsen en smula neråt
2: vik ut flärpen
3: dra spaken uppåt i en bestämt rörelse och var beredd att fånga chucken som nu kommer ramla ut.
Det är smart att ha bordet på måttligt avstånd från chucken när man gör detta om man är ovan. Lägg gärna en planka eller liknande som skydd på bordet.
4: Dra ner pinolen och vik in flärpen igen. Du kommer annars svär ve och förbannelse över att chucken inte går att få fast nästa gång du ska sätta i den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså:
3: dra spaken uppåt i en bestämt rörelse och var beredd att fånga chucken som nu kommer ramla ut.
Det är smart att ha bordet på måttligt avstånd från chucken när man gör detta om man är ovan. Lägg gärna en planka eller liknande som skydd på bordet.
4: Dra ner pinolen och vik in flärpen igen. Du kommer annars svär ve och förbannelse över att chucken inte går att få fast nästa gång du ska sätta i den.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Pinolen är den delen som går upp och ned när du snurrar på stora vredet (innuti den sitter spindeln som driver borren). Bjuder på en liten guide då jag ändå är ute, (är inte helt 100 på att du har detta.)
Redigerat:
Tusen tack, nu fattar jagPNO skrev:
Blir nog lättast med en bild igen:
[bild]
Alltså:
Tack igen
HSS är väl bäst till mjuka träslag och de andra till hårda. Läs mer här https://tersaknives.com/pages/more-infoM markgreven skrev:Hej igen när jag besöker den sidan som du hänvisar till som Europas billigast så finns det 3 olika typer de jag har fått med (flera paket med 4 stycken stål i varje är HSS) de olika typerna heter Tersa M42+ eller HSS eller Tersa M42 så vilken skall man använda och är någon typ bättre till vissa träslag än andra?
Själv körde jag bara M42 på den tiden jag hade Tersa, snickrar nästan uteslutande i hårda träslag. M42+ är väl liknande men med längre livslängd.
@Daniel_N kör med Tersa han kan ha lite mer feedback.
Vi kör Tersa original M+ (även kallad M42+). Väldigt nöjda med dessa. Tidigare använde vi kopior kallade "System Tersa" av typ M42. De funkade också bra. Kromstål av alla typer är bara att undvika. HSS kan funka om du mest kör furu etc, jag upplever dock att M+ funkar väldigt bra i furu också. Hårdmetall har jag inte provat, kan tänka att det är väldigt skönt om man kör mycket teak etc, varken M+ eller M42 klarar av teak särskilt bra.
Vi köper från LSAB.
Vi köper från LSAB.
Tackar för info och all hjälpOla C skrev:
Hej igen
På den videon som Frustator refererade till använda han som byte stål ett verktyg (https://tersaknives.com/products/polyvalent-tersa-key) måste man ha det och var kan man köpa förutom i Kanada eller kan man fixa bytet på ett annat sätt?
På den videon som Frustator refererade till använda han som byte stål ett verktyg (https://tersaknives.com/products/polyvalent-tersa-key) måste man ha det och var kan man köpa förutom i Kanada eller kan man fixa bytet på ett annat sätt?
Förresten så här står det på chucken, är det en billig eller en bra?
H-CHAN
JT-3 ¤
capo 5/8"
16 mm
H-CHAN
JT-3 ¤
capo 5/8"
16 mm
Ola C skrev:
Här kommer mina estimat, baserade på ett par års snickeriintresse o blocketsurfande.
Fräsmaskin Luna FC 39 - 5000-10000 (hittar ej modellen och priset beror mycket på vilka stål som hänger med.
Hej Ola jag har tagit några bilder på stålen som tillhör Fräsmaskinen, jag vet inte om du på något sätt var intresserad, eller möjligen någon annan. Säljaren frågade om jag kunde lägga ut en förfrågan med dessa bilder på frässtålen som följer med vid ett eventuellt köp
Ola C skrev:
Jovisst är det Tersa, grattis säger jag, jättebra system för hyvelstål. Dom ska inte postas (ställas in i höjd) vid byte, det är ett självpostande system så bara att stoppa i nya stål (eller vända dom) och köra. Den tjocka delen kallas kutterkil och håller fast stålen, dessa byter man aldrig. Billigast i Europa har jag hittat Tersa här [länk]
För att få ur chucken borde det räcka att fälla bort den lilla prylen mellan rörlig o fix del o försiktigt "smälla" handtaget i botten, uppåt alltså. Edit. Såg nu Rickard redan skrivit detta.
Om det är samma stål i hyvlen som din förpackning med centrofixstål så kommer inte Tersastål att passa i kuttern.Ola C skrev:
Jag använder båda systemen så jag var och mätte på några stål i verkstan.
Tersastål mått 10*2.3 mm Rundat spår i tersas infästning.
Centrofix mått 12*2.7 mm Lite kantigare infästning på centrofixstålet.
Kontrollera så du inte köper fel stål !!
Hej Sweden och tack för att du gjorde en kontroll, jag har kommit fram till att det du säger stämmer angående måtten, min kutter är tillverkad av Leitz ( se bilder ) så man måste kanske vara märkestrogen i detta falletS sweden skrev:Om det är samma stål i hyvlen som din förpackning med centrofixstål så kommer inte Tersastål att passa i kuttern.
Jag använder båda systemen så jag var och mätte på några stål i verkstan.
Tersastål mått 10*2.3 mm Rundat spår i tersas infästning.
Centrofix mått 12*2.7 mm Lite kantigare infästning på centrofixstålet.
Kontrollera så du inte köper fel stål !!