Jag tänkte byta ut mina inbyggda separata kyl & frys mot en side by side eller french door men de är ju ca 29cm mindre i bredd. Finns det nån bra lösning för detta utan att bygga om halva köket? Vill såklart inte ha ett glapp på 15cm på varje sida.
Det sitter ett överskåp över kyl/frys nu och "väggar" på sidorna (Ikea täcksidor).

Det jag framförallt är ute efter är vatten och isdispenser vilket vi saknat sen det gamla huset, och det verkar inte finnas till rimligt pris vid separata skåp..

P
M Meffe skrev:
Jag tänkte byta ut mina inbyggda separata kyl & frys mot en side by side eller french door men de är ju ca 29cm mindre i bredd. Finns det nån bra lösning för detta utan att bygga om halva köket? Vill såklart inte ha ett glapp på 15cm på varje sida.
Det sitter ett överskåp över kyl/frys nu och "väggar" på sidorna (Ikea täcksidor).

Det jag framförallt är ute efter är vatten och isdispenser vilket vi saknat sen det gamla huset, och det verkar inte finnas till rimligt pris vid separata skåp..
Sätt en vinkyl brevid

M Meffe skrev:
Jag tänkte byta ut mina inbyggda separata kyl & frys mot en side by side eller french door men de är ju ca 29cm mindre i bredd. Finns det nån bra lösning för detta utan att bygga om halva köket?
Sätt side-by-siden på ena sidan av "hålet".
Och så köper du ett smalt högskåp som kan fylla resten, och sågar till hyllplan och botten/toppskiva, så det passar utrymmet på 28-29 cm bredd.
Där blir det bra med plats för kokböcker och annat småskräp som man vill ha åtkomligt och synligt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sätt side-by-siden på ena sidan av "hålet".
Och så köper du ett smalt högskåp som kan fylla resten, och sågar till hyllplan och botten/toppskiva, så det passar utrymmet på 28-29 cm bredd.
Där blir det bra med plats för kokböcker och annat småskräp som man vill ha åtkomligt och synligt.
Lite det som var min tanke, har letat skåp som är 28cm,men visst man kan ju såklart modifiera ett 30-skåp.

Dock läste jag lite mer på kylen jag tittat på som är 60cm djup, tydligen behöver den 75mm luftspalt extra bakom och dom 60cm är inte inkluderat de tjocka dörrarna... Kanske ser jättedumt ut om den sticker ut så mycket mot resten av köket

BirgitS
En släkting satte dit en täcksida till och sen fasta hyllplan mellan de två täcksidorna. Ingen dörr eller liknande utan hyllorna används för kokböcker, vinflaskor och liknande.

Alla kylar och frysar sticker väl ut en hel del för att det ska gå att öppna dörrarna mer än 90 grader så att det går att dra ut lådorna i dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.