Hej,
Är det ett alternativ att byta till pulpettak eller mansardtak på en liten fastighet som denna? Det är ganska lågt i tak på övre plan och det hade varit fint om man kunde få in två sovrum där uppe, men i dagsläget är det ståhöjd bara på den mittersta delen kanske 40%.
Taket skall ändå totalrenoveras, så funderar på om man kan göra en smartare lösning när man ändå river bort allt. Det är inte sammansatta takstolar utan gamla hederliga stocktakstolar eller vad det heter. Runda stolpar som utgör de diagonala bärande delarna i taket.
Antar att bygglov krävs om man ändrar takets utformning?
Jag slipper ju gärna att höja skorstenen även om huven behöver bockas om eller en helt ny dit.
Är det ett alternativ att byta till pulpettak eller mansardtak på en liten fastighet som denna? Det är ganska lågt i tak på övre plan och det hade varit fint om man kunde få in två sovrum där uppe, men i dagsläget är det ståhöjd bara på den mittersta delen kanske 40%.
Taket skall ändå totalrenoveras, så funderar på om man kan göra en smartare lösning när man ändå river bort allt. Det är inte sammansatta takstolar utan gamla hederliga stocktakstolar eller vad det heter. Runda stolpar som utgör de diagonala bärande delarna i taket.
Jag slipper ju gärna att höja skorstenen även om huven behöver bockas om eller en helt ny dit.
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Har du funderat på att lyfta taket och bygga på en våning istället? Är inte det enklare?
https://www.byggahus.se/taklyft-jerry-bygger-till-pa-hojden
https://www.byggahus.se/taklyft-jerry-bygger-till-pa-hojden
Vad har du för budget?M Mwelander skrev:Hej,
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Bort med yttertaket, dit med nya takstolar. förslagsvis ramverk med förhöjt väggliv. Om man gör detta, se till att isolera och bygg taket enligt modern nybyggnadsstandard och tillägsisolera huset så får du en bra helhet.
Inte ett snabbt och enkelt jobb men kan vara värt om man behöver mer yta och ändå ska byta all råspont.
Kräver såklart bygglov, och du får ökad byggnadshöjd, så en utbyggnad över däcket kan också vara ett alternativ? (attefallstillbyggnad och takkupor)
Inte ett snabbt och enkelt jobb men kan vara värt om man behöver mer yta och ändå ska byta all råspont.
Kräver såklart bygglov, och du får ökad byggnadshöjd, så en utbyggnad över däcket kan också vara ett alternativ? (attefallstillbyggnad och takkupor)
Personally, I think the house is too small to raise the roof. For me, the option with a masonry roof is more logical.Marlen Eskilsson skrev:
You read my mind... ;-)Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
It is not always possible to raise the roof. For example, the spatial development plan may limit the height of the building. Or a small building area makes the house look unnatural. Or the change causes too much interference in the project and the designer does not agree to it...Rabbithole skrev:
I detta fall så har kommunen inga ritningar på byggnaden, den är för gammal. En utbyggnad i markplan vid altanen på ca 8kvm kräver inget bygglov säger de. Det får mig att undra - om de inte har några ritningar, hur skulle de kuna veta om jag byggde ut? Om jag ex. följer planen i modellen här och bygger ut övervåningen (kanske både under- och övervåningen vid altandäcket), hur skulle de kunna veta att jag gjort det, och ev straffa mig? 0=)
In this case the city has no plans/drawing for the building, it is too old. An extension at ground level would require no permit from them, they said. Which makes me wonder - if they have no data on the building, how would they know I extended it, if I were to follow your plan and extend the upper level significantly?
In this case the city has no plans/drawing for the building, it is too old. An extension at ground level would require no permit from them, they said. Which makes me wonder - if they have no data on the building, how would they know I extended it, if I were to follow your plan and extend the upper level significantly?
The fact that the commune does not HAVE drawings means that it does not have drawings A and K. But it does not mean that it does not have documentation, e.g. photographs.M Mwelander skrev:n this case the city has no plans/drawing for the building, it is too old. An extension at ground level would require no permit from them, they said. Which makes me wonder - if they have no data on the building, how would they know I extended it, if I were to follow your plan and extend the upper level significantly?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Den tillbyggnaden kan man göra som attefallstillbyggnad. 15m2 bruttoarea. Bara nockhöjden inte är högre än huset.
Klicka här för att svara