Hej,
Jag har dagsläget ett tak(ca 130m2, 35° lutning) med betongplattor som jag planerar att byta ut till plåttak - klickfals.
Efter ha fått in några offerter lutar det åt att genomföra arbetet själv.

Det jag känner mig osäker på i nuläget är alla genomföringar(3st) och takfönster. Någon som har en guide eller tips på hur jag ska tänka/göra med genomföringarna?
En till fundering, måste jag byta ut fotplåten och vindskiveplåten? Jag tycker de ser fräscha ut - se bilder.
Närbild på ett grått betongtak med en svart ventilationstrumma och anslutande fotplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takgenomföring med gammal fotplåt och vindskiveplåt mot bakgrund av betongtakpannor.
Skapa konto
Taktak med betongplattor och ett inbyggt takfönster, sett uppifrån.
Skapa konto

Närbild av betongtakplattor med 35° lutning intill en vindskiva som ser fräsch ut.
Skapa konto
Gammalt tak med betongplattor nära en takkant, fotplåt och vägg i behov av renovering.
Skapa konto
Tätt utsikt över ett grått betongtak med mossbeläggning längs en taknock med solpaneler i bakgrunden.
Skapa konto

Tack på förhand!

Fotplåten ja absolut om du ska ha klicktak, då det ska hakas runt fotplåten. Takfönster är ett elände på klicktak och jag som proffs får åxå tänka till lite, men det går.
Rörgenomföringar finns väl som tillbehör till klicktak, annars får du beställa hos en plåtslagare

Takfönster monterat på ett mörkt plåttak med en skorsten i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.