2 429 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Byta till normcentral i kiosk.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag och en till ska bl.a. byta ut en diazedcentral i en kiosk mot en med dvärgbrytare, men funderar på vad det ska vara.
Hade tänkt lämna huvudbrytaren med inkommande matning FKKJ 3x50/25 och en bel.styrlåda med relän och dyl. och byta ut säkringarna. 35 st. mot dvärgar.
//Patrik
Hade tänkt lämna huvudbrytaren med inkommande matning FKKJ 3x50/25 och en bel.styrlåda med relän och dyl. och byta ut säkringarna. 35 st. mot dvärgar.
//Patrik
Redigerat:
vad är matarkabeln avsäkrad med? 160A? tänk på att gaffelskena är uteslutet, och att de flesta dvärgars hissklämmor inte klarar större ledning än 25mm2, och ska det då vidarebyglas så är det ju 10mm2 RK som gäller och det kan man ju inte ha till de strömstyrkorna.
och, varför byta centralen? är den för liten eller utsliten? annars finns ingen anledning.
och, varför byta centralen? är den för liten eller utsliten? annars finns ingen anledning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Okej, nej det finns egentligen ingen anledning. Det är ett "mindre vitt" jobb och turken vill ha centralen uppflyttad och samtidigt utbytt till "knappar", som han uttryckte sig.electrocuted skrev:vad är matarkabeln avsäkrad med? 160A? tänk på att gaffelskena är uteslutet, och att de flesta dvärgars hissklämmor inte klarar större ledning än 25mm2, och ska det då vidarebyglas så är det ju 10mm2 RK som gäller och det kan man ju inte ha till de strömstyrkorna.
Centralen ser fin fin ut, så funderar på om jag ska försöka tala honom ur det. Det är ett jäkla jobb att byta det.
Max 63 A, stod det på skylten för kabeln.
//Patrik
Patrik_Hed skrev:Jag och en till ska bl.a. byta ut en diazedcentral i en kiosk mot en med dvärgbrytare, men funderar på vad det ska vara.
Funderar på något liknande denna [länk] (E:22 709 63 NUML 2-50) med 50 moduler. Den borde väl funka eller?
//Patrik
Behöver du fråga här så kanske du skall tacka nej til det jobbet........
Antagligen måste du ha försäkring runt 63..125A beroende på typ/fabrikat av dvärgbrytare.
Så kolla verkligen upp vad som sitter där i servis/mätarsäkring. Men detta ska väl elfirman du jobbar på klara utav?
Så kolla verkligen upp vad som sitter där i servis/mätarsäkring. Men detta ska väl elfirman du jobbar på klara utav?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
63A matning och 50kvadrat CU? rejält överdimensionerat iallafall!
själv vet jag inte om det finns dvärgar som klarar större area eller om det finns fetare gaffelskenor, men det måste ju finnas, och de behöriga här har väl säkert stött på en liknande situation.
själv vet jag inte om det finns dvärgar som klarar större area eller om det finns fetare gaffelskenor, men det måste ju finnas, och de behöriga här har väl säkert stött på en liknande situation.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Njaoe, men det är ju tänkt att typ halva centralen ska sparas. Det är två lådor med diazedsäkringar som är tänkt att bytas ut mot ungefär två nya lådor med dvärgbrytare.spinout skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Tror att jag funnit vad jag söker nu. Garo har grejer så det är bara att sätta sig ner något tag och pussla ihop något.
Tack för hjälpen!
//Patrik
Tack för hjälpen!
//Patrik
Vänta lite nu innan ni rör till det totalt.. Inkommande matning FKKJ 50 kvadrat, kommer den från nätbolaget eller intern central? Sitter det mätare eller trafo?
Står det Max 63 A bör det ju vara en 16 kvadrats kabel ni kommer ha att göra med? Är kabeln avsäkrad 63 efter inkommande? 00 eller DIII? Hmm...
Står det Max 63 A bör det ju vara en 16 kvadrats kabel ni kommer ha att göra med? Är kabeln avsäkrad 63 efter inkommande? 00 eller DIII? Hmm...
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag ska försöka säga till honom att han inte kommer vinna så mycket på att få centralen uppflyttad och delvis utbytt mot dvärgbrytare. Det är nämligen plats undertill han försöker vinna.Slugge skrev:Vänta lite nu innan ni rör till det totalt.. Inkommande matning FKKJ 50 kvadrat, kommer den från nätbolaget eller intern central? Sitter det mätare eller trafo?
Vi har bara gjort en liten snabbvisit där och kollat lite så vet inte allt för mycket matnyttigt.
FKKJ 3x50/25 stod det på skylten som satt vid huvudbrytaren i alla fall.
//Patrik
Redigerat:
Klicka här för att svara