Behöver jag ta ner hela markisen för att sätta dit motorn eller går det att endast lossa markisen i den sidan som motorn ska monteras på?

Markis monterad på husvägg med öppna armar och utrullad duk, synliga mekaniska delar och elektrisk motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vad du har för markis men normalt lyfter man ner markisen på 5-10minuter på två personer.

Minns att någon sa för 25 år sedan, när jag höll på med nåt liknande:
Se till att få ut markisen så långt det går först, innan du gör något.
Fjädrarna har en enorm kraft, som lätt knäcker skallbenet t ex.

Är det inte mindre risk om man drar in markisen så mycket det går? Fjädrarna är väl mer spända ju längre ut den är?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte mindre risk om man drar in markisen så mycket det går? Fjädrarna är väl mer spända ju längre ut den är?
Markisen är ju inrullad när man monterar den. Verkar även väldigt opraktiskt att ta ner den utrullad.

Föster motorn i vevöglan eller på markisens Axel?

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Nu tappar ni mig helt, armen inne eller ute kvittar väl vid motor bytet. Är ju inte så de drar ut duken om man släpper en sida för att montera motorn. Sätt ett spännband runt om man är osäker, skulle dock säga att de inte är extremt starka. Men de gör säkert ont att få i huvudet oavsett.

Nu var det ett tag sedan jag sommarjobbade med såna här saker, men vill minnas att det funkar ok att göra såhär:
  • Rulla in markisen helt.
  • Dra spännband runt armarna och den bakre stålramen som väggfästena håller i. Dra åt ordentligt.
  • Ta en penna och markera var armarna är fästa i fronten av markisen och skruva sedan loss dem. Spännbanden håller dem på plats.
  • Lossa markisen i änden där vevdonet sitter och för in motorn.
  • Sätt tillbaka markisen på plats och fäst armarna vid markeringarna du gjort.
  • Släpp spännbanden.
  • Testkör motorn innan fast installation för att se så allting funkar.
  • Höjden på armarna kan behöva justeras i fall fronten är sned när markisen är utfälld. Detta görs med en 13-nyckel på armfästets undersida.
Det är också en god idé att inte göra det här helt ensam.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
J Juicefar skrev:
Nu var det ett tag sedan jag sommarjobbade med såna här saker, men vill minnas att det funkar ok att göra såhär:
  • Rulla in markisen helt.
  • Dra spännband runt armarna och den bakre stålramen som väggfästena håller i. Dra åt ordentligt.
  • Ta en penna och markera var armarna är fästa i fronten av markisen och skruva sedan loss dem. Spännbanden håller dem på plats.
  • Lossa markisen i änden där vevdonet sitter och för in motorn.
  • Sätt tillbaka markisen på plats och fäst armarna vid markeringarna du gjort.
  • Släpp spännbanden.
  • Testkör motorn innan fast installation för att se så allting funkar.
  • Höjden på armarna kan behöva justeras i fall fronten är sned när markisen är utfälld. Detta görs med en 13-nyckel på armfästets undersida.
Det är också en god idé att inte göra det här helt ensam.
Tack!

Dra ett par extra spännband runt allt. När du står där med gaveln borta och allt strular så kan det vara skönt att kunna gå iväg för att hämta mer verktyg utan att behöva lägga den löst på armarna.

Utöver det som framgått så måste du programmera ändlägena.

• Gilla
Juicefar och 1 till
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Dra ett par extra spännband runt allt. När du står där med gaveln borta och allt strular så kan det vara skönt att kunna gå iväg för att hämta mer verktyg utan att behöva lägga den löst på armarna.

Utöver det som framgått så måste du programmera ändlägena.
Tack! Själva programmeringen har jag tydliga instruktioner till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.