243 läst ·
5 svar
243 läst
5 svar
Byta till LED-dimmers
Jag behöver byta mina dimmerd till LED-dimmers.
Jag tror att jag har ABBs Jussi.
Måste jag byta till samma modell (Jussi), eller kan man byta till vilken modell som helst? Någon som kanske är lite snyggare...
Förslag på ny Jussi-dimmer
* LEDdimmer
E1361056 https://www.installationsprodukter.se/product/6523-urjgl-214-104/dimmer-led-2-100w
Jag tror att jag har ABBs Jussi.
Måste jag byta till samma modell (Jussi), eller kan man byta till vilken modell som helst? Någon som kanske är lite snyggare...
Förslag på ny Jussi-dimmer
* LEDdimmer
E1361056 https://www.installationsprodukter.se/product/6523-urjgl-214-104/dimmer-led-2-100w
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Du kan byta till vilket fabrikat av dimmer som du vill. Om du har Jussi nu i form av uttag och strömbrytare så visst kan du fortsätta med det.
Men om dimmern kommer att fungerar, dvs om dina LED-lampor kan dimras utan flimmer, surr, blink etc är en öppen fråga. Du får helt enkelt prova och ev byta LED-lampor till ett annat fabrikat. Denna gamla dimmerteknik fungerar dåligt med LED-lampor.
En LED-dimmer brukar ha en anslutning för nolla som kan förbättra dimringen.
Jobbet att byta anses behörighetskrävande. Om man behöver koppla in en nolla så blir det definitivt behörighetskrävande att göra bytet.
Men om dimmern kommer att fungerar, dvs om dina LED-lampor kan dimras utan flimmer, surr, blink etc är en öppen fråga. Du får helt enkelt prova och ev byta LED-lampor till ett annat fabrikat. Denna gamla dimmerteknik fungerar dåligt med LED-lampor.
Jobbet att byta anses behörighetskrävande. Om man behöver koppla in en nolla så blir det definitivt behörighetskrävande att göra bytet.
Hej,Bo.Siltberg skrev:
Du kan byta till vilket fabrikat av dimmer som du vill. Om du har Jussi nu i form av uttag och strömbrytare så visst kan du fortsätta med det.
Ja, jag har anlitat en elektriker för detta.
Jag har Jussi idag - och det finns Jussi i LED, så på så vis är det inga konstigheter.
Men om jag vill go från Jussi Icke LED till snyggare LED dimmer, for det att byta till annan modell/leverantör?
Mvh
Carina
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Du måste inte välja ABB Jussi. Det är helt och hållet estetiskt, ditt val.
Om det fungerar rent tekniskt med dimringen är en annan historia. Det finns alltså ingen garanti att en Jussi LED-dimmer fixar detta. Du har lika stor chans eller risk med ett annat fabrikat. För att öka chansen till att lyckas bör man välja en dimmer och LED-lampor av en stort känt fabrikat.
Om det fungerar rent tekniskt med dimringen är en annan historia. Det finns alltså ingen garanti att en Jussi LED-dimmer fixar detta. Du har lika stor chans eller risk med ett annat fabrikat. För att öka chansen till att lyckas bör man välja en dimmer och LED-lampor av en stort känt fabrikat.
Jag har Jussi idag - icke LED.Bo.Siltberg skrev:
Du måste inte välja ABB Jussi. Det är helt och hållet estetiskt, ditt val.
Då att byta till Jussi LED borde ju fungera som jag förstår det efter att ha varit i kontakt med ABB som levererar dessa.
Vilka andra dimmers är kompatibla med dessa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Om du pratar estetiskt så är det nog endast Jussi som passar i Jussis ramar där du har flera strömbrytare/uttag i samma flerfacksram.
Om du pratar tekniskt så kan du välja vilket fabrikat du vill, det varken ökar eller minskar chanserna till att dimringen fungerar.
Om du pratar tekniskt så kan du välja vilket fabrikat du vill, det varken ökar eller minskar chanserna till att dimringen fungerar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut tilläggsisolering yttervägg invändigt
Byggmaterial & Byggteknik -
Hej. Ska byta en brytare till dimmer.
Belysning -
Går det att direkt byta minilysrören på bilden till dito LED?
Belysning -
Byta till DCL eller behålla de gamla lampkontakterna?
Belysning -
Hur byta till fönsterhasp / vred?
Fönster & Dörrar