Hej,

Jag ska renovera ett badrum och de som var här och kikade sa två saker:

1. Alla de som varit här har sagt att det är lika bra att byta ut det gamla proppskåpet.
2. Endast en av dem nämnde att det är lika bra att jorda samtliga uttag i vardagsrum, hall och sovrum när de ändå håller på att byter. Badrum och kök är jordade.

Min fråga är:
Är det bättre att ha en ny elcentral med automatiska säkringar när man har ojordat eller är det precis samma sak som med det gamla proppskåpet?

Mvh

Här är ju egentligen två frågeställningar. Byta elcentral eller inte. Uppgradera till jordat eller inte.

Det som måste göras som absolut minimum är att installera jordfelsbrytare som skyddar elen i badrummet. En sniklösning kan då vara att sätta en jordfelsbrytare på bara ledningen till badrummet. Man brukar råda att sätta en (eller flera) som täcker all el i bostaden.
En sådan kan ofta kopplas in i ett äldre proppskåp. Blir en liten låda bredvid. Om det bef proppskåpet är väldigt gammalt, eller illa utfört, så kan det vara omöjligt eller orimligt besvärligt att koppla in en jfb. Då får man byta ut det.
Att jorda bef ojordade uttag är inte nödvändigt såvida de inte är felaktiga redan nu, att de borde varit jordade.

• Gilla
el-lars och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Jag vet att de har installerat en låda bredvid för badrummet på övervåningen som renoverades 2012 (tidigare ägare).

Finns det någon fördel med att byta ut proppskåpet till ett mer modernt men att inte jorda de ojordade uttagen?

Nej, inte tekniskt, möjligen estetiskt.
Vad föranleder rekommendationerna om att byta central och att jorda alla uttag?
En badrumsrenovering kräver ingenting av detta, den kräver endast JFB som skyddar hela badrummet.
Installation av JFBn är det enda skälet till att man kanske av praktiska och estetiska skäl vill byta elcentral.
Skyddsjordning av alla uttag i övriga torra rum är ingen faktor här. Det finns sällan fog att att skyddsjorda uttag i en lägenhet. Det ska vara ifall ni har många apparater som datorer etc med skyddsjordad stickpropp. De kan behöva jord av EMC-skäl. Det är en helt separat fråga från badrum och byte av elcentral.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
De påstod egentligen inte att det fanns någon specifik anledning som de angav. Den första killen som var här sa att det hade underlättat i arbetet men även för mig (antar att han menar om elen stängs av). Samt att det var modernare.

Jag har inget emot att byta elcentral och jorda. Det är väl standard att bygga så idag av en anledning tänker jag.
Jag vet bara inte om jag vill ha det gjort just nu. Det är något jag hade kunnat göra längre fram möjligtvis.

Tack för svaren förresten!

E
Jag har en misstanke om att en norm central möjligen kan vara til fördel då du ska sälja huset, annars är det om du ska ha ledigt många grupper och automater, någon slags halvautomatiserat hem.

Men lägg upp en bild för bedömning om du vill veta, det var någon häromdagen som ville byta en utmärkt gammal central, detta kan vi inte med gott samvete råda till.

Ta några bilder på dina uttag och schemat vid centralen för råd i din andra fråga.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för alla svar. Här kommer bilderna

Elcentral med etiketter och numrerad schemaöversikt på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och märkta kablar på en vägg, inklusive en jordfelsbrytare och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte hur jag fick för mig att det handlade om en lägenhet. Du har en stor villa med två stora elcentraler och en enda JFB som betjänar vadå? Och du har kanske rum med ojordade uttag där isolationen mot jord kanske är diskutabel?

Men återigen, det enda skäl jag ser till att byta elcentralen är att få in JFBer som täcker hela huset och en bra sektionering mellan dem. Det kanske låter sig göras redan idag i och med de två centrallådorna.

Så be om en tydlig motivering till varför elfirmorna villa byta central och jorda alla uttag.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Jag vet att de har installerat en låda bredvid för badrummet på övervåningen som renoverades 2012 (tidigare ägare).

Mikael_L
Centralerna på bilden är av en utmärkt kvalitet och rätt garanterat i perfekt skick och går att komplettera med JFB, så där finns ingen anledning att byta något.
Däremot verkar det finnas väldigt lite lediga säkringsplatser, det skulle kunna vara en anledning till byte, men samtidigt - om man sätter jfb i en liten kapsling bredvid så kan man välja en lite större så det blir lite plats över för ev fler säkringar i framtiden.

Största problemet som jag ser är att det är förbålt lite plats över på väggen för en extra kapsling med jfb och reser platser i. Det går ju kablar och rör överallt.
Men till vänster om den övre centralen verkar kunna funka, strömbrytare och de kablar som är där borde kunna flyttas/ dras in i nya lådan.

Jag själv skulle i första hand leta efter en lösning där befintliga centraler blir kvar, och föreslå det för kund (samt välja själv, om det var mitt hus)

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
...till vänster om den övre centralen verkar kunna funka, strömbrytare och de kablar som är där borde kunna flyttas/ dras in i nya lådan.
Menar du möjligen till höger? :cool: För övrigt så instämmer jag i att det är en bra och rejäl central som kommer att hålla länge än.

Mikael_L
Höger ... vänster ... :oops:
Ja va f***, jag har ju inte längre en cykel med ett rött och ett grönt handtag på styret, så jag gör lätt fel numera ... ;)

• Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
Förhoppningsvis var färgerna rätt placerade enligt sjöfartsverkets normer
Kanske du ska ha en röd och en grön handske på dig hädanefter ;):crysmile:

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Vad gäller jordade uttag så är mitt tips att vänta till rum ska totalrenoveras med nya ytskikt och allt, då kanske man inte längre vill ha gamla gulnade uttag och strömbrytare som kanske även är lite repiga, smutsiga eller spruckna.
Och då är det läge att åtminstone kraftigt överväga att sätta in jordat (i det/de rum som blir renoverade, man kan något rum i taget).
När det börjar dras jordkabel kan man passa på och låta elektrikern/elfirman dra fram jordtråd till första dosan i varje säkringsgrupp, så blir det sen ett lättare jobb i fortsättningen då man slipper hålla på i centralen.

Men rent trasiga uttag & strömbrytare bör ju förstås bytas ut, samma med ojordade uttag på fel ställen, typ källare, garage, utomhus, badrum (ojordat i badrum är kraftigt NONO).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.