H Holmsryd skrev:
Hej, fundera precis på att göra samma uppdatering som du har tänkt. Min termostat ser ut att vara samma fabrikat men kanske någon generation nyare. Min fundering är om befintlig givare fungerar till den nya plejdenheten. Hur kan man ta reda på det?
Hej. Får du fram någon mer fakta så dela gärna här i tråden.ää

Om man kollar montageanvisningen för följande termostat, tippar på att det är samma som TS men utan strömbrytaren
https://ardex.se/produkt/utanpaliggande-termostat/
Så ser man att givaren benämns som "EFT-.99" samt har följande ohmtal vid följande temperaturer:
-10⁰ = 64000 Ω
0⁰ = 38000 Ω
10⁰ = 23300 Ω
20⁰ = 14800 Ω
30⁰ = 9700 Ω
Det betyder att det är ett NTC-givare, skulle eventuellt tippa på att den vid 25⁰ har en resistans på 12 kΩ.

Demmpa Demmpa skrev:
Om man kollar montageanvisningen för följande termostat, tippar på att det är samma som TS men utan strömbrytaren
[länk]
Så ser man att givaren benämns som "EFT-.99" samt har följande ohmtal vid följande temperaturer:
-10⁰ = 64000 Ω
0⁰ = 38000 Ω
10⁰ = 23300 Ω
20⁰ = 14800 Ω
30⁰ = 9700 Ω
Det betyder att det är ett NTC-givare, skulle eventuellt tippa på att den vid 25⁰ har en resistans på 12 kΩ.
Det låter som grekiska i mina öron. Vad innebär det för kompatibilitet för Plejd-enheten som jag länkade till?

Plejden vill ha en NTC-givare, giltigt givarområde är 5-500 kΩ, så typ alla NTC-givare passar, gäller bara att ställa in Plejden efter rätt intervall.

Demmpa Demmpa skrev:
Plejden vill ha en NTC-givare, giltigt givarområde är 5-500 kΩ, så typ alla NTC-givare passar, gäller bara att ställa in Plejden efter rätt intervall.
Behövs det en elektriker för detta? Gissar att svaret är ett rungande Ja 😎

A anders.ostling skrev:
Ejejd eHej. Får du fram någon mer fakta så dela gärna här i tråden.ää
Det gör jag absolut. Jag hittade informationen om givaren i produktdatabladet för plejd termostaten. Skall mäta upp motståndet i befintlig givare inom kort för att se om den ligger inom området som nämnts i tråden. Tack för all info.

Bästa svaret

A anders.ostling skrev:
Hej. Får du fram någon mer fakta så dela gärna här i tråden.ää
Nu vet jag hur det fungerar. Jag gjorde ett byte under gårdagen och använde befintlig givare/sensor. Vi installationen i appen så kommer det upp en rullist med alternativ på fabrikat och motståndet samtidigt som temperaturen visades. Jag mätte temperaturen på golvet med en enkel liten handhållen lasermätare Jag fick 20 grader. Jag scrollade ner i rullisten och hittade ett förslag på fabrikat på 10kohm som visade 20 grader. Denna valde jag. Efter installationen testade jag att höja till först 23 grader sedan 25 grader och gjorde nya manuella mätninga. Både plejden och lasermätaren visade samma. Så jag bör nog ha hamnat rätt. Allt gick supersmidigt. Bra jobbat plejd…

• Gilla
anders.ostling
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.