F
Appendix Appendix skrev:
Kan rekommendera amazon om man vill använda Tesa lister. Det har varit 40-50% lägre pris än i svensk butik när jag har handlat.

Med tanke på att ett hus kan innehålla "några" meter lister så är det stora pengar snabbt
Har du nån länk?

Jag köpte 6 meter ovala Tesa för 144kr på amazon. Mer eller mindre samma pris hos svenska åf.

Blev lite inspirerad så idag började jag byta på de tre äldre fönstren.

Närbild av olika trälistor och föremål med olika texturer och färger staplade mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F
Vet inte om jag köpt fel lister lister till våra fönster? De gamla är nog gummi medans de nya är silikon. Men de gamla är ju betydligt tjockare? Känns som att gummi lister isolerar bättre?

• Paket med tätningslist, orange katt, energisparande information, vit fönsterkarm, blå och röda detaljer.
    Skapa konto
  • Hand håller 3D-utskriven objekt med inbyggd metallplatta, närbild, teknik, innovation, prototyp, additiv tillverkning.
    Skapa konto
Redigerat:
S
Om de tätar springan (1-7 mm) så blir det bra. Silikon håller sig flexibelt länge.

Står enligt inlägget att O listerna har sämre rivhållfasthet. Vad menar man med det?

• Gilla
Förstagångsboende
  • Laddar…
Inte mätt än, men det syns med blotta ögat att det är större glapp nertill på balkongdörren än upptill. Hur skall jag då tänka med listen?

F
Är lite kluven kring byte. Vår katt hoppade in genom fönstret och klöste sönder bottenlisten. Har bytt den nu men funderar på om jag bör byta runt hela fönstret? Det ser tätt ut iaf men skulle gissa att de gamla är original från 2005.

Skadad bottenlist med stora revor, orsakad av en katt, ligger på ett bord.
Skapa konto

Närbild på en bottenlist på ett fönster med tecken på slitage, omgiven av mur som är lite smutsig.
Skapa konto

Närbild av en vit fönsterkarm med en nyligen bytt bottenlist som visar smuts och märken på ytan.
Skapa konto

Tesa listen är ju trots allt ganska dyr och onödigt att byta om det inte behövs.

Redigerat:
de på bild 2+3 behövs inte bytas

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
T tergo skrev:
de på bild 2+3 behövs inte bytas
Ja alltså bild 2 har jag ju bytt. På bild 3 ser man nya och gamla.

den gamle på bild 3 behövs inte bytas för funktionen ,möjligtvis för utseendet skull

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Kan rekommendera Amazon för Tesa. Halva priset mot svenska butiker

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Står enligt inlägget att O listerna har sämre rivhållfasthet. Vad menar man med det?
att de inte lika bra tål katternas klor eller andra sidokrafter. Tryck tål de dock väldigt bra.

Om man har problem med att listen nöts som på bilden (av exempelvis en katt) så går det lika bra att montera listen på fönsterbladet...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.