Hej!
Tänkte byta ut en befintlig plafond mot en modernare LED-variant men blev lite fundersam över elinstallationen (se bild). Mer specifikt, varför det är två hoptvinnade blå kablar i N? Ska jag koppla båda dessa i N i kopplingsdosan i nya plafonden? Nya plafonden är precis som den befintliga ojordad.
Såvitt jag vet är detta utfört av elektriker nån gång i början av 90-talet, men det känns inte särskilt cleant med tvinnade kablar på detta sättet...
Tack på förhand!
Tänkte byta ut en befintlig plafond mot en modernare LED-variant men blev lite fundersam över elinstallationen (se bild). Mer specifikt, varför det är två hoptvinnade blå kablar i N? Ska jag koppla båda dessa i N i kopplingsdosan i nya plafonden? Nya plafonden är precis som den befintliga ojordad.
Såvitt jag vet är detta utfört av elektriker nån gång i början av 90-talet, men det känns inte särskilt cleant med tvinnade kablar på detta sättet...
Tack på förhand!
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Nollan är vidarekoppla. Du har en takdosan som döljs av armaturen nu. I den ser du troligen åt vilket håll vidarekopplingen går.
Om det på ett vettigt sätt går att koppla båda nollorna i din nya lampa, så gör det. Annars får använda en koppling, ex. wago att koppla ihop dem, och extra stump till lampan.
Om det på ett vettigt sätt går att koppla båda nollorna i din nya lampa, så gör det. Annars får använda en koppling, ex. wago att koppla ihop dem, och extra stump till lampan.
Klockrent svar och snabbt med, tusen tack! Nya plafonden är nu inkopplad och allt är frid och fröjd.H hempularen skrev:Nollan är vidarekoppla. Du har en takdosan som döljs av armaturen nu. I den ser du troligen åt vilket håll vidarekopplingen går.
Om det på ett vettigt sätt går att koppla båda nollorna i din nya lampa, så gör det. Annars får använda en koppling, ex. wago att koppla ihop dem, och extra stump till lampan.
Klicka här för att svara

