Hur mycket uppskattar ni att det skulle kosta att byta taket (via takfirma), vill ha tegelpannor inte betong. Hängrännor och stuprör bytes för ca 8 år sedan.

• 20260524_131746.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260524_170212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
varför byta spruta taket med grön-fri

Papp och läkt är 70 år gammalt, tänker att det har gjort sitt. Vill inte vänta på att det ska börja läcka, visst i teorin skulle man kunna återanvända teglet och lägga ny papp, läkt och vindskivor osv men då måste man plocka av det försiktigt och det tar längre tid en att slänga av det.

L Ley Street skrev:
Papp och läkt är 70 år gammalt, tänker att det har gjort sitt. Vill inte vänta på att det ska börja läcka, visst i teorin skulle man kunna återanvända teglet och lägga ny papp, läkt och vindskivor osv men då måste man plocka av det försiktigt och det tar längre tid en att slänga av det.
Men det är dyra rackare. Spika ihop en rutschkana för pannorna så går det lätt att få ner de hela. Snabba pengar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
surris
Inga problem att plocka ner pannorna från det där lilla taket. Återanvänd eller sälj, betydligt billigare än att ta dit en container och bara slänga det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja det tåls att tänka på, men till frågan. Vad skulle en firma ta för att göra jobbet tror ni?

Gissar på drygt 300 000 efter ROT.

240000-300000 efter rot

Jag skulle tro att du hamnar mellan 150-175 tusen.
Men ett väldigt enkelt tak så är du lite småhändig och kan samla ihop några gubbar så sparar du minst 100 000 på att göra det själv.
En plåtslagare till o fixa skorstensbeslag och inklädnad runt takfönstret behövs med

Don-T Don-T skrev:
Jag skulle tro att du hamnar mellan 150-175 tusen.
Men ett väldigt enkelt tak så är du lite småhändig och kan samla ihop några gubbar så sparar du minst 100 000 på att göra det själv.
En plåtslagare till o fixa skorstensbeslag och inklädnad runt takfönstret behövs med
Själva materialet är som sagt väldigt billigt. Jag lade om mitt tak som ser ut som ditt, själv. Helt utan erfarenhet av takomläggning.Tror det kostade 120 kr/m2 .med papp, läkt och pannor.
Någon plåtslagare behövde jag inte heller, för plåten var i gott skick och de nya pannorna passade bra in.

Detta är ett typiskt jobb för vem som helst egentligen. Ingen större förkunskaper behövs. Har man dessutom hjälp av någon kompis går det naturligtvis ännu lättare.

• Gilla
Don-T och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla tips och inlägg, som ni säger så finns det mycket pengar att spara om man gör det själv. Har fått offert genom en släkting på materialet, 76 000 kr. Med hans hjälp(han får betalt), en kranbil, ställning och plåt så tror jag att jag hamnar under 150 000 kr.

Intet Intet skrev:
Tror det kostade 120 kr/m2 .med papp, läkt och pannor.
Nu är nog priserna minst det dubbla... (Betongpannor kostar väl från 110kr/ m2 på tex Bauhaus)

Kan så vara. Åren springer iväg. Det var nog fem, sex år sedan, i alla fall. Det hur som helst väldigt billigt om man gör det själv.

Intet Intet skrev:
Kan så vara. Åren springer iväg. Det var nog fem, sex år sedan, i alla fall. Det hur som helst väldigt billigt om man gör det själv.
Tegeltak är väl dessutom 3 ggr dyrare än betong..

F fribygg skrev:
Tegeltak är väl dessutom 3 ggr dyrare än betong..
Det har du helt rätt i. Jag snöade in på mitt eget tak med fattiglappsbetongpannor ala Candor Palema.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.