Behöver byta tak på min friggebod, det är en klassisk knuttimrad stuga, takyta 20 kvm med papp. Byte omfattar även råspont, vindskivor plus plåt och takavvattning. Har fått offert på 25 000 kr, där material utgör 15 000 kr och arbete 10 000 kr efter ROT. Låter det rimligt?
Förstår att det kanske inte är jättesvårt att byta själv men materialet är en stor kostnad och den kommer man ju inte undan. Funderar på om det är värt att byta överhuvudtaget men friggeboden är i gott skick för övrigt.

• Gilla
roofius
  • Laddar…
Rickard.
Behöver ni verkligen byta allt det där?

Jag tycker för övrigt inte det kändes dyrt men jag har inte räknat på det utan det är bara kännslan.

Rickard. Rickard. skrev:
Behöver ni verkligen byta allt det där?

Jag tycker för övrigt inte det kändes dyrt men jag har inte räknat på det utan det är bara kännslan.
Jag har haft takfirman här och tittat, men jag ser själv under takfoten att råsponten är murken, och det beror på att förra ägaren har spikat rätt genom pappen ovanifrån, så misstänker att det ser ut lika överallt (har innertak så har inte kollat än). Vi har heller ingen takavvattning alls idag men det betyder att allt regn rinner rätt ner på altanen.

Pris är nog ok, litet tak ger högt pris per m2.

Spikat pappen genom råsponten, ja det är väl rätt normalt! Pappspik 25 mm är längre än en råspont på 20? Men sen har man nog slarvat med överlapp eller asfaltsklister/färg.

L Lindabell skrev:
Behöver byta tak på min friggebod, det är en klassisk knuttimrad stuga, takyta 20 kvm med papp. Byte omfattar även råspont, vindskivor plus plåt och takavvattning. Har fått offert på 25 000 kr, där material utgör 15 000 kr och arbete 10 000 kr efter ROT. Låter det rimligt?
Förstår att det kanske inte är jättesvårt att byta själv men materialet är en stor kostnad och den kommer man ju inte undan. Funderar på om det är värt att byta överhuvudtaget men friggeboden är i gott skick för övrigt.
pris verkligen OK

F Förvaltare skrev:
Pris är nog ok, litet tak ger högt pris per m2.

Spikat pappen genom råsponten, ja det är väl rätt normalt! Pappspik 25 mm är längre än en råspont på 20? Men sen har man nog slarvat med överlapp eller asfaltsklister/färg.
Slarvigt skrivet av mig kanske, men menar just att man inte överlappat utan spikhålen syns och är spikat genom alla lager.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.