Hej,

Har en friggebod på 10m2 (tak 4.2x1,7meter per sida)

Idag ligger det ett gammalt plåttak på den. Men ska byta lappen och lägga på ny beklädnad.

Min tanke är att byta till betong då det passar in bättre mot omgivningen.

Min fråga är dock: klara ett tak som består av tre längstgående 45x70 reglar att bära betongpannor?

Om inte, kan man göra så att jag lägger en till 45x70 under befintlig som sedan får vila på en ny regel? Detta ger i praktiken då en 45x140 regel.

• Interiör av en tom friggebod under renovering med träreglar synliga i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Kristian Widing skrev:
Hej,

Har en friggebod på 10m2 (tak 4.2x1,7meter per sida)

Idag ligger det ett gammalt plåttak på den. Men ska byta lappen och lägga på ny beklädnad.

Min tanke är att byta till betong då det passar in bättre mot omgivningen.

Min fråga är dock: klara ett tak som består av tre längstgående 45x70 reglar att bära betongpannor?

Om inte, kan man göra så att jag lägger en till 45x70 under befintlig som sedan får vila på en ny regel? Detta ger i praktiken då en 45x140 regel.
jag såg när våra takkillar bytte papp hos och och bytte plattorna så låg de på läkta både los och vågrätt på Råspont men under råspont behöver du lägga antal reglar som stödjer upp vikten för plattorna, de är tunga! Plus papp som du lägger under har bara en livskvalité på 10 år så ca Max 20år behöver du byta papp

Skulle jag varit du skulle jag välja plåttak som är vågigt stil, finns den typen så underlättar det för dig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.